Банкеръ Weekly

Общество и политика

НАЙ-ПОСЛЕ СЪЗДАДОХМЕ ВАРНЕНСКО ПАРЛАМЕНТАРНО ЛОБИ

Борислав Ралчев, ръководител на варненската група депутати от НДСВ, пред в. БАНКЕРЪ

Г-н Ралчев, едно от обещанията, с които НДСВ спечели изборите, беше Варненска корабостроителница да заработи преди зимата. Август вече преваля, а като че ли няма изгледи това обещание да се изпълни?
- Нищо подобно. Дори първото официално посещение на вицепремиера Николай Василев във Варна преди десетина дни показа тъкмо обратното. Знаете, че към корабостроителницата има подчертан интерес, че има немалко кандидати, някои от които сериозни.

Кои са?
- Персонификацията на кандидатите за Варненска корабостроителница в случая не е важна. Важно е да се намери онзи кандидат, който ще я изправи на крака.

Е, все пак кандидатът трябва да е стабилен, да има достатъчен финансов ресурс, опит в корабостроенето, нали така?
- Да, разбира се. И за да се вземе най-правилното решение за корабостроителницата още с встъпването си в длъжност Николай Василев назначи комисия, която да работи по проблема. В случая понятието комисия е малко условно, тъй като няма оня вид, с който сме свикнали - няколко човека, които спорят и не могат да решат нищо. Може би затова и министър Николай Василев определи за тази задача един човек - Румен Беренски, който е един много голям специалист и финансист, от най-висока международна класа. Всъщност Беренски е човекът - комисия. Той е бил помолен лично и много настоятелно от Николай Василев да дойде в България, за да му помогне за разрешаване на този изключително тежък проблем - възстановяването на корабостроителницата. Затова неговата основна задача е да се срещне и да изслушва всички, които имат отношение към този въпрос, с цел да бъдат изчистени всички проблеми.

Кои проблеми имате предвид?
- Ами такива - като се започне от правната характеристика на завода, мине се през икономическата и се свърши с времето, за което трябва да се свърши цялата тази работа... Накрая ще бъде изготвен един обстоен доклад, въз основа на който правителството ще вземе своите решения. Но, според мене, тук най-важното е, че Николай Василев е министър отскоро, а първата задача, която прогласи, е за решаване на казуса Варненска корабостроителница. А това означава, че едно от обещанията, които НДСВ даде преди изборите, вече се изпълнява.

Всичко това звучи малко като приказка - извън времето. Не беше ли поставен някакъв срок, в който Варненска трябва да заработи? Освен това близо три хиляди работници и семействата им може да зимуват без препитание...
- Не, няма да останат всички без работа, а ако стане лошото, само една част от тях няма да могат да си намерят постоянно препитание. Всъщност лошото беше подготвяно дълго време и стана факт на 13 януари 1999 г. с погрома, който извършиха хората на Добрин Митев и софийската четворка...

Каква четворка?
- Софийската - в лицето на варненското РДВР. Мисля, че това отдавна е ясно за цялата общественост и няма нужда да се доказва и обяснява. Мисля, че това е последното и най-голямо зло, което споходи Варна. По този въпрос едва ли може да се спори.

И все пак трябва да има някакъв срок, в който трябва да заработи заводът, или поне някакви етапи за възстановяване на производствената му дейност?
- Няма място нито за етапи, нито за срокове. В такива случаи обикновено вицепремиерът Николай Василев казва: Защо не питахте от 13 януари 1999 г. досега какво направи правителството на Иван Костов за Варненска корабостроителница? Отговорът е - ние сме от десет дни във властта и вече работим за решаване на казуса. Истината е, че приближените на Иван Костов направиха достатъчно, за да се стигне до датата 13 февруари 1999 г., а самият Костов и подчинените му пък не направиха нищо след тази дата за решаване на създадения от тях казус Варненска корабостроителница.

Как ще се решат противоречията между параходство Български морски флот и корабостроителницата?
- Мисля, че противоречия няма. Има измислени и изкуствено раздухвани проблеми между двете дружества. Беше установено, че пътищата на двете дружества се преплитат, че имат обща финансова зависимост чрез недостроения кораб Трапезица и че бъдещето им може да се обсъжда и търси в един общ план.

Едва ли ще е толкова лесно - все пак параходството като кредитор води съдебни дела, вече на трета инстанция. Има заведени дела и от други неудовлетворени кредитори...
- Да, и решаването на проблема с корабостроителницата зависи и от технологичното време, необходимо за приключване на съдебните процедури. Има насрочено дело за 27 септември. До един месец след тази дата съдът трябва да излезе с решение. Но тук има един друг механизъм, който е малко по-специфичен и в който държавата би могла да се намеси за постигане на извънсъдебно споразумение с кредиторите, което би могло да повлияе на целия ход на съдебния процес и да го приключи много по-бързо.

А вярно ли е, че във Варна министър Николай Василев е приемал и депутати от други парламентарни групи?
- Министър Василев направи нещо, което никой никога досега не е правил: той даде един неформален обяд за всички варненски депутати без оглед на това, от коя парламентарна група са.

Кои присъстваха и за какво си говорихте на този обяд?
- Ами по обективни причини не можаха да дойдат само Надежда Михайлова и още един от варненските депутати от СДС. Всички останали бяха на срещата - и Петър Димитров, и Благой Димитров, и Христо Кирчев, и т.н.

За работен обяд ли става дума?
- Не, не беше работен обяд, тъй като нямаше определена тема, която да се обсъжда. Всеки поставяше пред вицепремиера въпроси, които го вълнуват. Мисля, че точно на този обяд беше поставено началото на това, за което отдавна се мечтае - създаването на варненско лоби в парламента. Целта ни е да работим за интересите на Варна. Според мене, ситуацията трябва да се използва, тъй като никога досега в новата история на България не е имало такова варненско присъствие във висшите органи на държавната власт - и в законодателната, и в изпълнителната. На срещата единодушно се съгласихме, че трябва в най-скоро време да се разработи и приеме една морска стратегия, която обаче да бъде писана от хората, които са си плакнали краката в морето, а не в Искъра. Вече имаме постижение - ще бъде назначен заместник-министър по водния транспорт.

Разговора води Белчо Цанев

Facebook logo
Бъдете с нас и във