Банкеръ Weekly

Общество и политика

ОЩЕ ДВЕ СЕДМИЦИ РАЗМИСЪЛ ЗА ВАРНЕНСКА КОРАБОСТРОИТЕЛНИЦА

Варненският окръжен съд насрочи общото събрание на кредиторите на Варненска корабостроителница за 30 август. Фалиралото дружество им дължи общо 165.5 млн. лв. и събранието ще трябва да реши дали да приеме внесения от синдика Димитър Смиленов оздравителен план. Според него английската компания Кемъл леърд холдингс (Cammell Laird Hldgs) е готова да плати на кредиторите 28.6 млн. лв., или 15.71% от дължимите им пари. Срещу тази сума и обещани инвестиции за най-малко 5 млн. щ. долара британците искат да станат собственици на предприятието заедно със седем недовършени кораба. Имуществото на корабостроителницата включва и 130 апартамента във Варна, 2 работнически станции в града, стадион и бази в Златни пясъци. Освен това тя притежава дърводелски и ковашки цехове и офиси.


За да бъде одобрен предложеният оздравителен план, той трябва да получи подкрепата най-малко на два класа кредитори. В първия са Банковата консолидационна компания и Централна кооперативна банка, чиито вземания са обезпечени с три недоизградени кораба. Вземанията са за 53 млн. лв., от които Кемъл леърд е склонна да издължи 33.21 процента. Кандидат-купувачът се ангажира да плати 12.7 млн. лв. до 10 дни след влизането на плана в сила. Други 4.9 млн. лв. ще бъдат преведени по сметките на обезпечените кредитори най-късно до 18 месеца.


Работниците ще получат 2.2 млн. лв. от вземанията си. Това представлява 26.23% от размера на неизплатените им заплати. Плащането на около 610 хил. лв. от тази сума също ще се осъществи в срок от 18 месеца. Така за необезпечените кредитори ще останат 4 млн. лв., като 70% от тях ще им бъдат изплатени до 10 дни след приемането на оздравителния план.


Списъкът на кредиторите все още не е окончателен. Преразпределение в класовете може да настъпи, ако Варненският апелативен съд одобри възражението на полската фирма Х. Цигиелски срещу изключването й от групата на обезпечените кредитори. Поляците излизат с аргумента, че притежават залог върху вземане от продажбата на 42 хил. тонен кораб, който е почти 90% завършен. Според варненските окръжни магистрати това не е достатъчно, за да се твърди, че задължението на корабостроителницата е обезпечено. Но ако Апелативният съд все пак уважи възражението на Цигиелски, поляците ще получат една трета от парите си вместо мизерните 4% при оставането им в 4-и клас. Да не забравяме също така, че и при неприемане на оздравителния план обезпечените кредитори със сигурност ще вземат някой лев за разлика от всички останали.


Кемъл леърд обещава да поеме и главниците по държавните вземания от корабостроителницата. Това е императивно изискване на Търговския закон и окръжните съдилища не могат да одобрят оздравителни програми, които не предвиждат пълно удовлетворяване на фиска. Английската фирма обаче възнамерява да плати само 4.8 млн. лв. от общата сума от 17 млн. лв., и то в рамките на пет години. Останалите 12.11 млн. лв. са задължения към митниците. Те са възникнали от внос на суровини за производството на плавателни съдове и са преоформени на режим на временен внос. Тези пари ще си останат дълг на купувача на Варненска корабостроителница. А при положение че корабите, в които са вложени материалите, бъдат довършени и продадени в чужбина, задължението автоматично ще отпадне. Според синдика Димитър Смиленов митническите служби са дали положително становище за подобно уреждане на финансовите взаимоотношения. От вземанията на държавата ще бъдат отписани единствено лихвите на стойност 60 хил. лева.


В случай че на 30 август оздравителният план бъде одобрен, недоволните кредитори ще могат да обжалват в седемдневен срок решенията на общото събрание пред Варненския окръжен съд. Следващата инстанция е Апелативният съд. Тази процедура може да забави влизането в сила на програмата чак до края на годината, което съответно ще отложи и инвестициите в предприятието.


Два месеца след утвърждаването на плана неговият изпълнител ще учреди дружеството Кемъл леърд (Варненска корабостроителница), което ще е изцяло собственост на английската компания. Дотогава тя ще внесе необходимите средства по обслужване на плащанията и изпълнението на инвестиционната програма. Както вече стана дума, англичаните се задължават да вложат в предприятието 5 млн. щ. долара. Те обаче изтъкват, че инвестицията ще е минимум за 10 млн. щ. долара. Парите ще се използват предимно за доставката на ново оборудване, предназначено за основното производство. Над 2 млн. щ. долара ще се изразходват за ремонт и обновяване на съществуващата инфраструктура. Средства ще се вложат и за подобряване на управлението на активите.


Естествено, сред първостепенните задачи на евентуалните бъдещи собственици на корабостроителницата ще е довършването на седемте кораба, които сега стоят недостроени в доковете й. Плановете са едва през пролетта на 2002 г. да бъдат пуснати на вода три нови съда за насипни товари и един танкер. Намеренията на Кемъл леърд са до април 2005 г. във Варна да бъдат построени 27 кораба. Англичаните смятат, че приходите от продажби на плавателни съдове догодина могат да достигнат 70 млн. щ. долара, докато през 2005 г. те ще са вече 226 млн. долара. Предвижданията им са след пет години приходите на корабостроителницата от изработката на корпуси и ремонтна дейност да са 12.5 млн. щ. долара.


В случай че кредиторите не одобрят оздравителната програма, имуществото на варненското предприятие ще се разпродава на части. Проблемът е, че за всеки актив ще се провежда отделен търг, докато останалите мощности бездействат и допълнително се амортизират. Според синдика Смиленов при осребряване на имуществото кредиторите на дружеството ще получат малко повече от 51 млн. лв., или около 30% от общия размер на вземанията си. Тези пари обаче също няма да са достатъчни дори за пълно удовлетворяване на обезпечените кредитори.


Представителят на английската компания в България Крис Батърс заяви пред в. БАНКЕРЪ, че ако се стигне до разпродажбата на парче, Кемъл леърд няма да наддава в аукционите. Интересът ни - отбеляза той - е към закупуването на всичките активи на корабостроителницата. Лесно можем да се досетим, че при такъв развой на събитията търговете ще се проточат с години и на тях едва ли ще се появят сериозни инвеститори.

Facebook logo
Бъдете с нас и във