Банкеръ Weekly

Общество и политика

ПАСИАНСЪТ НА ВЛАСТТА

СКОРО ОТ ПРАВИТЕЛСТВОТО ЩЕ СЕ ИЗЛИЗА С ЛЕКОТА


Министрите от отбора Костов откровено се забавляват с журналистическото разочарование, че небето над Дондуков 1 остава безоблачно. Един от вицепремиерите квалифицира въпросите за оставки като неуместни и безпредметни - поне до края на зимата. Но ние - журналистите, вече бяхме помолени седмица по-рано от министър-председателя по тези въпроси да слушаме само него. А казвайки така, Иван Костов сигурно е имал нещо предвид.


Негов избор са 16-те, с които дели отговорността за управлението на страната. Негово е и упорството да не признава за грешка избора на някой от екипа си, поднесъл му по-сетнешни разочарования. Ако е вярно твърдението, че не стои сериозно никое правителство, в което кипят ремонти, преди да е преполовило мандата си, подобно упорство изглежда тактически правилно, но не може да е безкрайно.


Отчитайки се за първата си мандатна година, кабинетът с обяснимо доволство наблягаше на стабилизацията. Но с напредването на втората година критиците започнаха да стават все по-дръзки, а гражданите - нетърпеливи за следващ реванш. Защото кой от тях би бил щастлив, ако остане дълго в състояние на стабилна бедност. И ето че през седмицата, която си отиде, бе зададена нова парола - стига сме били в преход. Извадена бе и нова политическа стратегия - страната да излезе от деветгодишната реформа. Поне в едно се оказа прав Доган, предричайки ехидно, че Костов трябва да си изпие чашата на властта до дъно - не можело да спре по никое време и друг да гълта утайката. А истината е, че няма кой друг да стори това. Не можейки да избира, нито да бави повече следващата си крачка, кабинетът сам се взе за заложник на следващата си огромна цел, за която срокът е опасно къс.


Оттук насетне (почти) никой от 16-те в кабинета на Костов не би следвало да има досегашната си самоувереност, още по-малко да се заблуждава относно ненакърнимостта на отбора. Абсолютизирането на подобна мисъл ще е вече и за сметка на риска от провал.


Ще има смени там, където има неизпълнение на програмата и стратегическите цели - заканително прозвуча обещанието на премиера Иван Костов в Бояна. Всъщност никое от министерствата не остава извън обсега на трите, оповестени от него, програмни цели: тригодишното споразумение с МВФ, присъединяването към ЕС и овладяването на престъпността. А с предвижданото отделяне на политическата власт от администрацията смяната на играч в отбора на Костов оттук нататък ще бъде далеч по-лесна и елегантна. При добро желание ще бъде запазено и достойнството на освободения - не че едва е търпян в кабинета и не защото е натворил гафове - просто моментът е качествено различен, а стратегическите цели изискват други качества. Сиреч добър експерт, но това вече не е достатъчно. Няма съмнение, че такава резолюция би била удобна и за двете страни.


Въвеждането на политическите кабинети


ще подели отговорността за управлението на страната между доста повече хора - около 150 души. Хората, които идват с министрите и си отиват заедно с тях - по определението на вицепремиера Божков. Всички те трябва да правят една политика и да изпращат еднакви послания за направеното - към гражданите, към опозицията, към външния свят. От тях ще се иска да владеят изкуството на диалога и дискусията. Накратко - моментът е друг, потребни са други хора. Премиерът Костов го каза съвсем ясно - вече няма нужда от експертно поведение на заместник-министри, има нужда от заместник-министри, които общуват, защитават политика. Но решението заварва на тези постове хора, от които досега се искаше да бъдат именно експерти. И някои от тях се оказаха наистина такива, при това добри. Занапред обитателите на тези кабинети стават функция на политическото доверие - колцина и


кои ще издържат теста за лоялност?


Всъщност преобладаващата част от заместник-министрите дойдоха със и след сегашните министри. Заместниците с втори и трети мандат са пренебрежимо малък процент. Запазваше ги отсъствието на политическа ангажираност и наличието на доказан професионализъм. Как те ще се впишат в новите изисквания? Ще съумеят ли без бавене да се проникнат от политическия ангажимент към управляващото мнозинство, и то в степен, достатъчна, за да дискутират и защитават позициите му? Как ще се справи с новите функции именно тази категория нови политици в управлението - заместник-министрите - това е голямото предизвикателство, както премиерът Костов призна, отговаряйки на въпрос на БАНКЕРЪ. Дали ще са годни да правят политика, да влизат в обществена дискусия по нея, могат ли бързо да сменят удобното експертно поведение с политически хъс? Това са въпросителните, заради които премиерът призна още нещо: че не знае как точно ще завърши това предизвикателство. Но и не отрече единия възможен изход - с нови лица, ако досегашните не се впишат в бъдещите политически кабинети.


В МВР това решение завари открита процедура.


Министър Бонев се оглежда


за подходящ човек за секретар, след като Атанас Атанасов престана (под президентски натиск), да съвместява тази длъжност с ръководенето на Националната служба за сигурност (НСС). Кръгът на възможните кандидатури за длъжността вече е рамкиран - търси се диалогична политическа фигура. При това не се налага да е човек особено речовит - титулярът на това ведомство, Богомил Бонев, е достатъчно общителен. И определено не е привърженик на ръководенето с голяма свита - заварената структура предписваше четирима секретари, сегашната - двама. А временно налице е само един - Николай Радулов. Главният секретар на министерството Божидар Попов изглежда готов за вписване в политическия кабинет на своя министър - охотно и умело подава правилните послания за политиката на ведомството.


На заместници определено е случило


и Министерството на търговията и туризма. Нещо повече, създаде се дори впечатление, че те са по-добри от титуляра. Едва ли е случайно, че при визитата си в Русия, на която се възлагаха толкова големи надежди за динамизиране и на търговските контакти, президентът Стоянов пожела сред придружаващите го да бъде заместник-министърът Михайловски. Той определено изпъква като пръв между равни сред кохортата от четирима подгласници на търговския министър, в чийто състав са още Александър Тасев, Мариана Асенова и Георги Табаков. Потомъкът на знатен български род е сроден чрез женитбата си с фамилиите на парламентарния председател и на премиера, но непредубедени казват, че Христо Михайловски има достатъчно собствени качества за направената кариера и даже за повече. И друг от заместниците - Александър Тасев, досега ефикасно съучаства в ръководенето на тройното министерство. Доказал е разсъдливост и издръжливост при трансфера на отговорности от министерския кабинет надолу. Имайки и политически актив отпреди в община Триадица, той с лекота би се вписал и в политическия кабинет на министъра.


На първата дама на българската дипломация


Надежда Михайлова най-често асистира Антоанета Приматарова. Предпочетена за заместник-министър сред пъстър набор от кандидатури още в началото на правителствения мандат, сега тя дели тези ангажименти с Константин Димитров.


Външната политика регистрира по-чувствително от другите сфери недостига на професионализъм (който впрочем и другаде не се компенсира безболезнено с разточителство на лоялност), а безотказният чар на външния ни министър не изключва потребността от помощници с компетентност и бърза реакция. Външната политика на една държава, освен да бъде представяна ефектно навън, понякога се налага да бъде защитавана и вътре в нея самата. Затова премиерът Костов справедливо бе ядосан миналата седмица, че хората от Външно са пуснали край ушите си амбициозните пориви на Евролевицата да вкарва България в Евросъюза.


В промишленото министерство


одумки спохождат не само министъра Александър Божков


а и трима от неговите четирима заместници - освен Владимир Кисьов. Футболният бургаски бос Порточанов - сам по себе си доволно скандален, замери с тежки обвинения в корупция Едит Гетова, явяваща се и председател на надзорния съвет на Нефтохим.


Отвсякъде е атакуема позицията на един заместник-министър по промишлената приватизация, особено когато тя година и нещо вече все се засилва за скок и си остава със засилването. Марин Маринов нашумя като заместник-министър с голяма активност, но бизнесдухът му е прекалено силен, за да бъде дълго удобен.


Ръководейки софийския ОХДЦ, заместник-министърът Стефан Ставрев положително би могъл да изпраща ясни политически послания. Нов министър може би ще прецени и неговия усет за бизнес като прекалено силен, разсъждават с надежда служители в промишленото ведомство.


В социалното министерство


титулярът Иван Нейков


гордо се хвали, че има в своя екип двете най-красиви жени в правителството - Татяна Василева и Мира Радкова. Ефектната външност е коз в диалога и дискусията - а нежни ръце понякога по-здраво държат юздите на администрацията. Министър Нейков няма нищо против и спуснатия му трети заместник - социалдемократа инженер Теодор Дечев: коалиционният баласт е нещо неизбежно в политиката.


Щом ще отпада потребността от експертно поведение - съвсем на място се оказват заместник-министрите с опит и традиции в отправянето на политически послания.


Политическият кабинет на правосъдния министър Васил Гоцев


изглежда съвсем пригоден за новата ситуация - Златка Русева определено умее да защитава политически каузи, още от горещото лято на 39-мата депутати в палатки. Никола Филчев впрегна опита си на съдия в разгорещената защита на поправките в закона за съдебната власт това лято, Мария Серкеджиева също няма да е в колизия с новите изисквания към поста, който заема.


Най-многобройната и най-пъстра команда са петимата заместници на финансовия министър Муравей Радев -


екипът с най-изразена приемственост


Което е добра атестация за петимата титуляри, сменили се през годините в най-тежкото - за една страна в криза, министерство. Дискретният бюджетар Димитър Радев бе признат като добро попадение на някогашния финансов министър Иван Костов и от приемниците му в последвалите партийни и служебни правителства. Пламен Орешарски е също с неколкомандатно присъствие, макар и като началник на управление Държавно съкровище и дълг, лавирал успешно в сменящите се цветови гами на политиката. От тримата новаци сред заместниците на Муравей най-старателно в диалогичност се пробва Дора Андреева, при това по материя, която става все по-деликатна - данъчната.


Където министърът е общителен, енергичен и с амбиции, хората от неговия екип имат по-малко шансове да се откроят и запомнят. Но при пробивни качества не е невъзможно -


Във ведомството на министър Бакърджиев


- Министерството на регионалното развитие и благоустройството, това се удава на Евгени Чачев. Той доби известност не само като шеф на УС на банка Биохим, а и с ресорните си ангажименти по инфраструктурни проекти. Върху тънък лед стъпва Борис Милчев в ресорния си периметър - незаконното строителство. Често се препъва и в упорити администратори - до ден днешен не успява да санкционира кърджалийския кмет Расим Муса. Но няма и да успее - ако не му се помогне със законова поправка. Останалите двама заместници на министър Евгений Бакърджиев - Петко Еврев и Тодор Вачков, засега почти не стигат до публичното внимание.


Румен Кънчев е най-популярният


от тримата заместник-министри на отбраната. Имайки дар слово, не отбягва появи в медийното пространство. Владеейки английски език - не търпи конфузии при външни контакти, което е важно: ресорно движи и въпросите за интеграцията на страната в НАТО. Вътрешните работи на българската войска са поделени между другите двама заместници на министър Ананиев - Йордан Йорданов и Симеон Петковски.


След скандалното напускане на кредитния милионер Калчо Хинов Министерството на транспорта предпочете длъжността главен секретар да бъде закрита. Бездруго


четирима заместници помагат на министър Краус


да потушава конфликти и да движи апетитни проекти. Наблюдатели без колебание слагат знак плюс за ресорните ангажименти на Петко Табаков, който председателства и директорския борд на Летище София. Укоряват Апик Гарабедян, че не е поставил националните интереси на масата за преговори, продавайки авиокомпания Балкан. Приватизацията в отрасъла - ресорен ангажимент на заместник-министър Катя Георгиева, бивш заместник шеф на АП и сегашен член на Надзорния съвет на общинската приватизационна агенцияне блести с резултатност, Илко Милушев се е уредил със славата на най-скандален измежду заместник-министрите на транспорта. И то си е за възмущение, ако наистина е напуснал международна експертна среща, за да раздаде лично разрешителни за международни автомобилни превози.


Министерството на околната среда и водите е подчертано


в здрави дамски ръце


- Мариана Лукова създава впечатление за най-енергичния от заместниците на Евдокия Манева. Макар че тя видимо предпочита лично да се заема с публичните послания относно политиката на нейното ведомство. Все още у нас проблемите на околната среда не са всеки ден в устата на хората - вероятно това е обяснението защо не се чуват имената на заместник-министрите Емил Маринов и Нено Димов.


Вината, при земеделска криза, ще се дели на четири


Министър Венцислав Върбанов споделя отговорността за управлението на земеделието и горите с Валя Савчева, Димитър Димитров и Георги Каркъмов. Последният е най-нашумял от триото заместник-министри предвид хроничната вече актуалност на ресорната му материя - връщането на земята.


С трио помощници


работи и министърът на културата Емма Москова. Театралната реформа настърви театралите срещу ресорния им заместник-министър Николай Поляков и те заискаха оставката му - с бързината на пожарна команда неговата титулярка употреби опита си във възстановяване на архитектурната хармония, за да реставрира бонтона в театралната сфера. С другите си заместници - Мария Арнаудова-Русинова и Пантелей Цанков, на министър архитект Москова не й се налага да бере подобни ядове.


В ръководенето на здравното министерство


на д-р Петър Бояджиев асистират двама доценти


- Иван Златаров и Петър Тенчев. Третият в екипа - Илко Семерджиев, имаше и предишен заместник-министерски мандат, прекъснат от него с демонстративна оставка.


В Министерството на летните гафове


както с ред основания можем да наречем ведомството на Веселин Методиев, така и не се разбра имаше ли наказани за изпитните неразбории. Във всички случаи обаче това не бе самият министър, за чиято оставка мечтаеха мнозина изнервени родители, не бе и някой от тримата му заместници - Ана-Мария Тотоманова, Венцислав Панчев и Христо Баларев.


Ако някои заместник-министри не ги бива да правят политика - дали ще са най-подходящите хора да я защитават в диалог и дискусия? А ако самите те не си понасят отговорността за провал, резил или скандал - как ще понесат политическа отговорност за администрацията надолу?


Добре е, когато сред заместник-министрите има изключения от принципа - идват с министрите и си отиват с тях. Приемствеността в управлението е само един малък знак за цивилизованост, но необходим. Дано не се възприеме съвсем крайно обаче разбирането, че ситуацията вече не се нуждае от експертно поведение. Защото дори с ранг на заместник-министър един политик едва ли би могъл убедително да тълкува и защитава нещо, ако не разбира за какво всъщност иде реч.

Facebook logo
Бъдете с нас и във