Банкеръ Weekly

Общество и политика

НАД 300 МЛН. ЛЕВА ГУБИ ЖЕЛЕЗНИЦАТА ОТ ТЕЛЕФОННИЯ ТЕРОРИЗЪМ


Във вторник, 24 ноември, се бяха събрали твърде
много терористи. Най-напред, в 19 часа, се обажда
женски глас, след това, в 20 часа - мъжки, а час по-късно - пак
женски глас. Стана ми смешно и казах на шега на старши диспечера:
да им предложи да се разпределят по дни и по гари. Толкова много
бомби наведнъж не можем да поемем - обяснява генералният
директор на БДЖ Владимир Дунчев.


Общо 75 заплахи по телефона за поставена бомба са
били отправени към различни жп гари от началото на годината до
края на октомври. Съгласно разпорежданията за безопасност след
всяко телефонно обаждане транспортна полиция е затваряла достъпа
до съответната гара за срок от 24 часа.


Половината от заплахите - 38 - са затваряли за по
цяло денонощие гара София. В класацията за най-често атакуваните
гари с по седем заплахи следват Варна и Горна Оряховица. Гара
Плевен, през която преминават най-много пътници, е била затваряна
за пет дни, Русе и Мездра - за три, Бургас, Стара Загора, Шумен,
Враца и Димитровград - за по два дни. Най-непривлекателни за псевдобомбаджиите
са били гарите в Пловдив и Видин - там транспортна полиция е опъвала
жълтите ленти само по веднъж.


Седем милиона лева струва на железницата всяко затваряне
на гара София. Което означава 266 млн. лева по-малко приходи само
до края на октомври. Като се прибавят и загубите от 37-те затваряния
на останалите гари, загубите надхвърлят 300 млн. лева.


Ръководството на БДЖ отхвърлят версията за саботаж
от страна на автомобилните превозвачи, но е любопитно, че при
една от последните заплахи, на 18 ноември, на т. нар. автогара
зад хотел Принцес (бившият Новотел Европа),
беше отворил врати извънреден автобус по маршрут София - Плевен
- Русе.


Любопитно е и че над половината от заплахите се отправят
в най-натоварения ден - петък.


Транспортна полиция вече е заловила няколко от терористите,
похвалиха се от железницата. Според дадените показания мотивите
на бомбаджиите са най-различни. Една от заплахите
била направена от бивша служителка на бингозалата в подлеза пред
гарата, за да отмъсти за своето уволнение. Тя се надявала, че
след сигнала ще бъде затворен и подлезът заедно с всички обекти,
разположени там.


Мислехме, че след уволненията на стачкувалите
машинисти ще последват заплахи и от тяхна страна. Това обаче не
стана. Което означава, че въпреки своето огорчение тези хора наистина
обичат железницата - каза г-н Дунчев. - Освен това ние не искаме
да даваме гласност на тези неща, защото като прочетат и научат
за тях повече хора, заплахите може да се увеличат. Нека оставим
полицията да си върши работата.


На възражението, че все пак БДЖ понася немалки загуби
от телефонните терористи, генералният директор отговори:
Така е, но какво друго можем да направим.


Наистина, какво друго, освен да се чака полицията
да намери по-ефективен начин за противодействие?

Facebook logo
Бъдете с нас и във