Банкеръ Weekly

Общество и политика

ОЧАКВАМ ПРОМЯНА В СПОРАЗУМЕНИЕТО НИ С НДСВ

Росен Владимиров, заместник-председател на ДПС и областен управител на София-град, пред в. БАНКЕРЪГ-н Владимиров, промените в правителството отговориха ли на обществените очаквания?- Преценката ми на човек, който работи в изпълнителната власт, е, че има потенциал тези промени да оправдаят обществените очаквания. Те бяха направени с цел да се постигнат по-добри резултати в реализирането на управленската програма. В ДПС удовлетворени ли сте от направените структурни и персонални промени, след като имахте конкретни искания в тази посока?- Напълно сме удовлетворени. ДПС беше упреквано, че търси промени, за да получи повече постове. Такова нещо няма. Реалностите днес у нас са различни от тези преди две години. Налице са много конкретни обстоятелства, свързани с присъединяването ни към Европейския съюз и НАТО. Сегашното управление изведе на преден план тези два приоритета и сега вече имаме нужда от нов акцент в политиката. Отражение на това е новият вицепремиер, който ще координира работата по евроинтеграцията. Ако се вгледаме в политиката на водещите европейски държави, ще видим тясното преплитане на социалната с икономическата политика. В този смисъл другата промяна, свързана с икономическото министерство, е напълно логична. Сега е моментът министър, който реализира диаметрално противоположна и много активна политика в социалната сфера, отчетена като успешна, да се ангажира със самата икономика, за да се постигне ефектът на развитите европейски държави. Защо един от най-критикуваните министри, включително и от ДПС - бившият икономически министър Николай Василев, бе преместен в транспортното ведомство, където предстои приватизация?- Николай Василев е добър икономист, с опит, придобит в развити държави. В сектора на транспорта тепърва се съсредоточават евроинтеграционни проекти - например става дума за пет транспортни коридора, чиято пресечна точка е в България. Логично е един икономически министър, познаващ аспектите на цялата икономика, да се занимава с процесите на транспорта като по-тясно профилирана сфера - тоест как транспортът да бъде адаптиран към другите икономически процеси, така че България да извлича повече ползи. Все пак не ви ли притеснява впечатлението, което се създава, че става дума за задоволяване на интересите на отделни лобита в мнозинството?- Промените са нещо съвсем нормално. Никой не е казал, че това ще се единствените и окончателните промени, направени по схематичен начин - чакаме две години и тогава правим промени, след което две години няма да правим повече промени. Всеки има шанса да се докаже и в зависимост от това дали ще успее, или не да бъде поощрен или отстранен от поста. Оттук нататък зависи от самите министри да оправдаят очакванията и да реализират добра политика. Ваши колеги от ДПС поискаха веднага да има конкретни резултати от промените с аргумента, че времето за подготовка е изтекло. Колко време давате на този формат на кабинета да се докаже?- Промените в социалната сфера, образованието и здравеопазването са осъществени в условията на приемственост - заместниците стават министри. Това дава възможност за доразвитие на процесите, така че нормално е почти веднага да очакваме раздвижване. Много се надявам обаче да се подобри координацията в работата между изпълнителната, законодателната и съдебната власт. Защо толкова се забави изборът на управител на БНБ? Там също се създаде впечатлението за безкрайни и явно безрезултатни засега пазарлъци. - Търсенето на съгласуваност между всички политически сили закъсня, но опитите за това са пример за съвършено нов подход от страна на управляващите, целящ постигане на консенсус с опозицията и професионалните среди. За съжаление това не стана веднага. Целта е наистина да се спрем на фигура, която обединява интересите на всички политически сили и на по-голямата част от професионалните кръгове, за да можем да се легитимираме пред международните финансови и политически общности. Централната банка е надполитическа организация, която охранява финансовите интереси на всеки в тази страна, а това не би трябвало да се оцветява политически. Затова е по-добре да закъснеем, отколкото да прибързаме и да се окаже, че сме взели погрешно решение. Надявам се от само себе си да изкристализира фигурата, около която всички ще застанат. Убедени ли сте, че ще се появи нова фигура?- Това е идеята на тези консултации - да се види има ли нужда от нова фигура всъщност, или можем да се обединим около някоя от предложените. Преговорите са цивилизованият начин да се намери решение, защото невинаги, когато нещо ни се иска на нас, то е обществено приемливо. Конфликтът между вашия заместник-министър в Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) Хасан Хасан и началника му Валентин Церовски няма изгледи да се тушира скоро. Имате ли информация колко кадри на ДПС са уволнени от МРРБ?- Нямам такава информация. Не сме обсъждали въпроса в Централното изпълнително бюро на ДПС конкретно, тъй като нещата от последните седмици изтикаха по-дребните проблеми. Вероятно става дума за някакво временно недоразумение, което може да се отстрани. Може би тук е мястото да споделя личното си мнение, че политическото споразумение между ДПС и НДСВ се нуждае от детайлизиране. Например в чисто административен план - взаимоотношение министър - заместник-министри, когато те са представители на различни политически сили. Нормативната база, която урежда тези въпроси, е нагодена към реалности от миналото. Нещата могат да се прецизират чрез правилниците за дейността на отделните министерства, като преди това въпросът се доуточни в политическото споразумение. Възможно е даже проблемът да се реши само чрез промени във вътрешноведомствения правилник, който се приема от Министерския съвет. Например така, както това е направено за главните секретари. В ръководството на ДПС обсъжда ли се сериозно въпросът за промени в политическото споразумение с НДСВ?- Коментирали сме го и мисля, че в най-скоро време ще стане реалност. Едва ли нашите партньори ще са против такова нещо, то ще бъде полезно и за двете страни. Колкото по-ясни са правилата, толкова повече намаляват условията за разногласия. Как си обяснявате атаките на мандатоносителите на коалиция НДСВ Движение Оборище и Партията на българските жени срещу ДПС?- Не мога да си ги обясня. Не се сещам и за една причина, която да е дала повод на г-н Тошо Пейков да се отнася по този начин. Той обвини ДПС от трибуната на Народното събрание, че желае още постове и изнудва партньора си за това. Резултатите от управлението ясно показват, че това не е така. Дори опозицията, чисто популистки, не се хвана на изказването на Тошо Пейков, което е много показателно. Има ли реална промяна в имиджа на ДПС от етническа към национална партия?- Да. Преди две години например всички се възмущаваха как така ДПС ще управлява столицата. Впечатлението ми като областен управител и като заместник-председател на ДПС е, че партията търпи сериозно развитие и разширяването й се приема положително от повечето хора - с изключение може би на г-н Пейков. Има ли вече яснота как ще участвате на местните избори в София?- На 18 юли направихме първото събрание на областното ръководство на ДПС на София-град за местните избори. Обсъждахме по-скоро принципните положения, не сме фокусирали вниманието си на конкретни фигури. При всички случаи ще участваме с листа за общински съветници и имаме добри шансове. ДПС е трета политическа сила в местната власт и наше задължение е да реализираме потенциала си и в столицата. Все пак не сте ли водили неформални разговори с другите политически сили за подкрепа на някой кандидат, например на Стоян Александров?- Не. Това много често съм го чувал, но такива конкретни разговори до този момент не са водени. Опасявате ли се от промяна на политическото статукво след местните избори?- Местните избори са много важни, те са ясен индикатор за нагласите на обществото към политическите сили - и към управляващи, и към опозиция. Но струва ми се, че на тези избори силно ще доминира мажоритарният подход, без това да е явно разписано в законите за местните избори. Ако става дума за София, досега във всички случаи се гласуваше партийно. Този път хората много повече ще гледат кой е човекът и едва ли ще го обвързват толкова с политическите сили. Местните избори може да имат отражение върху процесите в политическите партии и някъде да има проблеми, свързани с подаване на оставки и търсене на отговорност на лидерите по места. Но каквито и да са резултатите от вота, те няма да задълбочат някакви фундаментални процеси, които се развиват в страната. Това управление върви в правилната посока, независимо от скоростта. Всъщност целта е да се стигне до момент, че който и да дойде на власт, да е ясно предварително, че ще продължи политиката на реформи и ще спазва сегашните приоритети. Така ще се намалят конфронтацията и предпоставките за самоцелната борба за власт. Това може да се направи през оставащите две години, но предполага много работа.

Facebook logo
Бъдете с нас и във