Банкеръ Weekly

Общество и политика

ПОДВОДНИТЕ ТЕЧЕНИЯ В УПРАВЛЯВАЩАТА КОАЛИЦИЯ

Близо година след последните парламентарни избори ДПС осезателно повиши политическата си тежест в управляващата коалиция, държавата и обществото. Но същевременно пое и значителен риск, тъй като се свърза с една новосформирана, без ясна идейна ориентация, вътрешно нехомогенна и нямаща управленски опит политическа формация. Този риск вече е видим и все повече притеснява ръководството на ДПС. Притесненията са в резултат главно от слабоефективната социалноикономическа политика на правителството. Явно това е причината за предприетите напоследък промени в политическото и коалиционното поведение на движението в посока към по-голяма ангажираност при формиране политиката на изпълнителната власт. В ДПС се разчита, че тази тенденция ще бъде ускорена след преобразуването на НДСВ в партия, което Ахмед Доган окачестви като най-добрия вариант за НДСВ. Според него избирането на Симеон Сакскобургготски за партиен лидер ще доведе до поемане на лична отговорност както за управлението, така и за партията, като гарантира взаимодействието на водещата политическа сила с правителството.Това отношение към коалиционното сътрудничество и промените в НДСВ е мотивирано изключително от стремежа да се стабилизира държавното управление, а ДПС да запази заеманата в него позиция. Намеренията са движението не само да участва във всички равнища в изпълнителната власт, но и да покаже, че може да бъде успешен коректив на слабостите в нейната политика. Ахмед Доган продължава да смята, че сегашното коалиционно управление има потенциал да преодолее проблемите, пред които е изправено, и да остане на власт до края на изборния си мандат. Постигането на тази цел се оценява като гаранция за запазването и дори повишаването на бъдещата политическа роля на движението. Доколко този оптимизъм е основателен, тепърва ще става ясно. Засега е очевидно, че въпреки твърденията на министри и лично на премиера Симеон Сакскобургготски негативните тенденции в националното развитие съвсем не са преодолени. Това особено остро личи по жизненото равнище на мнозинството българи, което продължава да спада следствие на инфлацията, която само през първите три месеца надмина предвиденото равнище за цялата година.Засега възприетата тактика на ДПС за лоялност към НДСВ, съчетана с признаване на необходимостта от промени в провежданата политика, минимизира негативния ефект за ДПС от спадналата обществена подкрепа за управляващите. Но възможностите на този подход са вече изчерпани. Очевидно е, че ръководството на движението се намира в трудното положение да определи по-нататъшната си политика както към НДСВ, така и към бъдещата парламентарна и политическа формула за управлението на страната. Основният проблем пред партията на Доган е да намери допълнителни ресурси, за да се повиши ефективността на изпълнителната власт и да се избегне евентуална криза в управлението, която ще доведе до промяна на политическата конфигурация в страната. Засега движението не е подготвено за друга алтернатива. А това прави неясна перспективата пред бъдещата му роля на националната политическа сцена. Въпреки че основният губещ ще бъде НДСВ, ДПС също няма да избегне негативите от евентуален управленски провал. Подобно на дясната и лявата парламентарна опозиция, ДПС е против такава алтернатива, като се аргументира с възможна вътрешнополитическа криза и дори дестабилизация, които ще направят невъзможно получаването на покана за членство на България в НАТО през есента на тази година. Ето защо засега в ДПС отхвърлят необходимостта от съществени промени в управляващата коалиция. Но в същото време са налице признаци, които показват, че в ръководството на движението се засилва песимизмът за възможността сегашното управление да изкара целия си изборен мандат. Допуска се вероятността за бъдещо преструктуриране на парламентарното пространство, дори и това да не е свързано с предсрочни избори. В началото на годината Ахмед Доган заяви, че през есента партиите ще бъдат изправени пред необходимостта да преосмислят приоритетите в политиката си, включително и участието си във властта на различни равнища. Тогава тази перспектива бе поставена в зависимост от получаването или не на покана за членство на България в НАТО на срещата на Съвета на алианса в Прага през ноември. Сега тя се поставя в контекста на съмненията за способността на НДСВ да оптимизира политиката си. Лидерът на ДПС вече определи предстоящия едногодишен период като своеобразен тест за управляващите, след който, ако те не постигнат задоволителни за обществото резултати, трябва да си отидат. Основният критерий за това е дали ще бъде повишено жизненото равнище на българите. При условие че не решим този казус, нямаме оправдание и ще бъдем наказани от избирателите, заяви Доган.Въпреки съзнаването на опасността от управленски провал, ръководството на ДПС все още няма ясна визия за бъдещото си коалиционно и политическо поведение. Показател за това са някои противоречиви и дори взаимноизключващи се изявления за необходимите промени и ролята на ДПС в коалиционните отношения с НДСВ и в държавното управление. Преди учредителния конгрес на партията НДСВ членове на ръководството на ДПС се обявиха за рокади в правителството. Декларирано бе желание да се разшири участието на движението, включително и получаването на поста вицепремиер в кабинета. Впоследствие лично Ахмед Доган заяви, че ДПС няма претенции за повече власт и не възнамерява да води преговори по този въпрос. Макар да смята, че присъствието във властта е далеч по-слабо от фактическата роля и тежест на движението в управлението. Подобна противоречивост се забеляза и по отношение на потребността от промяна на коалиционните отношения, която придоби актуалност след преобразуването на НДСВ в партия. От една страна, заместник-председателката на ДПС Емел Етем нееднократно се изказа критично за тези отношения, които според нея не се основават на сериозен коалиционен документ с ясно фиксирани правила на играта. В същото време Ахмед Доган заяви, че засега не се налага подписване на ново коалиционно споразумение с партията НДСВ.Но не е изключено това да е съзнателно възприета тактика на своеобразно застраховане и запазване на по-голяма свобода на действие, в случай че създаването на партията НДСВ не доведе до повишаване потенциала на управление. Впрочем, ръководството и парламентарната група на ДПС с нарастващо безпокойство следят пренебрегването и дори изолирането им при формирането на решенията, вземани от НДСВ в Народното събрание и правителството. По някои внесени от НДСВ законопроекти (например по приватизацията) ДПС имаше сериозни колебания и възражения, но в крайна сметка гласува за тяхното приемане, тъй като не желаеше да създаде криза в коалицията и изпълнителната власт. Тези съображения надделяха и към въпроси, по които парламентарната опозиция атакува правителството, какъвто бе случаят с консултантския договор с британската фирма Краун Ейджънтс.По всичко изглежда, че тази толерантност на ДПС е към своя край. В средата на април в парламента за пръв път бе отхвърлен законопроект на мнозинството (за промяна на здравното законодателство), като една от причините бе противопоставянето на депутатите на ДПС. Аналогично бе отношението към представения от министър Костадин Паскалев проект за ново териториално деление на страната, който изобщо не е бил консултиран с ДПС. Ахмед Доган не скрива хладното си отношение към икономическия екип на правителството и особено към вицепремиера Николай Василев. Напоследък ДПС добави критичност към министрите на транспорта, регионалното развитие и благоустройството, образованието и др. за взети решения, които не отчитат или са в противоречие с позицията на ДПС. От дълго време движението се обявява за обновяване на т.нар. среден ешелон в изпълнителната власт, който почти изцяло е наследен от управлението на ОДС.Тези противоречия все още не заплашват съществуването на управляващата коалиция и могат да се преодолеят, ако НДСВ започне действително да се съобразява с интересите на ДПС. Но опасността от тяхното засилване е потенциално висока, тъй като те са следствие не само на различни специфични цели, но и на идейни различия. ДПС е привърженик на социалнолибералния модел на държавно управление и се обявява се за по-социално ориентирана политика. Поддържането на баланса в управляващата коалиция става все по-трудно. Показател за охладнелите отношения между сегашните управляващи е взаимното нежелание да се замени съществуващото с ново коалиционно споразумение след образуването на партията НДСВ. Преди проведените наскоро частични кметски избори Ахмед Доган декларира, че за ДПС не е задължително да се съобразява с НДСВ при избора на коалиционните си партньори. Многозначително бе и неговото изявление, че големите партии в страната ни държат на политическите споразумения само преди и по време на избори. На този фон разочароващите за партията на Симеон Сакскобургготски резултати на последните избори в Русе и Благоевград със сигурност ще ускорят започналата в ДПС преоценка на формата и дори бъдещето на управляващата коалиция. Ето защо е възможно в отношенията между ДПС и НДСВ скоро да настъпят промени, които ще отразяват взаимен стремеж за приспособяване към предизвикателствата, пред които е изправено съвместното им управление. Това може да се окаже начало на по-значима еволюция в коалиционните отношения на националната политическа сцена към края на годината.

Facebook logo
Бъдете с нас и във