Банкеръ Weekly

Общество и политика

НЯКОИ ХОРА СА В ПАРЛАМЕНТА САМО ЗА ДА ПРОКАРАТ ОПРЕДЕЛЕНИ ЗАКОНИ

Кирил Милчев, депутат от НДСВ, пред в. БАНКЕРЪГ-н Милчев, кои са причините за ниския рейтинг на парламента, който отчитат проучванията?- Не мога да кажа кои точно са причините, тъй като по време на всичките Народни събрания досега рейтингът му винаги е бил такъв. Идеята за новия морал и новото време включваше и подобряване на имиджа на парламента. За съжаление на този етап не успяваме, въпреки добрите си намерения. Защо не успявате?- Липсва ни най-вече политически опит. Но една година е достатъчен период, за да престанем да се оправдаваме с това. Ръководството на Народното събрание трябва да изработи стратегия за издигане на авторитета на парламента. Трябва да се работи целенасочено и по отношение на изработването на закони, и на присъствието в пленарната зала. Ако е необходимо, може да се промени и правилникът за работа на Народното събрание и да се налагат по-големи глоби на отсъстващите. В този парламент има хора, които изобщо не идват на работа. Ръководството на парламента отчете, че през първата година на 39-ото НС количеството на законите е било за сметка на качеството. Каква е причината за това?- Ние сме в процес на присъединяване към Европейския съюз и има много нормативни актове, които трябва да бъдат приети. Това налага изключително бързи темпове. Така беше и в предишното Народно събрание. Оттам идват пропуските. От друга страна, което и ръководство да дойде, то не може да замени съвестта на народния представител. Вие предлагате да се създаде комисия по етичните въпроси. Как тя ще помогне за преодоляване на личните интереси, които понякога са водещият фактор в действията на депутатите?- Такъв орган съществува във всички парламенти. Комисията няма да се занимава с публичните изяви на депутатите, а ще следи какви интереси изразяват и как са обвързани с тях. Необходимо е да се направи регистър, който да показва диапазона на лобиране на депутатите. И когато се разглежда конкретен законопроект, в обсъждането и изработването му да не участват депутати, които са ангажирани лично с него. В момента е обратното - имам чувството, че някои народни представители са влезли тук, за да прокарат определени закони, и не ги интересува нищо друго. Ако това не се промени, няма защо да се чудим, че рейтингът на Народното събрание е толкова нисък. Корупцията ли се оказа основният проблем, с който мнозинството не може да се справи, та се наложи лично премиерът да постави въпроса и пред парламентарната група, и пред Националния съвет на НДСВ?- След като бяха създадени временни комисии за РВД, откъдето изскочиха доста материали, които са за прокуратурата, стана ясно, че е нужен специален орган за това. Така ще стане, след като представим и доклада на временната Комисия по религиозните въпроси, която председателствам. От него ще проличи безхаберието, с което се е работило. Разнопосочните сигнали, които идват от НДСВ по различни въпроси, създават впечатлението за разнобой в парламентарната група.- По принцип е хубаво, че има различни виждания. Но когато има решение на парламентарната група, е необходимо всички да се съобразяват с взетото решение. В крайна сметка парламентарната група си има правилник. Той е доста строг по отношение на такива изяви, но досега не е прилаган. В момента при нас царува духът на демокрацията и плурализма, но това не може да бъде за сметка на разрушаването на целостта на групата.Проблемът не е ли в механизма на изработване на политиката на НДСВ и контрола по прилагането й?- Политиката на нашата парламентарна група се свежда до това, да има законодателен процес. Останалото е чисто партийна дейност и тя се провежда в партийните органи на НДСВ. Липсата на местни структури не отнема ли възможността на членовете да участват пряко във формирането на политиката на НДСВ?- В традиционните местни структури се получиха изкривявания. Опитът на другите партии показа, че местните партийци не се занимаваха с политика и с партийна дейност в съответствие с ценностите на организацията, а с кадруване, със сменяне на директори на предприятия и т.н.Нашите местни структури са с общински координатор, който ще записва членовете. Никой не казва, че те няма да имат право да се събират. Може да си наемат едно читалище в съответния град и там да обсъждат какви искания имат към облика и ценностите на партията, а общинският и областният координатори ще ги предават на Политическия съвет. Така се избягва възможността местните членове да се занимават с административно кадруване.Депутатите и координаторите имат право да предлагат хора за различни постове в своя регион. Това не е ли кадруване?- Депутатите и координаторите са длъжни да отчитат обективните дадености в съответната община и да информират изпълнителната власт, когато има нарушения. Как могат да бъдат спрени процесите на кадруване и лобиране, които се проявяват във всяко управляващо мнозинство?- В момента в НДСВ няма кадруване. Ако погледнете Министерския съвет, отделните министерства и ситуацията по места, ще видите, че експертите, които са назначени от СДС, продължават да заемат длъжностите си. Има и някои смени, но те са в политическите кабинети, което е задължително. Не е необходимо обаче да правим това, което правеха и СДС, и БСП и което се наричаше съответно синя и червена метла - тоест масови смени.

Facebook logo
Бъдете с нас и във