Банкеръ Weekly

Общество и политика

ПЛАЧЕМ ЗА ТОПЛОФИКАЦИИТЕ, А БДЖ СИ ОТИВА

От Министерството на финансите настояват за съществени промени в проектозакона за железопътния транспорт преди разглеждането му на второ четене в Народното събрание. Финансистите искат законът да не влезе в сила от 1 януари 2001 г., както се предвиждаше първоначално, а час по-скоро и в него да се внесе задължителна клауза за спешно раздържавяване на превозната железопътна дейност.


БДЖ трябва да тръгне към незабавна комерсиализация и раздържавяване - да се отделя и спешно да се продава всичко, каквото може, защото държавата не е в състояние вечно да налива средства там! - заяви чиновник от ведомството на Муравей Радев, който от скромност не желае да му се съобщава името.


В гласувания от правителството и внесен в парламента проектозакон се предвиждаше от началото на следващата година БДЖ да прекрати съществуването си, като се раздели на две дружества: на Национална компания Републиканска железопътна инфраструктура (РЖИ), която ще е 100% държавна и ще стопанисва обявените за публична държавна собственост жп линии, и на фирма, извършваща пътнически и товарни жп превози, която ще може да се приватизира. Сега излиза, че хората на министър Радев не могат повече да дават пари на железницата и че гласуваната в бюджета за тази година субсидия от 40 млн. лева няма да стигне доникъде.


Странно защо - чудят се във финансовото министерство - около състоянието на топлофикациите, които засягат пряко едва 15% от населението на страната, се вдигна такъв шум, а около БДЖ, които са гръбнак на икономиката, е подозрително тихо. Никак не е странно обаче, че повече от месец из кабинетите на същото ведомство се подхвърля писмо, с което генералният директор на БДЖ Владимир Дунчев моли Муравей Радев за краткосрочна помощ от 10 млн. лева. Искаме парите за срок от една година, за да обновим крайно нуждаещи се от ремонт локомотиви и вагони, поясни Дунчев. Но явно не са много тези, които хранят някакви надежди, че парите ще бъдат върнати в посочения срок. И не може да е другояче, след като от началото на тази година сметките на БДЖ в двете основни кредитни институции, с които работи - ОББ и Пощенска банка, бяха блокирани два пъти. Преди два месеца, това стана по искане на НЕК, а преди две седмици - по искане на отдел Големи данъкоплатци към Главна данъчна дирекция. Дължим около 36 млн. лева ДДС за миналата година - твърди Дунчев. - - Но се разбрахме за начина на погасяване и сметките бяха отблокирани.


Въпросът е докога, защото състоянието , в което е изпаднала железницата, е наистина критично. Сега БДЖ обработва и превозва едва по 40 хил. т товари дневно, докато допреди година те са били средно три пъти повече. За сравнение, през 1986-а - най-добрата година за БДЖ, дневно са превозвани по 275 хил. т товари.


Традиционното обяснение на ръководството на железниците е липсата на клиенти. Вярно е, че големите товародатели като Кремиковци и химическите заводи вече почти не работят. Значително намаляха и големите превози от порт Бургас за Сърбия и Македония. Но това не изчерпва проблема. Неотдавна представител на една авторитетна чуждестранна спедиторска фирма каза пред репортер на БАНКЕРЪ, че БДЖ сякаш са приели стратегия за отблъскване на всички големи клиенти. Затова и те предпочитат да возят товарите през Румъния, а не през България.


Не по-розово е положението и с превозените пътници. От 100 милиона годишно в средата на 80-те години броят им през миналата година е спаднал на 53.112 милиона.


Твърди се, че на едно от съвместните заседания на представители на МВФ, финансовото и транспортното министерства чуждестранен експерт запитал: А толкова ли е необходима железница на България, че не може да мине само с автомобилен транспорт?


Запознати услужливо припомнят, че преди години Нова Зеландия е приела стратегия за закриване на железопътния и даване приоритет на автомобилния си транспорт. Резултатите на БДЖ навяват на мисълта, че скоро и ние може да я последваме. Което обаче няма да е същото. По данни на Международната организация на железопътните администрации (UICE) само преди петнадесет години нашата страна е заемала първо място в Европа по интензивност на железопътния транспорт. А и до днес БДЖ заема първо място на континента по най-висока степен на електрификация на жп мрежата си.

Facebook logo
Бъдете с нас и във