Банкеръ Weekly

Общество и политика

ПАРТИИТЕ: ПАРИ НЯМА, ДЕЙСТВАЙТЕ!

Колко струва на кандидатите и на партийните централи предизборната кампания и кой я финансира? Тези въпроси често остават без отговор дори и след изборите. Независимо дали са били местни, парламентарни или президентски. А съмненията за нещо гнило в цялата работа са неизбежна част от обществените представи. И сигурно има защо. Когато става дума за местни избори, става дума и за местни финанси. Политически сили оставят кандидатите си за кметове и общински съветници сами да търсят средства за кампанията си. И те ги намират от местни бизнесмени, които често им дават рамо и очакват после жестът да им бъде върнат. Това е така не само защото кампанията е местна, но и защото дойдат ли избори, все се оказва, че партийните централи нямат достатъчно пари. Именно кампанията обаче в много случаи решава изхода от изборите. А печеливша кампания обикновено се прави не просто с пари, а с много пари. Обикновено централите поемат единствено разходите по агитацията на национално ниво, твърдят техни представители. Средствата за това идват от държавната субсидия, която се полага на парламентарно представените партии. По закон за всеки подаден глас на парламентарните избори държавата брои по левче на съответната партия. За да си осигурят средства за предизборните разходи, партиите организират фондонабирателни кампании. Според последните поправки в Закона за местните избори, политическите организации имат таван за средствата, които ще изразходват за агитация. Той зависи от броя на жителите в населеното място. За големите градове таванът варира между 100 хил. и 500 хил. лв., за средните - между 25 хил. и 50 хил. лв. и за малките - от 5 хил. до 10 хил. лв. След вота политическите сили трябва да представят отчет пред Сметната палата за изразходваните средства. В него обаче не се посочва кои са дарителите. А и официалната информация едва ли има кой знае какво значение, защото, особено в местна кампания, не всички дарения се осчетоводяват. Впрочем така стоят нещата и на национално ниво и затова партийните каси се оказват празни. Няма как да е иначе, след като големите дарения минават не през партийната централа, а отиват в някоя фондация или директно в джобовете на правилните хора. НДСВ успя да се докопа до държавната субсидия в размер на 2 млн. лв., която се полага на парламентарно представените партии, но късно. Специално заради това жълтите промениха Закона за избор на народни представители и определението коя партия е парламентарно представена. Двете малки организации мандатоносителки на коалицията НДСВ - Движение Оборище и Партия на българските жени, вече не се водят парламентарни и от следващата година няма да получават държавна субсидия, която досега отиваше при тях. Но за сегашната кампания жълтите ще трябва да разчитат на други средства. В Централния предизборен щаб за финансирането отговаря Веселин Близнаков, който оглавява специален комитет за набиране на средства. Ръководството на НДСВ прие преди няколко месеца нарочни правила за набирането на средства за кампанията. Според тях до 15 дни след приключването на изборите местните щабове трябва да се отчетат пред комитета и Централния предизборен щаб, а до 30 дни след края на вота предизборният щаб трябва да се отчете пред Политическия съвет на партията. Правилата предвиждат още да не бъдат приемани анонимни дарения, както и дарения над 30 хил. лв. от едно физическо или юридическо лице. Засега от националната фондонабирателна кампания на НДСВ няма много полза. От ръководството на партията признават, че трудно намират средства както на национално, така и на местно равнище. Явно нещата никак не приличат на времето отпреди две години, когато знайни и незнайни бизнесмени се трупаха пред тогавашния офис на НДСВ на ул. Иван Шишман 30 в столицата, за да дадат лептата си за бъдещото царско управление. В края на септември Политическият съвет на НДСВ гласува по 10 хил. лв. на всичките 27 области за начало на предизборната кампания. Те бяха поискали по 100 000 лева. Разликата остава за местните предизборни щабове, които ще трябва да смъкнат летвата.Най-много средства безспорно ще отидат за кампанията на жълтия кандидат-кмет в столицата Васил Иванов-Лучано. В предизборния му щаб с осигуряването на средства се е заел един от председателите му Олимпи Кътев. Сумата за кампанията в столицата няма да надвишава законовата рамка от 500 000 лв. за изборите в София, твърдят от щаба му. Централният предизборен щаб ще отпусне една трета от средствата за агитацията за Лучано в столицата, научи в. БАНКЕРЪ. Парите ще минават през централата, всичко ще се осчетоводява, обясни преди броени дни самият кандидат-кмет. В СДС съществуват два центъра за събиране на средства, обясни заместник-председателят на партията и кандидат за общински съветник Владимир Кисьов, който се занимава с финансовите въпроси в Националния изпълнителен съвет на СДС. Единият център бил на Раковски 134, а другият - в столичното СДС на Витоша 18. Източници от синята централа твърдят, че в софийската организация са набрани само 20 хил. лева. Не е ясно колко пари са събрани на Раковски 134. Отговорникът за финансирането на кампанията в щаба на Надежда Михайлова и финансов директор на СДС Анжело Дренев заяви пред в. БАНКЕРЪ, че събраните за кампанията средства са изключително малко, но не пожела да съобщи точната сума. Затова правим и съвсем скромна кампания в столицата, която ще струва много под определените от закона 500 хил лв., заяви още Дренев. Той уточни, че се използват основно парите от държавната субсидия, която се полага на СДС като парламентарно представена партия. Преди няколко месеца сините обявиха, че учредяват специална фондация Демократична алтернатива във Варна, която трябваше да набира средства за кампанията, но нещата не потръгнали и в момента фондацията не работела. Въпреки това от Раковска 134 заявиха, че имат някои уговорки и очакват постъпления. Според Владимир Кисьов в партийната централа непрекъснато идвали хора да правят дарения, но други сини активисти потвърждават недоимъка, който мъчи Раковска 134. Синята централа праща средства до местните структури в много редки случаи и само за най-належащи нужди. Наскоро например било отказано искане на габровската организация за финансова помощ. Ние не помагаме финансово на местните структури за изборите, всеки самостоятелно си набира средствата, уточни заместник-председателят на партията. Най-добре изглежда стоят нещата в БСП, която през последните две години финансово си стъпи на краката. Социалистите не правят национална кампания за набиране на пари, защото явно разполагат с достатъчно средства в момента и са поразвързали партийната кесия. Висшият съвет на БСП е поел разходите за отпечатването на два вида национални плакати, билбордове, аудио- и видеоклипове, заяви пред в. БАНКЕРЪ ковчежникът на партията Димитър Дъбов. Тиражът на плакатите е около 150 хиляди бройки. Билбордовете ще са 70 на брой по пътната мрежа в цялата страна. Цената за един билборд е около 200 долара на месец. БСП централно плаща и дискусиите и дебатите по националните електронни медии. Вестник БАНКЕРЪ научи, че в национален мащаб кампанията на социалистите няма да надхвърля 700-800 хил. лева. От Позитано 20 са отпуснали средства за кампаниите на общинските съветници в 15-20 от най-закъсалите местни организации. Иначе кандидатите по места сами трябва да намират пари за кампаниите си, включително и за излъчването на собствените им клипове, както и за участието им в предизборните хроники на БНТ. Според тарифата за отразяване на изборите, която БНТ прие, една секунда от рекламните водеоклипове струва 70 лв. без ДДС. Дебатите излизат 130 лв. без ДДС за минута. Клиповете не може да са по-дълги от 2 минути. За регионалните центрове на БНТ една секунда рекламен клип струва 7 лв. без ДДС. Тридесетсекунден рекламен клип по Би Ти Ви струва 6000 лв. без ДДС. В щаба на софийския кандидат-кмет на левицата Стоян Александров за финансирането отговаря Максим Димов, който по време на кампанията за последните парламентарни избори събираше пари за царя. Добре би било да имаме възможността да разполагаме с максимума средства, позволени ни от закона, но това едва ли ще се случи, споделят от щаба на Александров. Засега хората на Александров още не били събрали средствата, които щели да им бъдат необходими. PR-консултантът му Михайлина Абрашева заяви пред в. БАНКЕРЪ, че кампанията няма да е разточителна. Екипът на левия кандидат-кмет не разчита на финансиране от централата на БСП, а само подкрепа за организиране на съвместни прояви. На Позитано 20 и в софийската организация на БСП имали достатъчно други разходи, сред които и кампанията за листата за общински съветници в столицата.

Facebook logo
Бъдете с нас и във