Банкеръ Weekly

Общество и политика

НЕ ИСКАМЕ ПОЛИТИЧЕСКА ЧИСТКА, А БЕЗПРИСТРАСТНОСТ

Кемал Еюп, депутат от ДПС, пред в. БАНКЕРЪГ-н Еюп, какво се промени в живота на българите през последната една година и какво постигна новата власт?- Последните парламентарни избори бяха първите нормални избори, без уличен натиск, без катаклизми, но пак емоцията водеше избирателите пред урните. И много големите надежди, които естествено не могат да се сбъднат за една година. Българският гражданин обаче се поотрезви през тези месеци - не живее по-зле отпреди, но не живее и по-добре, а някои може би живеят и по-зле - да вземем например съкратените от армията. Има момент на разочарование, но предполагам всички отчитат, че има едно спокойствие, от което следва, че надеждата не се е изпарила. Само очакванията за бързи положителни промени не се сбъднаха. Дано това спокойствие да не е пред буря, но аз не предвещавам буря. Моята лична оценка е, че това е едно задоволително успешно управление. Създаде се спокойна обстановка в страната, добра политическа среда за диалог в парламента и в обществото. Може да се каже, че свърши времето на поляризирането и противопоставянето на политическите формации. За това има принос и опозицията. Всички се променихме през тези дванадесет години - и партиите, и цялото общество. Сега очакваме и сме уверени, че наесен ще получим покана за членство в НАТО. Обнадеждени сме, че в близките три-четири години страната ни ще стане пълноправен член на Европейския съюз. Ние трябва да влезем със самочувствие в европейските структури, да запазим своята идентичност като държава, но трябва и да се съобразяваме с ограниченията, които ни се налагат от принадлежността към тази общност. Не се ли създава впечатлението, че поканата ни за присъединяване към НАТО би била нещо като компенсация за забавянето на интеграцията ни в европейските структури?- Има такъв момент, но той не е толкова съществен. Не е тайна, че поканата ни за членство в НАТО ще бъде политическо решение, обосновано геостратегически. Сигурно пълноправното ни присъединяване към ЕС ще се основава също на политическата логика, но ние трябва да сме готови да приемем предизвикателствата - както за членството в НАТО трябва да реформираме армията, така и за членството в ЕС трябва да направим икономиката си конкурентоспособна на западноевропейската. Като че ли обществото малко се подвежда, че със самото пълноправно членство ще потекат блага към нас. Разбира се, има фондове за подпомагане на по-изостаналите икономики, но много държави в един момент ще бъдат новоприети членки на ЕС и ще имат нужда от тези фондове. Така че ние не можем да се надяваме само на това. Развитието на икономиката трябва да бъде приоритет номер едно през годините, докато получим пълноправно членство в ЕС. Затварянето на преговорните глави е много положително и е наложително, там работим перфектно, но това няма да финализира нещата, така че автоматично да станем член на ЕС.Защо наскоро ДПС реагира толкова остро срещу решението разпределянето на средствата от предприсъединителните фондове да бъде контролирано от Министерството на финансите, след като това е изискване на Европейския съюз?- Ние по принцип нямаме нищо против самите средства да бъдат централизирани, но горчивият ни опит от предишната система показва, че когато нещо е много централизирано, се получават и много изкривявания. Опасяваме се, че средствата няма да се ползват по предназначение и на най-нужните места. Мисля, че нещата се решиха, не мога да кажа в чия полза, но няма да бъдат толкова централизирани. Например проектите по САПАРД ще продължат да се одобряват от Министерството на земеделието. Как оценявате взаимодействието си с НДСВ година по-късно?- Коалицията функционира, макар че имаше доста изпитания в началото. Това е обяснимо, защото НДСВ е нова политическа формация, а и ДПС за пръв път участва реално във властта. Освен това за пръв път се правеше управляваща коалиция, след като мандатът е получен - тоест взаимнонуждаеща се коалиция. Все още има какво да се желае с оглед на синхронизирането в различни аспекти на общата ни дейност с НДСВ. В момента няма нищо тревожно, всеки въпрос се решава в движение, безпроблемно. По-нататък, ако се наложи, може и да има някакво доуточняване в коалиционното партньорство заради предстоящото вътре в НДСВ подписване на ново споразумение. Евентуално това може да наложи промяна, но ние предварителни условия нямаме.Има ли ДПС претенции за разширяване на властовия си периметър на централно равнище и по места?- Нямаме такива претенции засега, макар че има още какво да се желае - например в областта на дипломацията. Но има текущи неща, които могат по-добре да се синхронизират с оглед на по-пълноценна работа на наши заместник-министри и по отношение на други ресори, които държат представители на ДПС. Има сигнали за опити нашите представители да бъдат държани малко на дистанция. За кои сфери става дума?- Това не е въпрос, който сега трябва да изкарваме в публичното пространство и не сме го обсъждали конкретно, но аз говоря за споделена с мен информация в частни разговори. На конференцията на ДПС в Кърджали беше поискано представителството на движението в регионалните властови структури да бъде поне 50 на сто. Обсъждан ли е този въпрос?- Аз лично не виждам нищо лошо там, където етническото присъствие е силно, то да бъде отчетено. Но ние никога не сме искали тези взаимоотношения да бъдат регулирани на квотен принцип и това е ценното в българския етнически модел. Нормално е обаче да има присъствие на малцинствата във всички сектори на обществено-политическия живот. В това отношение конституцията е перфектна, но в реалното приложение все още закъсняваме. Ненапразно споменах дипломатическия сектор, това се отнася и до силовите структури. Очаквате ли промени в изпълнителната власт наесен?- Това е приоритет на премиера и след това на управляващото мнозинство, където сме и ние. Ако се наложи, ще има промени. Според мен преподписването на вътрешнокоалиционното споразумение в НДСВ също може да доведе до промени в кабинета. Такива са поне сигналите от партиите, които са в коалицията НДСВ. Те имат такова желание и могат да наложат нови схеми. Как оценявате хода на икономическата реформа и смятате ли, че се изпълняват обещанията за привличане на чуждестранни инвестиции и прозрачна приватизация?- Личното ми мнение е, че досега тези обещания се реализират дотолкова, доколкото се реализираха и преди - надяваме се да продадем нещо, но преструктурирането на икономиката вече е на път да се финализира. Надяваме се да привлечем чуждестранни инвестиции, но реално присъствието им все още е слабо. Според мен добре би било да има отделна стратегия, може и институционализирана, която да предложи конкретни мерки за икономическото развитие на България, като се започне от селското стопанство, промишленост, търговия или пък определени приоритети в дадени сектори с разчети във времето. Тогава мисля, че инвеститорите също ще са по-наясно. Тоест трябва да създадем ясна програма с ясни цели, а прозрачността е задължителна. Сега има съвсем обща програма, но вече трябва да се работи конкретно по тези въпроси. Смятате ли, че е постигнат напредък в борбата с корупцията?- Трябва да има по-голяма активност с оглед на това корумпираните да бъдат разкрити и изложени на показ. Аз лично очаквах да се върви към по-бърза процедура за търсене на отговорност от хора от предишната власт, обвинени в корупция. След една година управление може би има хора, които също бързо се ориентираха към корупционност. Едно мога да кажа със сигурност - трябва да има непримиримост от страна на всички оторизирани органи и от страна на всички български граждани. Само тогава можем да намалим до минимум корупцията. Предразположението към корупционност трябва да се изкорени, от една страна, с обществени мерки, и от друга - законодателно. Второто зависи от нас - по това направление се работи, либерализират се режими, лицензите отпадат и т.н., но само това не е достатъчно. Има още какво да се желае по прилагането на законите. ДПС настояваше за промени в средния ешелон на властта и НДСВ прие решение за това. Какъв е резултатът?- Една от причините да има спокойна обстановка в страната е, че и в административните структури работят хора с различна политическа окраска. Нямаше политическа чистка и ние не искаме такава. Но има определени възлови места, където работят хора с политическа обремененост и те все още не са махнати. Ние сме поставили въпроса за промени в Закона за държавния служител. Има готови предложения, но има по-приоритетни закони, които не търпят отлагане, затова се изчаква във времето. Най-вероятно промените ще бъдат внесени през есенната парламентарна сесия. Някои длъжности ще излязат от статута на държавния служител, ще бъде въведено конкурсно начало, ще има промени в процедурите за назначаване и освобождаване.

Facebook logo
Бъдете с нас и във