Банкеръ Weekly

Общество и политика

ОПАСЕН РИФ ЗА БЪЛГАРО-УКРАИНСКИТЕ ОТНОШЕНИЯ

Задържането на украинския ферибот Героите на Шипка от Държавната инспекция по корабоплаване (ДИК) - Варна, е нарушение на международното морско законодателство, на сключените междудържавни спогодби и на действащата у нас нормативна уредба. Такова е становището на специалисти по воден транспорт и на малцината юристи, експерти по международно морско право.


Фериботът е арестуван на 4 юни вечерта със Заповед N146 на началника на ДИК - Варна Румен Василев. Основание за подписването й е решение на Варненския окръжен съд, издадено на базата на чл. 365 от Кодекса за търговско мореплаване (КТМ), по иска на местната фирма Моникс марин сервиз. През април 1995 г. фирмата е доставила газотурбинен нагнетател за двигателя на кораба на стойност 34 550 щ. долара, които досега не са й преведни. Освен тях Моникс марин сервиз включва в иска и 16 000 долара лихви.


В пространен протест до министъра на транспорта на България президентът на украинската фирма корабопритежател - Укрферри, Александър Курлянд негодува срещу непристойните действия, извършени срещу Укрферри в последно време, поставящи под въпрос съвместната ни дейност по експлоатацията на фериботната линия и добрите икономически отношения между България и Украйна.


Корабът е задържан въпреки подписаната наскоро спогодба между кабинета на министрите на Украйна и правителството на Република България, в чл.7 на която двете страни се обявяват за ... предотвратяване на непредизвиканите от необходимост задържания на кораби....


Освен това един от основните принципи в международното морско право е да се задържа само корабът на длъжник, който може да се укрие. Фериботът Героите на Шипка обаче обслужва редовна линия само между две пристанища - Варна и Иличовск, и на всеки четири дни е на разположение на всеки съдия-изпълнител в морската ни столица.


Друга подробност е, че съгласно чл.80 от КТМ срокът за предявяване на иск е една година. В случая фактурата за покупка, подписана от капитана на украинския ферибот, е от април 1995 г., като е оформена митнически през 1996 година?! Поради тази причина президентът на Укрферри пита: Случайно ли е подбран моментът на това задържане...? И наистина, защо досега ищецът не е предявил никакви претенции към корабопритежателя?


Странен е и адресът на иска: фактурата е издадена на името на Одеското черноморско параходство (ЧМП) по време, когато Укрферри изобщо не съществува! На всичко отгоре Укрферри е наемател, а не собственик на двата украински ферибота!


Учудващо е и друго - защо Варненският окръжен съд не е поискал никаква парична (или друга) гаранция от ищеца? Означава ли това, че всяко юридическо лице би могло просто да поиска от Варненския съд задържане на кораб, чиято стойност е 40 млн. щ. долара?


Ако ищецът не разполага с имущество, той не би могъл да отговори на един насрещен иск. А според президента на Укрферри такъв ще бъде предявен. Фирмата му губи по 25 хил. щ. долара на ден плюс претенциите на БДЖ за задържането на вагони (тарифата на Международната железопътна организация (UIC) е 15 шв. франка на ден за всеки вагон). При подобен развой на събитията искът ще бъде заведен срещу държавата, твърдят украинците.


Не е ясно само кой ще спечели от цялата работа.

Facebook logo
Бъдете с нас и във