Банкеръ Weekly

Общество и политика

ПОЛИТИКАТА НЕ Е СПРИНТОВО БЯГАНЕ, А МАРАТОН

Г-н Бисеров, как влязохте в голямата политика?


- Без да се усетя. Всъщност всичко започна през 1989 г., когато в родния ми град Хасково създадохме Съюз на демократичните сили. Изградихме общинска и регионална структура на съюза. Аз участвах като мажоритарен кандидат още в първите избори през 1990 г. за Велико народно събрание. Малко преди следващите избори, през 1991 г., станах председател на Консервативния екологичен съюз, когато всъщност се отделихме от Зелената партия. В хасковската листа бях втори след Филип Димитров и бях избран за депутат в 36-ото Народно събрание. Като председател на екологичния съюз вече бях и член на Националния координационен съвет. Участвах във вътрешната комисия по етика, която се занимаваше с доста неприятни случаи.


Но всъщност това, което буквално ме засмука в голямата политика, беше председателството ми на техническата комисия, която подготвяше избирателните листи през 1994 година. Муравей Радев беше секретар. След неуспешните избори Иван Костов стана председател, Васил Гоцев и Крум Славов бяха избрани за заместник-председатели, а аз - за главен секретар. В този момент разбрах, че вече няма връщане назад.


Вие сте свидетел и участник в целия процес на раждането на СДС. Как преживявахте различията и сътресенията?


- Това бяха нормални последици от грешния според мен начин, по който възникна СДС. Още тогава имах много дълбоки колебания, но сред колегите ми доминираше тезата, че след прехода СДС трябва да се раздели на множество отделни партии. Това теоретически може би звучи добре, но е ясно, че на практика не може да се реализира. Всъщност всички промени, които ставаха в СДС през годините, бяха предизвиквани от конкретни нужди и мисля, че това очерта едно правилно развитие.


Но все пак промените след загубата през 1994 г. бяха много драстични. Какво е вашето участие в тях?


- Аз действително съм един от съавторите на това, което ставаше в СДС през последните няколко години. В структурата на партията не съществува детайл, в чието изграждане да не съм участвал. Организирането на последните няколко национални конференции на СДС също са минали през мен. А точно на тях се правеше равносметката на миналите събития и се даваше тласък на новите тенденции. Но аз няма да коментирам детайли от този процес, защото мисля, че обществото не бива да бъде занимавано и въвличано в дребнава вътрешна информация. За българското общество е важно дали партията е в състояние да изпълнява поетите пред него ангажименти и дали изпълнява обещанията си.


Поради спецификата на задълженията си чувствате ли, че имате повече власт над структурите и човешкия ресурс на партията?


- Не се чувствам по-силен от останалите си колеги в Националния изпълнителен съвет, макар че понякога имам малко повече информация. Но това е характерно за поста ми. Ако трябва да бъда съвсем откровен, ще кажа, че според мен политикът не бива да се стреми да концентрира в себе си прекалено много власт. Това не е здравословно. В един момент просто ще се окаже, че с това той е неудобен за хората около себе си. Човек трябва да се пази.


Вие пазите ли се?


- Да.


Внимавате да не концентрирате много власт?


- Разбира се. Съсредоточаването на прекалено много власт деформира работата. Необходимо е да се търси баланс. Трябва да имаш достатъчно сила и авторитет, за да изпълняваш добре задълженията си, но и да не прекаляваш.


Защо не станахте министър?


- Не може и десетте членове на НИС да са в изпълнителната власт. Шест от нас са в Министерския съвет, трима сме в парламента, а Филип Димитров стана посланик в САЩ. Вярно е, че членовете на НИС са тези, които трябва да се ангажират най-пряко с провеждането на политиката на партията чрез изпълнителната власт, но е необходимо някой да остане и в законодателната власт. Мисля, че успяхме да намерим баланса.


А иначе аз продължавам да имам прекалено много работа на Раковски 134 и не бързам за никъде. Според мен политикът никога не трябва да бърза. Старая се да работя бавно, спокойно и да навлизам в дълбочина на проблемите. Политиката не е спринтово бягане, а маратон.


Иван Костов каза, че вече завършва първият етап от изграждането на партията. Вие как го определяте?


- Той беше много труден и решаващ за бъдещето на съюза. Трябваше от коалиция да преминем към изграждането на основните компоненти на единна партия. Сега съм сигурен, че този процес вече е необратим. Най-голямото ни постижение е, че успяхме да съчетаем спечелването на изборите с превръщането ни в партия. Не зная дали днес някой си спомня, но преди година много колеги настояваха първо да спечелим парламентарните избори, а после да правим партията. Много е важно, че не изпуснахме момента. И точно това качество на екипа на НИС много ми харесва - когато дойде решаващият момент да се направи важна крачка, ние имаме куража да я направим.


Всъщност това беше първият етап. Изграждането на детайлите ще даде окончателния европейски облик на партията.


Често говорите за този европейски облик. Какво разбирате под това?


- Първо, ясна и открита структура и политика. Това означава, че сме партия, която прави политика с политически средства и не сваля правителства с компромати. Политиката трябва да се прави с документи, а ангажиментите между политическите сили да се поемат между колективни органи, а не само от партийните лидери, които се събират и си шушукат нещо.


Второ, означава ясни и достъпни структури. Навсякъде да се знае колко е голям СДС, какво е териториалното му разпределение, кои са местните му лидери на различните нива.


Съществува едно съмнение в обществото, че СДС не успява да привлече достатъчно добри кадри. Че много често самите членове компрометират партията. Как ще решите този проблем?


- Да. За съжаление това се случва. Около 1995 г., пък и след това, ние имахме много тежък проблем с дисциплината в организацията. Хората не искаха да приемат, че след като са станали членове на съюза, вече не са абсолютно суверенни в желанията и поведението си. Много често имаше случаи на пренебрегване и дори противодействие на решенията на централното ръководство.


Друг вариант на компрометиране е извършването на престъпление или пък некадърното управление. Това са трите форми, които компрометират партията.


Именно. Вие предвиждате ли въвеждането на някакви форми на контрол?


- Да. Даже на следващото събиране на Националния съвет предстои да вземем конкретни решения за текстовете, пряко свързани с правомощията, отговорностите и спазването на партийната дисциплина.


На есенната Национална конференция предстои да приемете критерии и правила за членство в партията. Ще има ли някакви конкретни ограничения?


- Засега най-важната задача, която трябва да решим, е да превърнем влизането в СДС в строго индивидуален акт. Желаещият трябва да е вътрешно убеден, че иска да е част от партията, и да е наясно, че поема трайни и сериозни ангажименти със своето членство. СДС вече приключи с колективното членство.


А индивидуалното пререгистриране, което предвиждате преди 10-ата Национална конференция, не е ли механизъм за елиминиране на присъдружните организации?


- Не търсим механизъм за ликвидация на присъдружните организации. Няма да има натиск върху тях, но няма да има и преливане на кръв. От тях зависи дали ще се съхранят, или ще се разтворят. Струва ми се на всички е ясно, че организацията, която ще дава възможност за политическа кариера, е СДС.


СДС като че ли забележимо се стреми да укрепи позициите си в големите населени места и е по-нехайна към структурите си в селата. Ще промените ли тази тенденция?


- Това е една от най-важните ни задачи сега. Да засилим структурите си в малките населени места. Стараем се да слезем на най-ниско ниво. Преди местните избори ще сме готови с убедителното си присъствие в селата.


Каква рамка ще определите за членската си маса след 10-ата конференция?


- Убедени сме, че най-добрата численост е около един процент от населението.


Това около 80 хиляди ли означава?


- Приблизително. Имаме данни, че т. нар. твърдо ядро на СДС, т.е. хората, които не са членове на партията, но винаги гласуват за СДС, са около осемстотин хиляди до един милион. Тази формула - 1% членска маса и 10% твърдо ядро, се оказва много ефективна и осигурява добро представяне на изборите. По нея работи и ХДС в Германия. Този вариант много добре пасва и на броя на избирателните секции в България, и на нуждите на ежедневна работа в избирателната кампания.


Всичко това не изисква ли много пари?


- Не. Изчислили сме, че са ни необходими двайсет и осем компютъра с модемни връзки и вече почти сме го постигнали. Разбира се, не можем да си позволим компютърна връзка във всяка местна структура. През тази година искаме да свържем в единна информационна система всички структури до ниво регион. А вътре в региона вече отделно ще е поддържа информационна база. Това създава бързина на комуникациите и директна връзка, без посредници.


Но отговор на въпроса дали сме успели да създадем добра партия, ще получим от резултатите на местните избори.


Ръководството на СДС не се ли чувства гузно към колегите си от Хлебна мая- Русе. Получи се така, че...


- Че СДС предаде близки хора. Да. Лично на мен ми беше много тежко. Но сега, след като премине проверката на ревизионния акт, мисля, че ще възстановим партийното им членство. Наистина наказанието беше изключително сурово. Но те бяха арестувани и ние не искахме да простираме върху тях политически чадър.

Facebook logo
Бъдете с нас и във