Банкеръ Weekly

Общество и политика

ОПАСНИ ЗАВОИ В КРАЯ НА ПИСТАТА

Днешното управление поражда противоречиви оценки. Някои акцентират върху неизпълнените социални предизборни обещания, а други обръщат внимание на факта, че правителството не се отклони от евроатлантическия курс. Едни извеждат на преден план слабите фигури в кабинета, други им опонират чрез примерите за успешни министри. Едно обаче трудно може да се отрече - управлението опроверга много прогнози както на доброжелатели, така и на критици. Настоящата власт е може би най-труднопредсказуемата от всички български правителства на прехода. Причините за това са най-различни, но може би ключът е, както казва депутатката от БСП Татяна Дончева, във влиянието на скритите фактори в българската политика. На пръв поглед въпросът за поредната година от мандата на управлението на НДСВ и ДПС не крие интрига. Дори и най-големите душмани на Симеон Сакскобургготски вече не допускат преждевременното му падане от власт. Но именно непредсказуемостта на тази власт, както и натрупването на някои фактори би трябвало да ни накарат да бъдем нащрек. Макар политическият хоризонт на управляващите днес да изглежда безоблачен, напълно възможни са усложнения, дори с драматични последици. На първо място все още не може да се изключи вероятността за правителствена и парламентарна криза, а оттук и за предсрочни избори. Кои са аргументите за и против такъв вариант на развитие на политическите процеси?Вероятността за фатална криза при управляващите не е голяма, но не може да бъде пренебрегната поради поне три причини. Първо - управляващите вече нямат твърдо мнозинство. Досега те се справяха, като маневрираха между отцепилите се от НДСВ, БСП и дори понякога СДС. С наближаването на изборите обаче теренът за подобни маневри постоянно ще се стеснява. Втората причина е, че в оставащото кратко време до края на мандата си парламентът трябва да приеме редица сложни и конфликтни закони (бюджет 2005, промените в съдебната власт и борбата с престъпността, изборното законодателство и други). Такава проблематична и сгъстена законодателна програма би била сериозно предизвикателство, дори и за едно консолидирано мнозинство, да не говорим за сегашното, което по-скоро е в насипно състояние. Още по-големи проблеми би създал вариантът, при който ще се наложи да се приемат промени в конституцията. Мнозинството усеща тази заплаха и затова отправя настойчиви послания за подкрепа от страна на опозицията. Но едва ли ще може да се разчита много на това. В интервю пред в. БАНКЕРЪ председателят на ПГ на НДСВ Станимир Илчев каза: Апелираме към другите парламентарни групи за едно по-рационално и националноотговорно отношение към законодателната програма. Още в началото на новия политически сезон пък премиерът Симеон Сакскобургготски заговори за помощ от опозицията и гражданското общество в продължаването на реформата в съдебната система: Както и досега, очаквам консенсусът по тази цел между парламентарно представените политическите сили с активната подкрепа на гражданското общество да доведе до убедителни резултати. Третият фактор, който би могъл сериозно да дестабилизира управлението, са възобновените внушения за промени в правителствотоБалансите между различните лобита сред и зад управляващите са толкова деликатни, че всеки опит за смяна на министри може да се препъне в парламента. В същото време промените в някои области, свързани с европрисъединяването (като вътрешния ред), се изострят и е напълно възможно натискът от Брюксел да не позволи запазване на статуквото. Разбира се, много силни аргументи има и в полза на прогнозата, че сегашното управление така или иначе ще довърши мандата си. На първо място, това е труднооспоримият факт, че никоя от парламентарно представените партии (и най-вече опозицията) в действителност не иска предсрочни избори. Освен това самото завъртане на парламентарната рулетка, да не говорим за предсрочните избори, ще обърка тотално законодателната дейност, свързана с европрисъединяването, а днес никой не би поел тази отговорност. Но дори ако допуснем по-вероятното - успешното завършване на мандата от управляващите, това съвсем не означава, че през следващите девет месеца пътят им ще бъде постлан с рози. Напротив, именно ако се задържат във властта, те ще трябва да решават редица сложни проблеми. На първо място, разбира се, това е успешното финализиране на преговорния процес с Европейския съюз, включително и подписването на присъединителния договор. И най-бодрите оптимисти сред политиците и наблюдателите вече са принудени да констатират наличичето на тревожни симптоми и негативни тенденции. Трудно може да се оспорва, че факторите в Брюксел губят търпение и натискът им тепърва ще се засилва. А макар и малко вероятно, предвиденото при приключването на преговорите отлагане с една година на приемането ни в ЕС, ако подготовката за членството не върви, ще има ефекта на истинска катастрофа за управляващите след натрапчивата пропаганда на европостиженията им. Вторият проблем пред управляващото мнозинство е свързан с традиционната сезонна цикличност в българската политика. Есенно-зимният период винаги се е отразявал неблагоприятно върху популярността на властимащите, а сега тепърва предстои да се изясни какви допълнителни тежести ще легнат върху избирателите с оглед на изискванията на европрисъединяването. На трето място, с приближаването на края на мандата центростремителните сили в управляващото мнозинство ще отслабват поне в две насоки. Преди всичко всеки от досегашните партньори (НДСВ и ДПС) ще трябва да мисли за бъдещото си място в политиката и съюзите, които ще му гарантират следващо представяне в парламента, а съвсем очевидно е, че възпроизвеждането на сегашното властово статукво е пренебрежимо малко вероятно. Още през миналата година лидери на ДПС подсказаха, че сегашните управляващи партньори не са обречени да бъдат заедно завинаги. Латентните противоречия в управляващото мнозинство сигурно ще се изострят при приемането на бюджет 2005 - последния бюджет, който ще разпредели сегашното мнозинство. Икономическите лобита зад отделните групи в управлението пък няма да пропуснат последната възможност да вземат своето. Преплитането на интереси ще доведе до сложни пазарлъци за гласове при приемането на най-важните закони. Още преди парламентарната ваканция депутатите от Новото време дадоха да се разбере, че без тяхната подкрепа няма да минат редица закони, ако НДСВ не подкрепи техни законопроекти. Със закана за втвърдяване на поведението си към НДСВ нововремци заплашиха с бойкот приемането на бюджет 2005, ако не бъде приет внесеният от тях и гласуван само на първо четене избирателен кодекс. Преди около десетина дни те се обявиха против промените в НПК, предвиждащи 95% от делата на следствието да се прехвърлят на дознателите в МВР. А тази седмица заедно с НДСВ и ДПС ги приеха. За подкрепата им депутатите от НДСВ гласуваха проекта на Новото време за разширяването на правомощията на следователите чрез издигане на статута им до разследващи магистрати.И накрая не бива да се подценява обстоятелството, че повечето от депутатите в мнозинството вече мислят и работят за личното си политическо и просто житейско бъдеще. По обясними причини в следващия парламент ще имат възможност да влязат не повече от една трета от тях, т.е. очертава се остра конкуренция, която едва ли ще се води с благородни средства. Истински интересният въпрос е не дали управляващите ще изкарат мандата си, а какъв ще бъде сумарният политически резултат от това. Както за страната, така и за самите тях.

Facebook logo
Бъдете с нас и във