Банкеръ Weekly

Общество и политика

ПОНАПЪЛНИ СЕ ДЖОБЪТ ЗА ОБНОВЯВАНЕТО НА СОФИЙСКИЯ АЕРОПОРТ

Около 75% от необходимите 123 млн. ECU (около 140 млн. щ. долара) за реализирането на първия етап от генералния план за реконструкция и развитие на летище София вече са осигурени. След неколкомесечни преговори миналата седмица бе подписано споразумението с Кувейтския фонд за арабско икономическо развитие за отпускането на заем от 12.3 млн. кувейтски динара (40 млн. щ. долара).


Срокът за връщане е 14 години при шестгодишен гратисен период. Задължението ще се изплаща на 28 вноски, първата от които трябва да се внесе на 15 февруари 2004 г., а последната - на 15 август 2017 година. Договорените условия са наистина изгодни: 4% лихва плюс 0.5% за покриване на административни и други разходи.


Десет месеца по-рано (на 9 септември 1997 г.) договор за заем на 60 млн. ECU (около 67 млн. щ. долара) бе сключен и с Европейската инвестиционна банка в Люксембург.


Първият етап от генералния план за развитие на аеропорта предвижда построяването на нов пътнически терминал с проспускателната способност 2.5 млн. души годишно (над два пъти повече от сега преминаващите около един милион пътници), удължаване на пистата с 800 м (до 3600 м), ремонт на действащите и построяване на нови пътеки за рулиране, разширяване на подходните автомобилни пътища, изграждане на паркинги и на обслужващи сгради. Част от посочените 123 млн. ECU ще отидат за доставяне на оборудване, за консултантски услуги и обучение на наши кадри.


Съгласно предварителните разчети първият етап от реконструкцията на летището трябва да приключи до края на 2002 година.


Международните търгове за избиране на фирми изпълнители по отделните обекти от генералния план ще се обявят през втората половина на 1999 година. А дотогава предстои да се свърши още много работа. Оказва се, че и Кувейтският фонд, и ЕИБ са отпуснали средствата по принцип - т.е. без да разполагат с реални проекти на отделните подобекти. В момента тече корекция и на самия генерален план, извършвана от специалисти на холандската консултантска фирма НАКО Скипхол и финансирана от холандското правителство.


В ход е и програмата за набиране на средства за построяване на карго терминал с капацитет 25 хил. т товари годишно. До края на септември 1998 г. германската компания Сименс трябва да направи технико-икономическо проучване за изграждането на терминала и да осигури доказаните в него инвестиции. При провал на германците в началото на следващата година ще бъде обявен международен търг за изготвянето на проекти и строителство.


Към карго терминала отдавна проявява интерес световноизвестната германска спедиторска фирма Милицер и Мюнх. По времето на кабинета Виденов нейни представители водиха усилени преговори за предоставянето на концесия за неговото изграждане и ползване. Твърди се, че тогава дори са били осигурени средства от финансови групировки, близки до принца на Монако - Рение, но поради липса на гъвкавост от страна на тогавашното социалистическо правителство преговорите се провалиха.


Редица експерти са на мнение, че десетгодишното отлагане на реконструкцията на софийското летище до голяма степен съсипа неговото бъдеще. Докато министри от различни ведомства се караха коя фирма да привлекат за консултации, дали да се прави втора писта, или просто да се удължи съществуващата, докато столични кметове се биеха да включат столичната община в някакво химерично дружество, за да печели и тя от аеропорта, Атина построи свое супермодерно летище с капацитет, достатъчен да поеме целия трафик на България и Гърция, взети заедно. При това положение според специалисти вложените инвестиции трудно биха се възвърнали и гигантоманските идеи в генералния план са без икономическо покритие поне за следващите 30 години. Откъде ще дойдат още 1.5 млн. пътници, особено след като заработи новото летище край Атина? Кой ще докара 25 хил. тона товари при сега обработваните 10 хиляди?

Facebook logo
Бъдете с нас и във