Банкеръ Weekly

Общество и политика

ОБРАТНАТА СТРАНА НА МЕДАЛА

Политиците и бизнесмените
в Европа мечтаят за 1 януари 1999 г., когато стартът на единната
валута ще даде широко поле за дейност и ще донесе огромни финансови
приходи. Но сякаш никой не мисли за цената, която ще трябва да
се плати. Само във Франция банките ще трябва да препрограмират
24 500 автомата, които да издават новите сметки, но да приемат
и старите франкове чак до 1 януари 2002 г., когато ще отпаднат
от оборота националните валути на страните членки на еврото. Държави
като Италия, където дори най-евтините неща струват стотици лири,
за първи път ще трябва да се справят с валута, която ще има достатъчно
висока стойност, за да се дели на центове. Европейските компании
ще трябва да променят платежните и счетоводните си системи, да
пренапишат програмите си и да модифицират всеки касов апарат,
терминал за кредитни карти или друга машина, която работи с пари
в брой. Да вземем само един пример: Selecta Group, швейцарска
компания от Цуг, която разполага със 17 000 автомата за продажба
на пакетирани храни на територията на Стария континент, ще трябва
да приготви по 100 щ. долара за всяка машина, за да ги пригоди
да приемат новите евромонети и банкноти. А Джон Даун, отговарящ
за Европейския икономически и монетарен съюз в структурите на
IBM, оценява общите разходи за всички сектори и държави по въвеждане
на еврото на смайващите 150 млрд. щ. долара.


Къде ще отидат тези пари?
Около 30-40% от тях ще са нужни само за адаптиране на техниката
към единната валута (за банките тези разходи ще са малко по-високи).
Други 30-40% ще отидат за обучение на персонала, а останалите
ще бъдат похарчени за консултации и такси по преструктурирането.


Но както е било винаги
и навсякъде, проблемите на едни са нови възможности за печалба
за други. Експертите по информационни технологии, които ще помагат
за преустройството на изчислителните системи, ще приберат тлъсти
комисиони.


Други потенциални печеливши
ще бъдат компаниите производителки на кредитни карти, които очакват
да се увеличи употребата на пластмасови пари, докато потребителите
свикнат с еврото.


И естествено консултантите,
които ще спечелят куп пари, съветвайки компаниите как да се приспособят
към новата валута. От KPMG прогнозират, че подобен бизнес би прибавил
между 70 до 140 млн. щ. долара към 700-те млн. щ. долара, които
консултантът гигант печели годишно в Европа.

Facebook logo
Бъдете с нас и във