Банкеръ Weekly

Общество и политика

ОБЩИНСКИТЕ ДРУЖЕСТВА ХРАНЯТ ПАРТИЙНА КЛИЕНТЕЛА

Вили Лилков, председател на предизборния щаб на ДСБ в София и ръководител на групата на партията в СОС, пред в.БАНКЕРЪВили Лилков е роден на 5 април 1955 г. във Видин. Завършил е ядрена физика в СУ Климент Охридски. От 1984-а е преподавател и ръководител на катедрата по физика към Минногеоложкия университет. От 1995 до 2004 г. е заместник-председател на областния съвет на СДС в София. През 2003 г. е избран за общински съветник и оглавява групата на Демократи за силна България в СОС. На 15 януари 2005-а на градското учредително събрание на ДСБ в София Вили Лилков беше избран за председател на софийския предизборен щаб. Край на каретоГ-н Лилков, президентът Първанов предложи парламентарните избори да се проведат на 25 юни. Устройва ли ви тази дата с оглед готовността на ДСБ за изборите?- Нормално е изборите да бъдат преди летния сезон или на 25 юни. Ако те са в края на юли или през август, ситуацията вече ще бъде по-различна. Ако изборите са през лятото, това като цяло ще се отрази на избирателната активност. Другият вариант е изборите да бъдат насрочени за след лятната ваканция. Но и при двата случая ДСБ ще е готова за тях, независимо че в момента партията все още е в процес на структуриране и текат регионалните събрания за избор на координатори и председатели на предизборните щабове. В момента подготвяме и управленската програма, която ще бъде представена на националната конференция на ДСБ на 5 и 6 март в София. Лидерът на ДСБ Иван Костов заяви, че основната тежест на изборите ще бъде изнесена от софийската организация на партията. Какви са вашите цели - колко и какви избиратели смятате, че ще привлечете на ваша страна?- Логично е в София да търсим по-голяма подкрепа, тъй като по принцип нашият избирател е градски човек с висока професионална квалификация. Оказва са, че хората, които ни подкрепят, са не само с високо образование, но и работят по специалността си - хора, които владеят и контролират живота си. Тези избиратели живеят основно в големите градове на България. А в София живеят около милион и сто хиляди избиратели и нормалното е тук кампанията да бъде много по-силна, а политическата битка - най-жестока. Но ДСБ има достатъчно общински организации, което означава, че няма да пренебрегваме нито един малък град или село. Вие имате достатъчно поучителен опит, свързан с формирането и действието на софийската дясна коалиция. От тази гледна точка какви са шансовете за дясно мнозинство в следващия парламент и на каква основа може да се изгради то? - Основата, на която всяко едно мнозинство и коалиция се изграждат, винаги е принципна. В нашите програмни документи сме го казали - ДСБ ще се явим на избори в коалиция само с партньори, с които имаме общи принципи и общи политически противници. И това е нещо, от което няма да отстъпим. В никакъв случай коалицията ни няма да бъде изградена на основата на пазарлъци, характерни за голямата дясна коалиция, която управлява в София. Ние сме против подобен модел на коалиционно сътрудничество. Възможно ли е формирането на дясно мнозинство в следващия парламент да стане без днешните управляващи - НДСВ и ДПС? - Ако трябва да се прави дясно мнозинство, НДСВ и ДПС не трябва да са там. Те не са десни партии, което означава, че автоматично са изключени от формулата дясно мнозинство в следващия парламент. А ако някой има претенции да е десен - това се доказва с действия. Настоящето правителство изобщо не е дясно. Но в крайна сметка, формулата, за която говорим, зависи от представянето на отделните партии на изборите. Тогава може да се преговаря, а сега се гадае. Вие, общинските съветници от ДСБ, изпратихте сигнал до прокуратурата във връзка с нередности при прехвърляне на акции на Общинска банка. Това прозвуча малко странно, като се имат предвид обтегнатите отношения между ДСБ и прокуратурата. Дори ви обвиниха, че имате политически интерес от случващото се и играете комбина с хората на Филчев. Как бихте обосновали позицията си?- Това е теза, която се лансира от защитника на Любомир Павлов. А той вместо да го защитава за нарушенията, които е направил, се опитва в цялата история да вкара политически момент. Любомир Павлов говори не като банкер, а като политик. Опитът му да се обвърже твърдо със Стефан Софиянски, със ССД, с бъдещето на дясното показва паника. Това е PR, който се прави в условия на криза. Любомир Павлов се опитва да се върже за политическа партия, за да може да оправдае действията и санкциите срещу него като политически. А това просто е неиздържано. Ние сигнализирахме прокуратурата, защото налице бяха данни, че е нарушен общественият интерес. Оставаме със забележки към дейността на прокуратурата, но това все пак е единственият орган в България, който може да извърши проверката, която СОС досега не успя да направи. Проверките, които от СОС извършихме в Общинска банка, имаха за цел не да установяват законосъобразност, а да се произнесем по целесъобразността на дейността на банката. И ако има някакви нарушения, да сезираме съответните органи. Какъв беше резултатът от проверката на банката - даваха ни едни документи, които се оказва, че не са били изчерпателни, подхвърляха ни информация, от която не можем да направим сериозни анализи. Накрая дори не ни информираха за това, че три години акции се движат между различни общински дружества, в резултат на което на 30 декември 2004 г. общината се оказа в туш - тя като мажоритарен собственик не може да управлява банката. Общината е претърпяла загуби, защото са продавани акции по номинал. Оттук нататък ние смятаме, че това е нецелесъобразно, нарушен е интересът на общината и сезираме прокуратурата. Нямаше друг начин да стигнем до истината. Уточнявам, че в нашия сигнал към прокуратурата не сме цитирали нито имена, нито устави или виновници. Ние искахме да се извърши спешна проверка и ако има нарушения, да бъде известена обществеността. Оказа се, че има такива и е хубаво, че прокуратурата действа своевременно.Според Любомир Павлов, Столичният общински съвет не е разгледал негов доклад по проблемите с фирмата Софийски имоти, за което обвинява и вас. По-точно, той твърди, че действате координирано с Гергьовден и дори с БСП, защитавайки определени интереси. Вашият коментар?- Това за координирането е изключено. И то защото аз съм авторът на много тежък доклад срещу Софийски имоти като резултат от добронамерена проверка, която направихме. В него има сериозни констатации, изводи и препоръки, зад които твърдо заставам. Тоест, ако някой действа координирано с Гергьовден, аз съм последният човек, който може да го направи. Докладът, който направих, беше раздаден на другите общински съветници, но изобщо не беше разглеждан по същество в зала. Дано рано или късно този доклад бъде разгледан и бъдат взети под внимание препоръките, направени в него. Защото общинският съвет е длъжник на гражданите по отношение на проверката на Софийски имоти. За някаква такава сглобка между ДСБ - Гергьовден - Софийски имоти е толкова несъстоятелно да се говори, колкото за споразумение между ДСБ и прокуратурата. И в двата случая - и с Общинска банка, и със Софийски имоти, става въпрос за почти едно и също нещо - Столичната община е претърпяла щети. Друг е въпросът дали има нарушение на закона. Някои експерти се опасяват, че това разследване около Общинска банка ще занижи цената й преди продажбата и дори може да я дестабилизира. Каква е позицията на общинските съветници от ДСБ относно бъдещето на банката и в по-общ смисъл - на стопанската дейност на Столичната община?- Общинска банка трябва да се приватизира и това беше едно от нещата, които заявихме, че твърдо ще отстояваме. По отношение на търговската дейност или търговските дружества на Столичната община твърдо съм на мнение, че тя трябва да се освободи от абсолютно всички търговски дружества, които изпълняват несвойствена за една община дейност, т.е. нямат отношение към социалните функции на общината. Според мен фирми като Софийски имоти, като пазарите на София и други трябва да се приватизират. Не само за това, че носят прекалено малък дивидент на общината, а и защото това не е работа на една община. Като пример ще посоча високата неефективност на тези дружества - огромни приходи - около 380-400 млн. лв. годишно, и много малък дивидент за общината - около 2-3 млн. лева. Ще отбележа, че от своето създаване до миналата година Общинска банка изобщо не е раздавала дивиденти - каква е ползата на Столичната община от такава банка. Още повече че ние не можем да получим кредит от нея. Давам тези примери, за да стане ясно, че една община не трябва да се занимава с неприсъщи за нея дейности. Някой може да попита защо се прави това. Защото в бордовете на директорите на тези дружества е настанена политическата клиентела на почти всички партии от Столичния общински съвет - с изключение на ДСБ. И това беше другата причина, поради която ние се отделихме от СДС - защото не бяхме съгласни хора да бъдат вкарвани в бордовете, само и само да им се намира работа и да бъдат послушни в областния съвет на СДС. А сетне СДС ставаше заложник на една дълбоко сгрешена икономическа политика на Столичната община... Другата причина, поради която тези дружества са неефективни, е, че те работят години наред по една много остаряла нормативна база. Столичната община изобщо няма актуална и добре работеща наредба за управление на общинската част от капитала на търговските дружества и упорито се съпротивлява на въвеждането на такива правила. По тези въпроси през септември 2004 г. нашата група внесе много сериозно предложение, което все още отлежава и вероятно ще бъде включено в програмата за промяна на нормативната уредба на Столичната община през пролетта или лятото. По наредбата, която ние предлагаме, могат да се регламентират правилата за управление на тези дружества. Бордове на директорите да бъдат назначавани на конкурсен принцип. Всеки да кандидатства за длъжността с бизнес план, въз основа на поставена бизнес задача от СОС. И от гледна точка на поставената бизнес задача да бъде оценявана работата на хората, които управляват търговските дружества. Предложили сме и много сериозна система за определяне на заплатите на работещите в тези бордове. Желанието ни е заплащането в тези дружества да се обвърже пряко с големината на дружеството - в смисъл капитали, брой на работещите в него, приходите на дружеството - за да не се получават такива парадокси, че в един пазар, който реално може да бъде управляван от пет човека, да има седем души борд на директорите и да се получават заплати от две хиляди и повече лева...Социологическите агенции оставят ДСБ извън борда на бъдещия парламент. Как накратко бихте формулирали смисъла от съществуването на вашата партия и оптимист ли сте за нейното бъдеще?- Социологията в България отдавна е станала част от политиката. За съжаление тя не само се е превърнала в политика, но и в бизнес. Затова не трябва да се вярва на част от социологическите проучвания, които казват едва ли не, че ДСБ няма да мине 4-процентната бариера. Сондажите на партията ни показват съвсем друго - че мястото на ДСБ в бъдещия парламент е гарантирано. Аз съм оптимист за бъдещето на партията. А смисълът на нейното съществуване се доказва от това, че хората поискаха тя да бъде създадена. Десните избиратели заявиха, че се нуждаят от такова политическо представителство. Факт е, че над 30 000 души посетиха инициативните събрания и че в момента имаме 16 500 членове.

Facebook logo
Бъдете с нас и във