Банкеръ Weekly

Общество и политика

НАТО МЕЖДУ НОВИТЕ ЧЛЕНКИ И СТАРИТЕ ЛОБИТА

Подготовката на срещата на върха на НАТО през есента в Прага е отлична. Така генералният секретар на пакта Джордж Робъртсън, който в сряда посети столицата на Чехия - Прага, похвали домакините. Веднага след пристигането си Робъртсън се срещна с чешкия президент Вацлав Хавел. Според политическите наблюдатели, общият извод, до който са стигнали двамата политици, бил, че срещата на НАТО в Прага на 21 и 22 ноември трябва да отбележи нов етап в историята на Северноатлантическия съюз.Междувременно парламентът на Полша предостави на военновъздушните сили на страната отсрочка от две години, за да въведат на въоръжение 48 многоцелеви изтребителя. Сеймът одобри промяна в закона за привеждането на полските военновъздушни сили в съответствие със стандартите на НАТО. Съгласно промяната в сроковете доставката на самолетите на стойност 3 млрд. долара трябва да стане до 2008 вместо до 2006 г., както бе планирано. Световните агениции побързаха да припомнят, че политически и бизнеспредставители на САЩ отдавна лобират пред Варшава да купи изтребители F-16 от американската компания Локхийд-Мартин. Конкуренти за поръчката са още джойнтвенчър на шведската фирма Сааб и британската Би Ей И Системс, които произвеждат самолета Грипен, както и международният консорциум Дасо - производител на френския изтребител Мираж 2000. Удължаването на срока за модернизация на полските военновъздушни сили е може би знак за колебанието на Варшава коя от офертите да бъде предпочетена.И докато новаците в НАТО са в трескава подготовка за срещата в Прага, една от традиционните сили в пакта - Германия, най-после каза тежката си дума по военен проект, който от години създава напрежение в рамките на Европейския съюз. В началото на седмицата Бундестагът в Берлин одобри отпускането на 5.1 млрд. евро за закупуване на първите 40 от поръчаните от Германия 73 бройки от бъдещия европейски военнотранспортен самолет Еърбъс А400М. Бюджетната комисия на германския парламент обяви, че Германия не се отказва от ангажимента да купи всичките 73 машини, но засега ще плати само 40 от тях. Решение за отпускане на още 4.4 млрд. евро за останалите 33 самолета ще се вземе при приемането на бюджета за 2003 г. и вероятно то ще бъде грижа на следващото федерално правителство.Решението за първия транш от поръчката бе подкрепено от всички партии в Бундестага, с изключение на Партията на демократичния социализъм на бившите източногермански комунисти. Първоначално правителството искаше да бъдат предвидени обезщетения, в случай че действителната цена на самолета превиши проектната. По този въпрос то имаше спорове с опозицията и с останалите седем страни участнички в проекта за европейския военен Еърбъс, тъй като Германия трябва да купи най-много самолети - 73. Франция е заявила 50 бройки, Испания - 27, Великобритания - 25, Турция -10, Белгия - 7, Португалия - 3, и Люксембург - един. Транспортният гигант Милитъри Еърбъс А400М, проектиран от европейския авиационен консорциум ЕАДС, ще даде възможност на европейските въоръжени сили да прехвърлят бързо войски и техника на далечни разстояния, което сега е по възможностите само на американците. Първите А400М трябва да влязат в експлоатация през 2009 година.

Facebook logo
Бъдете с нас и във