Банкеръ Weekly

Общество и политика

ПАРТИЙНИЯТ ЛИДЕР МОЖЕ ДА Е И ВЪНШЕН МИНИСТЪР

Председателят на БСП Сергей Станишев пред в.БАНКЕРЪГ-н Станишев, има ли противоречия между очакванията на т.нар. твърд електорат и вашето политическо поведение като председател на БСП?- Зная, че в пресата имаше такива публикации. Според мен те са силно преувеличени и изсмукани от пръстите. А и има ясни конгресни решения на партията какви са нашите външнополитически приоритети. На първо място това е членството в Еврпейския съюз. БСП винаги, от самото начало на прехода, от самото възникване на възможността за членство в ЕС го е подкрепяла и аргументите са ни много ясни. И се различават от тези на десницата. С какво?- Десницата създаде впечатлението, че България трябва да влезе в ЕС, защото той ще реши нашите проблеми. Никой няма да реши собствените ни проблеми вместо нас. България трябва да бъде равностоен, пълноправен и достоен член на ЕС, както и на всички организации, в които членува. Тази гледна точка за нас като левица е изключително важна. ЕС не е просто единен пазар, не е просто политически клуб от страни, които се интегрират. Той е съюз на социални държави и това, между другото, е залегнало като основен принцип и в проекта за европейска конституция. За нас е особено важно, че ЕС съществува на основата на ясни правила, които ще важат и за България. Колкото до членството в НАТО - ние имахме много отворена вътрешнопартийна дискусия в края на 1999-2000 година. Този въпрос е ясен и решен и е потвърден и от три партийни конгреса - от четиридесет и третия до четиридесет и петия. Освен това аз не приемам това разделение на стар електорат, от една страна, и реформатори, които са нейде на Позитано. Това просто не отговаря на действителността, защото вярно е, че е нормално човек в по-напреднала възраст по-трудно да осъществи промяната в своите разбирания, но никой не може да отрече правото на хората от БСП да се променят за петнадесет години. Друго различие във вижданията ни за интеграцията на България в НАТО и ЕС спрямо тези на десницата е, че според нас страната ни трябва много по-ясно да формулира своите политически, икономически и културни интереси и твърдо да ги отстоява. БСП никога не е била и няма да бъде слагаческа партия от гледна точка на защитата на националните интереси и това сме го доказвали многократно.Пленумът на 5 юни ще обсъжда ситуацията в Ирак. Вярно ли е, че ще призовете за изтегляне на нашите бойци от Кербала?- Ще обсъдим темата, защото има промяна в ситуацията в Ирак, а освен това предстоят важни събития от гледна точка на формиране на правителство и обсъждане на резолюция на Съвета за сигурност. Мисля, че не само БСП, но и българското правителство трябва да обсъди дали можем да изпълняваме функциите, които сме поели като ангажимент преди една година. И ако не можем - защо не можем. Ако пък можем - какви точно функции ще изпълняваме.Как мислите, кога една партия от мащаба на БСП трябва да обяви предизборен курс?- Аз мисля, че подготовката за всеки следващи избори започва след приключването на последните. Така че това е един постоянен процес. Не мисля, че резултатът на една партия се формира от това, как е провела самата предизборна кампания. Предизборната кампания може да свали или да качи няколко процента от общия рейтинг на партията, защото в крайна сметка начинът, по който една партия се възприема от общественото мнение, зависи от това как ще се държи през целия период - как управлява или каква опозиция е. Така че ние реално се намираме в период на предизборна кампания.Кога ще започнете да търсите коалиционни партньори? Този процес в десницата тече отдавна.- При нас също. Ние сформирахме преди два месеца Национален предизборен център. За първи път толкова далеч преди парламентарните избори започваме по-активна работа вътре в партията в тази насока. Но основният акцент са управленските ни алтернативи и сигурно сте забелязали, че през последните два месеца ние проведохме цяла поредица от дискусии, които организира гражданският съвет Нова левица. Вече дълги години БСП е извън властта. Това не ви ли лишава от експерти?- Естествено че пребиваването в опозиция вече седма година е сериозен проблем, но той съвсем не е толкова драматичен, колкото се представя от някои политолози. Поради няколко причини. Първо, защото БСП е партия с голям потенциал сама по себе си - двеста хиляди членове и, повярвайте ми, далеч не всички са пенсионери и бивши дейци. Второ, защото ние нямаме намерение да управляваме тяснопартийно т.е. да сложим партийни функционери на всички длъжности. Ние се стремим да управляваме с потенциала, знанието на цялата нация, защото проблемите са национални. Всеки, който желае да допринесе за това България да се развива по-бързо, по-динамично в европейския модел, е добре дошъл със своите знания. Това личи и в начина, по който определяме управленските проекти. Следващото правителство трябва да бъде политико-експертно.А как ще управлявате? Какво означава ляво управление в момент, в който пътят изглежда предначертан от бъдещото членство в ЕС?- В българския политически живот има много клишета, които съзнателно са били наслагвани в продължение на години. Например че приватизацията е основният и едва ли не единствен инструмент на икономическата политика на държавата. Едва ли не държавата трябва да се оттегли от икономиката като такава. Това го няма никъде. Това го няма в САЩ, а в още по-голяма степен го няма в страните от ЕС. В България обаче това е реалността. За нас приватизацията е инструмент, чрез който трябва да се стигне по-успешно развитие на едно предприятие, а оттам и на икономиката като цяло. Резултатите от българската приватизация не са очакваните поради начина, по който тя беше проведена от двете десни правителства. Защото е известно, че предприятията, които бяха приватизирани по времето на ОДС, бяха дадени на близки до тях хора, които нямат капацитета да ги управляват и въпреки ниската цена, на която бяха продадени, те загинаха. Това става и през управлението на НДСВ. Личи от скандалите за Булгартабак, където приватизацията се влачи две години и се губят пазарни позиции. Още по-скандална е сделката с БТК. Ние не сме против раздържавяване там, където има реален потенциал за развитие. Нищо лошо не сме казали за приватизацията на банка БИОХИМ, на Банка ДСК. Но има един парадокс - там, където държавата трябва да бъде силна: при определяне на икономическите приоритети, за подпомагане на развитието на българската икономика, държавата у нас е слаба. Там, където трябва да има по-малко държава, тя се засилва, става все по-бюрократична. Погледнете статистика - днес много по-трудно се започва бизнес в сравнение с другите централноевропейски страни. В България има над 300 лицензионни разрешителни режима при 60 средно за ЕС. И няма ясни стимули за развитие на конкурентни производства в рамките на ясно очертани приоритети там , където има потенциал за конкурентност на международните пазари. А още по-малко има държавна политика в подкрепа на българския износ - нещо, което го има във всички държави.Имате ли конкретни идеи за конкретни отрасли?- До голяма степен приватизацията е приключила. Там, където тя е успешна, предприятията се развиват добре. Това, което е приватизирано неуспешно, в общи линии е загинало. Затова е важно какво ще се прави оттук нататък за увеличаване на конкурентоспособността на българското производство. И от тази гледна точка много важно е да се създаде една по-добра бизнес среда - чрез закони, чрез регулации от страна на държавата, чрез премахване на тези бюрократични пречки, чрез ясни и стабилни правила от страна на държавата и съдебната система. Това е икономическа политика по същество. Ние сме казали ясно, още преди предишните избори, кои според нас са приоритетните отрасли, имащи потенциал в българската икономика. Това са инфраструктурата, високите технологии, селското стопанство, туризмът. Но това не означава, че държавата ще налива безразборно пари в тези отрасли. Ресурс за това няма. Ще бъдат поощрени тези, които постигат най-добър пазарен успех и които имат потенциал за развитие. Другото е управлението на държавната собственост. Есента ние ще имаме специално разискване по този въпрос. Ще видим докъде е стигнала приватизацията и къде трябва да се запази държавното участие. Защото какво се получава с ЕРП-тата от пет кандидати три са държавни. Значи държавната чешка компания приватизира българската държавна компания... Принципно за приватизацията трябва да се намери балансът между интересите на държавата, купувача и потребителя. Този триъгълник в българската реалност е абсолютно изкривен за сметка на държавната икономика и потребителя.Ще представите ли управленски екип на избирателите още по време на кампанията?- Имаме такива намерения. Смятаме да огласим възможните ни кандидати за изпълнителната власт преди изборите, за да могат хората, гласувайки за нас, да гласуват не само за програма, която е заявена, а и да знаят кои са личностите носители на тази политика. Да са уверени, че те могат да реализират тази политика, защото личностното начало никак не е за пренебрегване. Естествено обаче формирането на един кабинет е резултат на разговори с евентуални коалиционни партньори. Но това вече ще е, след като се видят резултатите от изборите.Възможно ли е БСП да победи на предстоящите избори и въпреки това да не номинира председателя си за премиер? - Този въпрос ми е задаван много пъти. Има две опции - важно е кое решение е най-печелившото за страната. Има възможност партията да поеме ясно политическата отговорност и гаранция, че правителството ще прави именно тази политика, с която се ангажирала БСП, като на министърпредседателския пост застане председателят на партията. Но тази позиция има своите недостатъци от гледна точка на това, че в този случай може да има по-тясна подкрепа и правителството да се приема като по-тяснопартийно. В крайна сметка това е въпрос на разговори с коалиционните партньори. Другата опция е това да бъде експерт, не толкова политическа фигура, която да даде по-широк характер на правителството. Като в коя държава?- Така е например в Унгария. Там управляват социалисти, но министър-председател не е партийният лидер. Той е министър на външните работи в конкретния унгарски случай. Министър-председателят е известен авторитет във финансовата област. Този вариант има и своите плюсове, и своите минуси. Единият проблем е, че тази фигура трябва да бъде действително доказан авторитет, а не партиен член. Да има тежест в България и в света. Второ, това не трябва да бъде човек, който е страничен или чужд на левицата и главният въпрос, който възниква, е за гаранцията, че това правителство, начело с експерт ще провежда политиката, за която БСП е поела ангажимент. И аз съм казал, че този въпрос трябва и ще бъде обсъден на легитимните форуми на партията своевременно и преди изборите.А вие лично нямате проблем, ако партията ви натовари да поемете тази отговорност?- Аз нямам проблем и никога не съм бягал от своята отговорност. И, както казах, този въпрос се решава според критериите, които ви посочих. Няма да позволя нито моя амбиция, нито амбицията на някой друг да бъде решаваща.Не може да не сте дочули за създаването на президентска партия. Възможно ли е, според вас, една президентска партия да преобърне тенденциите?- Аз не мисля, че може да има партии, които са президентски, премиерски или министърпредседателски, свързани с някаква временна конюнктура. Мисля, че огромната част от българите виждат в Георги Първанов истинския президент на страната, който не се държи тяснопартийно, за разлика от Петър Стоянов, при цялото ми уважение към него. Първанов има висок рейтинг, защото показва, че е президент на всички българи, отстоява национални проблеми, ангажира се с тях и с ясни позиции. Тежи си на мястото. Аз съм привърженик на това в България да има ясна политическа, партийна система и смятам, че ние няма да сме нормална европейска страна, докато в нас няма политическа система, която отговаря на европейските системи. А там има ясно разпределение - в лявото пространство основен субект са социалистическа или социалдемократическа партия. В центъра - една или две центристки партии. И вдясно - няколко. Именно партиите са тези, които формират политическото поведение и носят политическата отговорност. И аз съм привърженик на европейския политически модел.Може ли категорично да отхвърлите възможността БСП да не подкрепи Георги Първанов за втори мандат за президент?- Това не отговаря на реалностите. Аз не виждам за момента основания за подобно нещо, макар че президентските избори са чак след две години. Не виждам защо БСП да се срамува, че Георги Първанов беше един от нас. Напротив.

Facebook logo
Бъдете с нас и във