Банкеръ Weekly

Общество и политика

НЕФТОПРОВОДЪТ БУРГАС - ВЛЬОРА СИ ОСИГУРИ ИНВЕСТИЦИИ

Американските Ексим банк, Мобил и Шеврон са готови веднага да инвестират в строителството на нефтопровода Бургас - Вльора, съобщи Румен Николов, представител на американската компания АМВО в България. Това е било потвърдено отново на завършилата преди седмица в Истанбул среща за представяне на балкански инфраструктурни проекти. Мобил и Шеврон държат 65% от Тенгиското нефтено находище и 22.5% от Каспийския петролопроводен консорциум.


Финансова подкрепа за проекта АМВО са заявили и Международната финансова корпорация от Вашингтон (I.F.C), Международната агенция за гарантиране на инвестициите (M.I.G.A) и Европейската банка за възстановяване и развитие.


Огромен интерес има и от страна на голям японски производител на тръби за изграждане на нефтопроводи. Японците са изразили желание да се включат в AMBO с капитал от 5 млн. щ. долара.


За изграждането на трасето Бургас-Вльора ще бъде създаден консорциум, в който България ще участва с 10%, а Македония и Албания - съответно с по 5 процента. Останалите участници трябвало да бъдат Мобил, Шеврон, Ексим банк, и, разбира се, АМВО.


Най-сигурният начин за намаляване на цената на нефта е транспортирането му със супертанкери VLCC (превозващи над 280 хил. тона), е лайтмотивът на проекта АМВО. Мобил и Шеврон са предложили да инвестират и в строежа на терминали за зареждането им в Новоросийск и в Бургас, след което в Черно море да се вкарат за дългосрочна работа два-три такива кораба. Тъй като дъното в Бургаския залив не позволява влизането на плавателни съдове над 100 хил. т, терминалът щял да бъде изграден на два-три километра навътре в морето. Консултации с морски специалисти потвърдили тезата, че супертанкери могат да преминат през Дарданелите и Босфора.


Разчетите на американците показвали, че нефтът ще е непродаваем, ако се превозва със 150 хилядатонни кораби и поради това гледали неблагосклонно на проекта Бургас - Александруполис.

Facebook logo
Бъдете с нас и във