Банкеръ Weekly

Общество и политика

ПАРТИИТЕ ОТНОВО УКРИХА ФИНАНСОВИТЕ СИ БЛАГОДЕТЕЛИ

Кажи ми кои са ти спонсорите, за да ти кажа кой си - това е политическата перефраза на поговорката за приятелите, по които можело да се съди за истинския облик на човека. Логично е какви заключения ще си направят избирателите за отделните политически сили, ако научат, че в списъка на техните дарители има такива, които са свързани със силови групировки или с фирми и корпорации с не дотам добър имидж. Публичността на спонсорите на предизборните кампании е важна и от гледна точка на бъдещото поведение на управляващата политическа сила. Ако се окаже, че сред нейните дарители са компании, които прекалено често са побеждавали в търгове за лицензии, за държавни и общински поръчки или приватизационни сделки, няма нужда вестниците да обвиняват правителството в корупция. Достатъчно е да напишат: Търгът бе спечелен от еди коя си компания, която не даде по-добра оферта от своите конкуренти, но нейният шеф е внесъл в предизборния фонд на управляващата партия еди колко си пари.
Само че и след тези избори не се намери парламентарна сила, която да извади списъка на своите спонсори. Представителите на НДСВ, ОДС, ДПС и Коалиция за България категорично отказаха да споменат имената на своите дарители. Списъците с тях били предадени на Сметната палата заедно с другите документи по финансирането на предизборната кампания. Така политиците, дори и тези, които проповядват нов морал, не пожелаха да повдигнат булото над донорите си и по този начин да сложат началото на прокламирания кръстоносен поход срещу корупцията. Остава надеждата, че това ще се престраши да направи председателят на Сметната палата Георги Николов, който прие отчетите на политическите партии за изразходваните от тях средства по време на предизборната кампания. Крайният срок за предаването на документите в палатата изтече на 17 юли. Същия ден отчетите си на Николов предадоха Национално движение Симеон Втори и коалициите Обединени демократични сили, Коалиция за България и ДПС-Либерален съюз-Евророма.
Председателят на Сметната палата Георги Николов заяви, че

от политическите сили е поискано да разделят приходите

в предизборните си каси на четири групи - собствени средства, анонимни дарения, спонсорства от физически и от юридически лица. Изискан е и списък на дарителите, който на практика е най-интересната част от всички документи и него партиите пазят в най-дълбока тайна.
Николов припомни, че според Закона за избор на народни представители партиите и коалициите нямат право да получават дарения от държавни фирми, от чуждестранни фирми и граждани, както и от дружества с повече от 25% чуждестранно участие. За предизборните си кампании политическите партии не могат да похарчат повече от 1 млн. лева, коалициите - над 2 млн. лева, а инициативните комитети - 200 хил. лева. Законът не позволява даренията от един гражданин да надхвърлят 10 хил. лв., а от фирма - 30 хил. лева.
Председателят на Сметната палата обаче подчерта, че законът не казва дали предадените отчети могат да бъдат проверявани. Освен това в него

не се предвиждат санкции за политическите сили

които не са се отчели или са го нарушили по друг начин. Едва ли депутатите са направили този пропуск по недоглеждане. Той е твърде удобен както за предишните, така и за настоящите управляващи. Народните избраници, които приеха закона през април 2001 г., обаче са се сетили да предвидят финансови санкции за лицата, които са нарушили другите разпоредби на закона. В групата на застрашените от глоби, които варират от 500 до 5000 лв., освен държавни чиновници, членове на избирателните комисии и застъпниците на депутати влизат и представители на медиите, които отразяват предизборните дебати. Нарушенията, допуснати от политическите партии, са извън обсега на санкциите. И това едва ли е случайно.
Шефът на Сметната палата също можеше да протестира по-остро срещу тези пропуски още докато законът се гласуваше в пленарна зала, а не да прави принципни бележки от типа: след дъжд качулка.
Сегашната водеща политическа сила - НДСВ, може да убеди избирателите си, че наистина се бори за нов морал, като обяви списъка на своите дарители и прекрати практиката на анонимност и ненаказуемост, която създава условия за корупция.

Царските хора имат шанс да докажат

че държат на своите предизборни обещания, като до края на септември направят промени поне в Закона за избор на президент и въведат изискването за задължително обнародване на списъците с дарители. Освен това новите депутати могат да предвидят сурови парични санкции за партиите, които нарушават правилата за финансиране на предизборните кампании.
Без тези законодателни промени, въпреки всичките - уж прозрачни избори, обществото ще трябва да се задоволи със сухите числа на партийните отчети, които по никакъв начин не разбулват истината за сливането на партийните с фирмените интереси.

Движението за права и свободи

бе изключително пестеливо в информацията, която даде за своите разходи по време на преидзборната кампания. Те не надхвърляли 200 хил. лв., съобщи депутатът от ДПС Хасан Адемов и заяви, че не си спомня други числа. Временната амнезия, която бе обхванала народния представител от движението, вероятно се дължи на страха, който всички членове изпитват от своя лидер Ахмед Доган, без чиято благословия не смеят да гъкнат по вътрешнопартийни въпроси. А връзките на Доган с могъщи навремето и низвергнати от правителството на Костов икономически групировки е обществена тайна. Вероятно същите тези натикани в ъгъла капитали не са пропуснали да дадат финансовата си лепта за изборния успех на ДПС.
Лявата

Коалиция за България

обяви, че парите, които е похарчила за кампанията, възлизат на 711 хил. лева. Едва около 60 хил. лв. от тях са били дадени от общо 15-те коалиционни партньори на БСП. Останалата сума е била осигурена от социалистите. Предварителната договорка между партиите обаче предвиждаше разходите за предизборна агитация да се поделят между всички участници в коалицията.
На 17 юли

отчетите на СДС

за разходите по предизборната кампания също бяха предадени в Сметната палата от члена на Националния изпълнителен съвет на синята партия и разградски депутат Никола Николов, който стана скандално известен след проверката на прокуратурата по приватизацията на Каолин, Сеново. Така бившите управляващи ще се предпазят.
Оказа се, че сините също нямат никакво намерение да разкриват имената на своите дарители. Според ексфинансовия министър и заместник-председател на НИС Муравей Радев това няма да направи нито една политическа сила. Специално за в.БАНКЕРЪ Радев уточни, че по-голямата част от

спонсорите на кампанията на СДС са физически лица

Фирмите били много малко и сред тях нямало банки или частни дружества, които към момента на дарението са изпълнявали държавни поръчки. Гаранция, че сред гражданите дарители не фигурират лица, които са собственици или шефове на такива фирми, може да даде единствено разсекретяването на списъка.
Муравей Радев заяви, че общата сума, която СДС е похарчила за изборите, е малко повече от 1.5 млн. лева. От тях 5-6 хил. лв. са похарчени за наемането на автомобили и на хора от националната служба за охрана. Преди началото на кампанията СДС е определила кои разходи ще бъдат поети на централно и кои на областно равнище.
Централата на синята партия се е занимава с разходите свързани с кампанията по електронните медии и националните всекидневници, както и с изработването на част от плакатите. Тези мероприятия са погълнали около 600 хил. лева, твърди финансовият министър в оставка. Останалите над 900 хил. лв. са разпределени между областните предизборни щабове.
За всяка област сложихме таван на разходите по кампанията, който се формираше според бройката на кандидат-депутатските места. Нито една местна структура не нахвърли този лимит. СДС дори направи икономия от 30-40 хил. лв. от получените дарения и тази сума бе заприходена във партийната каса, обяви Муравей Радев.

НДСВ даде най-изчерпателна информация за разходите

по предизборната си кампания. Отчетите на царското движение бяха занесени в Сметната палата на 17 юли от неговия ковчежник Максим Димов. На излизане от палатата той обеща на следващия ден да даде специална пресконференция, посветена на финансирането на кампанията. Димов не удържа на думата си, но за сметка на това пусна до медиите информация, която бе много по-подробна от тази, която предоставиха останалите парламентарни сили.
Общата сума на даренията, които царското движение е получило по сметките си в Пощенска банка или в брой, е около 1.56 млн. лева. За разлика от СДС, по-голямата част от тези пари - над 903.4 хил. лв. са дошли от фирми, а останалите 656.1 хил. лв. - от физически лица. Всеки спонсор е получил съответен сертификат от НДСВ и е вписан в регистъра на дарителите. Нито един от финансовите благодетели на царското движение не е пожелал анонимност, става ясно от съобщението до медиите. В такъв случай едва ли някой от тях ще се разсърди, ако името му бъде огласено в медиите.
НДСВ, подобно на ОДС, е направило икономии от получените дарения. Спестените средства са около 6 хил. лева.
Най-много пари - около 835.2 хил. лв., са похарчени за медийна кампания. Царските хора обаче са сметнали за ненужно да съобщят колко пари са отишли в касите на електронните медии и колко са влезли по сметките на печатните издания.
За хонорари на външни лица и за социологически проучвания са платени повече от 326.5 хил. лева. Интересно кои социологически агенции колко пари са глътнали от тази сума?
Много по-малки суми царското движение е изразходвало за масовите прояви - над 113.4 хил. лева. Изготвянето на пропагандни и агитационни материали е глътнало над 110.5 хил. лева. За транспортни харчове са отишли около 67.5 хил. лв., а от перото други разходи - може би за няколко коктейла, каквото и да се крие под тази формулировка, са платени над 93.4 хил. лева.
Парите са похарчени - дойде времето да се докаже, че е имало защо. Както се казва, сбогом на илюзиите!

Facebook logo
Бъдете с нас и във