Банкеръ Daily

Общество и политика

Подкрепата за ЕС в страните членки расте

Значителен ръст на гласувалите млади хора с проевропейско мислене на европейските избори през 2019 г. показва задълбочено проучване на Евробарометър във всички 28 държави членки. Проучването е проведено в седмиците след изборите и в него взеха участие близо 28 000 граждани от целия ЕС, които отговориха на въпроси относно участието си в европейските избори и темите, които ги мотивираха да гласуват.

Според проучването подкрепата на гражданите за Европейския съюз запазва най-високото си равнище от 1983 г. насам. Това потвърждава предизборните проучвания: 68% от анкетираните казват, че тяхната страна е спечелила от членството си в ЕС. 

Още по-важно за демократичната легитимност на ЕС е рязкото нарастване на броя на европейските граждани, които смятат, че „гласът им е от значение в ЕС“: 56% от респондентите споделят това виждане. Този резултат е със 7 пункта по-висок от март 2019 г. и е най-високият резултат откакто въпросът е бил зададен за първи път през 2002 г.

Общата избирателна активност на европейските избори през 2019 г. се е увеличила с 8 пункта до 50,6%, което води до най-високото участие в европейски избори от 1994 г. насам, както и до обръщане на тенденцията на намаляване на избирателната активност на европейските избори за пръв път от 1979 г. насам. Най-значително увеличение на участието е регистрирано в Полша (+ 22%), Румъния (+ 19%), Испания (+ 17%), Австрия (+ 15%) и Унгария (+ 14%).

Резултатите от проучването сочат, че именно младите хора в Европа са довели до повишаване на избирателната активност: 42% от 16/18-24-годишните респонденти споделят, че са гласували на европейските избори, което означава, че участието на младите хора се е увеличило с 50% в сравнение с избирателна активност от само 28% при младежите през 2014 г. Силно се е повишила и избирателната активност във възрастовата група 25-39 години, където тя е нараснала с 12 процентни пункта от 35% на 47%. Избирателната активност сред младите и тези, гласували за пръв път надвишава всеки друг ръст на избирателна активност за други възрастови групи.

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във