Банкеръ Weekly

Общество и политика

ПАРИТЕ НЕ МИРИШАТ

От 27 години насам берлинският предприемач Ханс Вал (61 г.) ощастливява света със самопочистващи се тоалетни-къщички, остъклени автобусни спирки и дискретно осветени поставки за плакати. Вал е инсталирал своите т. нар. улични мебели в повече от 40 града на Федералната република.Качеството, което предлага, е образцово, а моделът на деловите взаимоотношения - семпъл, но ефикасен - градовете получават продуктите на Вал безплатно. Като насрещна услуга градските власти предоставят на фирмата му правото на продава по свое усмотрение интегрираните в уличните мебели рекламни площи.Под строгото ръководство на основателя Ханс Вал, който е и председател на управителния съвет, и притежател на мажоритарния пакет акции, групировката Вал (Wall-Gruppe) расте ли, расте. Понастоящем в нея работят 560 души, а оборотът й за 2002 г. е бил 88 млн. евро. Парите не миришат.Понякога клозетният бизнес обаче май доскучава на Ханс Вал и той си търси ново поле за изява. Предприемачът възнамерява да закупи общинското предприятие за външна реклама Дойче щедте медиен (Deutsche Staedte Medien - DSM), чиято приватизация предстои. Със своя капитал от 256 млн. евро фирмата DSM е почти три пъти по-голяма от групировката Вал. Освен това с апетитите си Ханс Вал се изправя срещу мощни конкуренти в бранша като водещата на европейския пазар фирма ЖС Деко (JC Decaux) от Франция. Но Вал не се стряска от такива препятствия: Ние имаме по-добри продукти от тези на конкуренцията. Качеството винаги побеждава!, казва самоуверено той. В момента напереният германец има проблем, който е типичен за средноголемите семейни предприятия в Германия. Необходим му е свеж капитал, за да финансира желанията си за растеж. Работата е там, че патриархът не е склонен да се примири с евентуалната загуба на контрол върху фирмата, допускайки в нея чужди капитали.Първият му опит да интегрира финансов инвеститор в кръга от акционери на групировката Вал излезе неуспешен. През 2001 г. американската компания за външна реклама Клиър ченъл (Clear Channel) и Вал сключиха споразумение, според което двете предприятия трябваше да обслужват пазара в САЩ чрез своя дъщерна фирма. Но две години по-късно бракът им по сметка приключи - страните не можаха да се споразумеят кой да е по-главен в дъщерната фирма в Щатите. Клиър ченъл разтрогна договора за коопериране, а сега търси купувач и за закупения 20% дял от Вал. Това обаче са временни трудности, убеден е предприемачът Ханс Вал, който обича да позира за снимка пред своите улични мебели, подчертавайки, че и сам ги ползва редовно.

Facebook logo
Бъдете с нас и във