Банкеръ Weekly

Общество и политика

ОЧЕРТАХА СЕ ФАВОРИТИТЕ ЗА БОРОСПОРТ

Борбата за злополучния, но съблазнителен Бороспорт продължава. За 60% от акциите на туристическото дружество оферти подадоха само пет от десетината потенциални инвеститори, закупили приватизационния меморандум. На 7 септември, при отварянето им, се очерта и кръгът на фаворитите. Най-висока цена - 3.5 млн. щ. долара, за обявения мажоритарен пакет предложи Валест ЕООД. Фирмата се ангажира да плати 30% от сумата в деня на подписване на договора за покупко-продажба, а остатъка до 30 дни.


Валест е собственост на Марио Марини. Той представлява италианската Джеспи индъстрис, която при първото неуспешно наддаване през март тази година подкрепяше РМД-то Бороспорт-Боровец. Тогава италианците предлагаха с парите от сделката да се погаси част от дълга на България към Италия. Освен това Марио Марини обещаваше да доведе за мениджъри на комплекса специалисти от италианския курорт Мадона ди Кампилио.


В сегашното приватизационно състезание на второ място след Валест се нарежда Петер Рейдер България. Дружеството дава 3.2 млн. щ. долара за книжата на Бороспорт, като 50% от цената ще плати в деня на парафирането на сделката, а останалата сума до 30 дни. За Петер Рейдер се знае само че е собственик на австралийска транспортна компания. Дружеството, което носи неговото име, е създадено специално за участие в раздържавяването на Бороспорт и е регистрирано малко преди да се обяви наддаването.


Аналогична е бизнесисторията и на Бороспорт 2000 АД. Зад него стоят интересите на изпълнителния директор на продаваната фирма Борислав Димитрачков. През март неговото РМД Бороспорт-Боровец не успя да спечели. Сега Димитрачков участва с ново дружество, което вече е кешов кандидат-купувач. Между двата тура Бороспорт бе включен в списъка за целева приватизация и по този начин преференциалните мераци на РМД-то бяха отрязани. Твърди се, че сегашното акционерно дружество на Димитрачков има подкрепата на сериозен чуждестранен инвеститор. За 60% от капитала на Бороспорт то е готово да даде 2.5 млн. щ. долара - 50% в деня на сделката, а останалите в рамките на 30 дни.


Цялата предлагана сума в размер на 2 499 950 щ. долара е склонен да плати още в деня на подписването на сделката четвъртият кандидат-купувач - Самоков Боровец 21. Това всъщност е РМД-то, което през миналата година купи хотел Самоков.


От финансова гледна точка най-слаба на този етап изглежда офертата на Българска холдингова компания. Тя е готова да плати за Бороспорт 4.580 млн. лв., или около 2.1 млн. щ. долара, половината от които веднага, а останалите до 45 дни след подписването на договора за покупко-продажба.


Бороспорт е доста апетитна хапка и с това се обяснява и сравнително големият интерес към неговата приватизация. Фирмата има ключово място в туризма и спорта в Боровец, тъй като е собственик на лифтовете, ски-гардеробите и на част от базата за хранене и настаняване в курорта. А колкото до класацията на кандидатите за нея, тя не е окончателна. За 13 септември е насрочен вторият кръг от преговорите и се очаква всички мераклии чувствително да увеличат първоначалните мизи в офертите си.


Ако не постигнем цена, която да ни удовлетворява, ще обявим нова процедура, заяви заместник-министърът на икономиката Левон Хампарцумян. Според него цената е най-важният критерий при определянето на победителя в състезанието.


Интересното в този втори опит за приватизация на Бороспорт е, че освен Марио Марини и Борислав Димитрачков, които се включиха в наддаването с нови фирми и поне засега независимо един от друг, отново пробва късмета си единствено Българска холдингова компания (БХК). Но участвалите съвместно с нея в първия тур Електроимпекс и Албена инвест този път се отказаха. И двете фирми не пожелаха да коментират причините. Нищо чудно обаче те да имат договорка с БХК да се включат в приватизационната процедура на някакъв следващ етап или пък при евентуална победа на холдинговата компания да получат място в мениджмънта на Бороспорт.


Що се отнася до отсъствието на Ем Джи елит холдинг, той не е загубил интерес към обекта, но просто няма да участват директно в наддаването. От корпорацията съобщиха за в. БАНКЕРЪ, че ще подкрепят един от кандидатите за туристическото дружество, към който вече са поели и сериозни инвестиционни ангажименти.

Facebook logo
Бъдете с нас и във