Банкеръ Weekly

Общество и политика

НА КАЛПАВ ХОТЕЛИЕР... ТУРОПЕРАТОРЪТ МУ Е КРИВ

Г-жо Соколова, повечето от колегите ви в туристическия
бранш определят курортния сезон по Черноморското ни крайбрежие
тази година като много слаб и обясняват този факт с различни събития
- от световното първенство по футбол до икономическата нестабилност
в доста райони. Вие как бихте коментирали Сезон 98?


- В средата на август е непрофесионално да се каже,
че сезонът е слаб. Сезонът е тежък, много тежък и затова наистина
има доста субективни и обективни фактори, но субективните са повече
- за разлика от друг път. Да започнем с обстановката в Западна
Европа, тъй като главните пазари за туризма ни са Германия, Швеция,
Великобритания и от другата страна Русия и другите страни от ОНД.
Имаше световно първенство по футбол, така беше и преди четири
години и се получи пропадане, но това е съвсем нормално. След
това - Косово: страшното е, че повечето от европейците ни слагат
в един кюп на Балканите. Всеизвестно е, че хората се страхуват
от евентуални размирици, а да не говорим, че повечето не знаят
на какво разстояние се намира Косово от България. Това е, от една
страна, причина да обеднее пазарът ни в Германия.
По-сериозна е загубата на туристите от Русия. Тежката финансова
криза там ограничи клиентелата, а съществуват и две мощни групировки,
които се стремят да консолидират туризма. Сред обективните фактори
бих поставила на първо място приватизацията в туризма. Ако не
100% от туристическата база, то поне 90% от нея трябва да минат
в частни ръце. Убедихме се, че държавата е лош стопанин, а сме
свидетели и на това, колко хубави частни хотелчета с добър мениджмънт
се появиха.




Къде грешат собствениците на частни хотели? Има ли
някаква изпитана формула, по която се работи в света?


- Частните хотелиери имат една-единствена слабост
и се надявам тя да не се разпространява по-нашироко сред новите
собственици на хотели. Ние ще изживеем спад в туризма, това е
съвсем в реда на нещата. Причината е, че новите собственици в
повечето случаи не са работили в този бизнес. В това, разбира
се, няма нищо лошо, винаги има първи път, лошото е, че те не търсят
съветите на специалист, водени от принципа всичко мога,
всичко знам. По света никой не пита за собственика на хотела,
пита се за мениджъра. Имахме срещи с ръководството на Албена
и Златни пясъци и стигнахме до извода, че именно новите
собственици на хотели не разбират сложността на материята туризъм.
Осланяйки се сами на себе си, те чакат туристите от само себе
си да дойдат в България и само в България, без да се съобразяват
с конюнктурата на пазара тук и по света, пък и с конкуренцията.
Това са сложни, но важни неща и трябва да се знаят. Безпокои ме
това, което ще настъпи по Северното Черноморие догодина, ако се
стабилизира икономиката в Русия примерно или изобщо изчезнат субективните
пречки. Нашата асоциация има намерение да организира поредица
от семинари, за да обясним на новите собственици нуждата от реклама,
новата ценова политика, изискванията на маркетинга.


Страхувам се и от друго - в приватизационните договори
са заложени инвестиции до три години, но за по-голямата част от
хотелите, които ще бъдат приватизирани, тези инвестиции няма да
постъпят в касите им веднага. Новите собственици ще гледат да
получат максимални дивиденти, преди да направят каквито и да било
инвестиции. Това е също предстоящ двегодишен период, опасен за
нашия туризъм.


Положително или отрицателно влияят туроператорите
за сегашното състояние на туризма и търсят ли хотелиерите услугите
им?


- Скоро прочетох някъде, че туроператорите са виновни
за празните легла в частните хотели. Това е абсолютна глупост,
това са некомпетентни изказвания. Туроператорството е интелектуалната
дейност в туризма, връзките със света, външнотърговската дейност.
Това е способността да мотивираш партньора си, да го убедиш да
избере точно България като туристическа дестинация, а не някакъв
влак на дружбата, в който се натоварват принудително хората от
колхоза и ги карат тук. Трябва да докажеш, че си най-добрият сега
в такъв тежък и силно конкурентен район, какъвто сме ние с Турция
и Гърция. Румъния също набира скорост, така че липсващото от страна
на хотелиерите разбиране за ценността на туроператорските услуги
ще доведе - дано не изляза лош пророк - до спад догодина. Него
можем да предотвратим с общи усилия. Хотелите по Черноморието
са сезонни, но се надявам, като приключи този сезон, да отчетем
добър финансов и икономически показател, какъвто при нас е броят
на нощувките. Така ще бъде обаче за тези, които са си направили
добре сметката. А не е добра сметката, когато правиш икономическа
обосновка за 120 дни използваемост на базата, а получаваш добър
финансов резултат за 60, да не казвам за 45. За жалост на една
конференция в Пловдив, организирана от търговското министерство,
чух доста некомпетентни, даже невежи, изказвания на хора, работещи
в момента в областта на туризма. Не искаме да минаваме през
туроператорите, твърдят те, защото оскъпяват продукта.


А как се формира цената на хотелите и каква е комисионата
за туроператорите?


- Има формула в света, неизменна и доказана, според
която в тризвезден хотел режийните, т. нар. разходи максимум,
достигат до 25-27 процента. Това означава, че разходите трябва
да се покриват с около 27% от общата цена, а другото би трябвало
да бъде печалба преди облагането. В тези разходи влизат рекламата,
маркетингът, менажирането на хотела. При нас всичко е произволно.
Ако се вземе за база себестойността на хотела на едно легло, тогава
се начислява печалбата и това е вече нетната цена. Ако се търси
брутна цена, тогава в общата сума се изчисляват и 10% комисиона
за туроператора, защото той ще ни спести средства за реклама и
за маркетинг например. В Турция има закон, според който нито един
хотелиер не може да сключи договор с чуждестранен партньор, без
да мине през туристическа агенция. Такова решение има мотив най-малко
от две гледни точки - социална страна на въпроса е, че туристическите
фирми разкриват работни места и плащат данъци. Има и морална страна
- така се ограничава предлагането на некачествен туристически
продукт.


Като казвате некачествен продукт, бихте ли уточнили
какво имате предвид, тъй като това отдавна е един от кусурите
на нашия туризъм?


- Част от тежкия сезон е именно настаняването. От
няколко години съществува тенденцията туристите да се настаняват
в лоши, некатегоризирани хотели, въпреки че имаме прекрасни -
и държавни, и частни. По този начин хората остават излъгани и
естествено повече няма да се върнат. Туризмът трябва да произведе
приятни емоции, защото се прави в най-ценното за всички време
- ваканцията. Тук е мястото да кажа и за рекламата. Шестдесет
милиона долара годишно за национална реклама отделя правителството
на Турция, въпреки че и там тази година има спад. Нашето правителство
трябва да разбере, че 1 долар, вложен в реклама, връща 100 долара
обратно в страната. Предстои да бъде създаден Национален туристически
борд, който ще определи държавната политика в туризма. Надявам
се да бъде сформиран разумно от силни, а не от конюнктурни личности,
с авторитет в бранша, за да изведем туризма напред на мястото,
което му се полага.

Facebook logo
Бъдете с нас и във