Банкеръ Weekly

Общество и политика

НАРЕДБА N3 ВЗЕМА ОТ БАНКИТЕ И ДАВА НА ПОЩИТЕ

Могат ли банките да се преборят с допотопните форми
на работа и да хванат бързия влак към света на електронните трансфери
на пари? Според банкерите отговорът е положителен. Но вече пет
години Централната банка не намира смелост да извърши дребна на
пръв поглед промяна в Наредба N3, определяща реда на междубанковите
разплащания.


Проблемът е, че и до ден днешен банките стриктно
спазват желязното правило, наследено едва ли не от
каменната ера - всяко платежно нареждане да се издава в четири
еднообразни хартиени екземпляра. Те се изпращат по пощата за банките
в провинцията или с куриер за финансовата институция в София,
където е сметката, която ще бъде кредитирана. Но кредитните институции
предпочитат удобствата от електронния сетълмент чрез БАНКСЕРВИЗ.
Няма банка, която ще чака с дни Български пощи да
доставят на посочения адрес едно писмено нареждане, след като
трансферът се извършва с компютър за секунди. Затова по неписано
правило хартиените носители се отправят директно в архива и се
използват единствено когато се налага изясняване на възникнали
противоречия в числата и за проверка на достоверността на електронните
съобщения.


С настоятелните си искания за промени в Наредба N3
банките целят да съкратят и оперативните си разходи по дейността,
защото обслужването на трансферите чрез хартия е изключително
скъпо. Но докато Наредба N3 съществува в сегашния си вид, Български
пощи ще продължат да вземат по 150-300 лв. - че и повече,
за всеки обработен плик с хартиени документи, кръстосващи неспирно
страната. Само миналата година една от водещите частни банки е
изпращала до 4000 писма дневно с нареждания на свои клиенти. При
сегашните цени на пощенските услуги - и след като дейността на
институцията продължава да се разширява, тази банка харчи съвсем
безсмислено всеки ден по 1.2-1.5 млн. лв. за покупка на пликове
и пощенски марки. Елиминирането на хартиените носители не само
ще облекчи ревизирането на дейността, но ще създаде и предпоставки
за внедряването на услуга, като например домашното
банкиране.

Facebook logo
Бъдете с нас и във