Банкеръ Weekly

Общество и политика

ПОЛИТИКАТА Е ИЗКУСТВО НА ВЪЗМОЖНОТО

Лютви Местан, заместник-председател на ПГ на ДПС, пред в. БАНКЕРЪ

Г-н Местан, новото мнозинство заложи на надпартийната формула при конструирането на кабинета и политическият елемент мина на заден план. Защо, според вас, се стигна до смяна на политическия модел у нас?
- Защото България си изпати от безконечното и безплодно въртене в пръстена на двуполюсния политически модел, в който махалото се движеше от крайноляво към крайнодясно, от еднопартийните кабинети на СДС към еднопартийните кабинети на БСП, и обратно. С много малки изключения например, областните управители на Иван Костов са и председатели на областните съвети на СДС. Това тотално прилагане на чистопартийния подход при назначаването на министри, заместник-министри, областни управители и другите служители в държавната йерархия дискредитира по-важния принцип, свързан с професионализма на кадрите. Самата идея за приемане на специален Закон за държавния служител също беше дискредитирана още в зародиш, защото държавният служител би трябвало да бъде надпартиен. Не да бъде лишен от партийни пристрастия, но да преодолява в своята конкретна работа тези пристрастия. Това в България го нямаше.
Смятам, че кабинетът е новаторски като начин на водене на преговорите за съставяне на коалиционно правителство и съставът му е резултат от разчупването на много стереотипи. Това е първият истински коалиционен кабинет у нас, в който партньорите са установили трайни и точни критерии за работа на базата на сериозно писмено политическо споразумение за съвместно управление на страната. При подбора на кадрите виждаме една много здрава сплав между управленци със сериозен опит и млади хора със силен професионален старт. Това са хора без комплекси, които не страдат от непременната амбиция да имат власт на всяка цена.
Явно министър-председателят Симеон Сакскобургготски остава верен на идеята си, формулирана отпреди 5-6 години, че тежестта на реформите трябва да се разпределя върху повече политически субекти, защото не е по силите на една или друга партия, независимо каква подкрепа е получила тя в резултат на развитието на политическата ситуация. Тук имам предвид и начина, по който дойде на власт Жан Виденов, и януарските събития, които доведоха на власт Иван Костов и СДС.
Новият кабинет е кабинет от експерти, зад който обаче стои волята и политическата отговорност на двата основни коалиционни субекта - НДСВ и ДПС.

Тоест споразумението е политическата гаранция за действията на правителството?
- За първи път имаме коалиционен кабинет, базиран на сериозно писмено политическо споразумение за управлението на страната. В продължение на две години имаше много сериозни търкания в рамките на ОДС между СДС и Народен съюз. Те имаха обща програма за управление на страната, но доста дълго Народен съюз настояваше за писмено политическо споразумение. Смятам, че по своята дълбока същност кабинетът на Иван Костов беше еднопартиен. Присъствието на още един политически субект във властта не е достатъчно, за да бъде правителството коалиционно, ако тази политическа сила е по-малкият брат - сателит. Необходими са европейските принципи за коалиране - прозрачност, коректност, диалогичност, предвидимост. И особено важно е в текста на споразумението да е заложен механизмът за съвместно взимане на решения.

Какъв е той във вашето споразумение с НДСВ?
- Механизмът гласи, че страните се споразумяват да съгласуват своевременно и предварително своите законодателни инициативи с оглед създаване на условия за изработването на общо становище. Без този механизъм не може да има съвместно управление на страната.

Отношенията ДПС - БСП изиграха ли роля за включването на леви експерти в кабинета?
- Костадин Паскалев и Димитър Калчев участват в правителството в качеството им на експерти, и както стана ясно, това не ангажира БСП с политическа подкрепа за кабинета. Не съм съгласен с атаките отдясно, че включването на експерти, които имат политически възгледи, различни от тези на двата основни партньори, прави коалицията безпринципна. И тук Симеон Сакскобургготски проявява своята политическа последователност. Чрез включването на външни експерти в кабинета той реализира тезата, че успешното управление на страната е функция на използването на интелектуалния потенциал на цялата нация.

От политическа гледна точка обаче стана ясно, че НДСВ може да разчита и на подкрепата на част от хората в лявата коалиция за гарантиране на мнозинството. Това не поставя ли ДПС в неизгодна позиция?
- Напротив, колкото по-голяма е подкрепата за управлението на страната, толкова по-високи са гаранциите, че то ще бъде успешно. Според мен СДС не подкрепи кабинета, защото не бяха изпълнени няколко техни предварителни условия. Едно от тях беше те да дадат символично липсващия глас за сформиране на кабинет, ако НДСВ не покани ДПС като субект на властта. От СДС тиражираха тезата, че включването на нашата партия, а чрез това и на представители на малцинствата в изпълнителната власт на ниво министри, заместник-министри и областни управители, едва ли не ще създаде условия в България да се разиграе македонският вариант за решаване на междуетническите проблеми. Не включването на представители на малцинствата, а точно обратното - тяхното елиминиране, създава условия за конфликти. СДС искаше, ако не може да елиминира участието на ДПС във властта, то максимално да го лимитира, защото ясно съзнават, че нашето участие прави кабинета стабилен. Не споделям страховете на СДС, че чрез нашето участие може да се стигне до промяна на политико-етническия модел. Защо да няма развитие на този модел, ако то е в положителна посока? Включването на наши представители във властта е естественото продължение на българския етнически модел. Противопоставянето на това развитие издава скритото желание новото правителство да се провали. Страхът на СДС от стабилно управление на страната иде от опасенията, че те ще останат в периферията на властта, ако ние заедно с НДСВ успеем. Крайната цел на СДС всъщност е да се върнат във властта на бял кон.

Виждате ли по-нататъшно развитие на политико-етническия модел? От страна на ДПС бяха направени изявления за промяна на конституцията, която да гласи, че България е многонационална държава. Стои ли на дневен ред този въпрос?
- Ние говорим за необходимостта в България да се изгради гражданска нация. Българското общество явно не е наясно с категориалния апарат на интеграционния процес и с основни понятия като интеграция, идентичност. По тази причина наши изявления се възприемат превратно, защото не се разбира основната цел на ДПС - да се изгради гражданска нация, която е функция на намирането на баланс между принципите на интеграцията и идентичността. Изявлението, което е интерпретирано превратно, целеше да каже именно, че не е коректно ако възприемаме нацията като качествено състояние само на един етнос, тоест ако възприемаме нацията като етнонация. Това би означавало всички да бъдем етнически българи, което не е вярно.
Нашата формула е друга. Ако разбираме нацията като политическа субстанция на гражданското общество, тогава този термин включва в себе си всички български граждани. Не приемам обаче тезата на СДС, че ДПС иска да се признае съществуването на малцинства в България.

А това така ли е?
- Това го чух от бившия външен министър. Този въпрос е решен с ратификацията на Рамковата конвенция. Наличието на малцинства е просто факт, не е даже и юридически проблем. И една щраусова политика - да се правим, че не виждаме безспорно съществуващи явления в обществения живот, е вредна.
Развитието на политико-етническия модел ние виждаме и по посока на разрешаването на острите социално-икономически проблеми. В този смисъл ние сме изключително доволни, че един наш основен приоритет - намаляването на диспропорциите в социално-икономическото развитие на изостаналите региони, в които влизат всичките етнически смесени региони, с останалите региони на страната се възприе от нашите коалиционни партньори и това е записано като текст в политическото споразумение.

Появиха се коментари, че левите експерти на практика са получили повече власт, отколкото ДПС, имаше и спорове между ДПС и НДСВ в хода на преговорите. Доволни ли сте в движението от периметъра в изпълнителната власт, който получихте?
- Политиката е изкуство на възможното. Нормално е в хода на преговорите партньорите да имат своите приоритети и искания. В крайна сметка е шанс за България, че се стигна до това споразумение. Разбира се, нито едно споразумение не е константна даденост, то е отворено, тоест има текстове, които дават възможност да се променят параметрите. Но всичко това ще се извършва само и доколкото това е в съгласие с националните интереси на България.

Това ли означаваше заявката, че ДПС ще навлиза постепенно във властта?
- Да, доколкото това е възможно и доколкото е необходимо.

А по какъв механизъм ще се решава този въпрос?
- Всички промени в споразумението ще се решават на масата на преговорите и по взаимно съгласие на двете страни. Независимо колко по-голяма е едната политическа сила в сравнение с другата, самият принцип на екипността създава условия ние да бъдем равнопоставени. Това не е прегръдката между по-големия и по-малкия брат, в резултат на която по-малкият бива удушен.

Очаквате ли все пак някакво развитие в отношенията си със СДС?
- СДС явно има огромен проблем - доста дълго и мъчително, изглежда, ще скъса със своя управленски манталитет. Но ние сме открити към всички политически сили. Едва ли обаче рисуването на апокалиптични картини за резултатите от включването ни във властта е мостът, който би ни свързвал.


Разговора води Деница Сивева

Facebook logo
Бъдете с нас и във