Банкеръ Weekly

Общество и политика

МУРГАВИЯТ ПРОБЛЕМ

Западна Европа се опита да си реши проблема преди три века. Пътуващите дотогава свободно кервани били разселени из селца и градчета. Нарекли доскорошните скитници нови селяни. Те трябвало да се обличат като тамошните жители, да говорят само местния език, да променят имената си, да предадат конете си и да започнат да работят земеделие. Нямали право да напускат селището. Всичко това било обличено в закони, а неизпълнението им се наказвало със смърт.В средата на ХIХ век законите станали по-либерални и по пътищата отново се появили малки групи с екзотични имена - житани, джипси, сарацини, нови кастилци, жълпи. После пак ги задължават да оседнат. Впрочем в Швеция законът, забраняващ влизането на тези хора в страната, е премахнат чак през 1954 година.А циганите /защото за тях става дума/, наричани евфемистично роми (ром на техния език значи човек), запазиха своята идентичност и културно своеобразие благодарение на толерантността на народите от Източна Европа. Тази толерантност даде възможност един скитащ етнос да утвърди своята самобитност, да пренесе през годините социалната си отлика. Но тези качества са едва ли не и причината за днешното и утрешното нарушено спокойствие и благополучие на стара Европа. И няма защо да се учудваме, че една от гаранциите, които България и Румъния трябва да дадат на Евросъюа, е да задържат ромите при себе си. Впрочем, в северната ни съседка те са поне два пъти повече, отколкото нашите.Но в България те са най-много, броени на глава от населението. Ромските вождове твърдят, че са милион и половина. Държавата признава една трета. Истината, както винаги, е по средата.Цифрите показват, че в края на ХIХ век ромите у нас са около 2% от населението. Днес са поне три пъти повече. Това прави съмнителна тезата, че Турската империя била толкова толерантна към малцинствата, че те едва ли не тичали насам. Циганите стават много повече през княжеското, царското, регентското и републиканското време, отколкото са през турското владичество. И няма документи, според които в този период от България да са се изселвали подобни люде. Само са идвали. Дори и последните цигански екскурзии до Скандинавия, Италия и Гърция имат временен или сезонен характер.Днес циганите са най-бедните. При тях се генерира 95% от криминалната престъпност. Кръгът неграмотност - безработица - престъпност като че ли е вечен. Циганите са племе странно и мистично според литературата, разнородно и многобройно според фактите, и са проблем. Проблем за България. За европейците говорихме. Проблем не защото генетично и исторически циганите са създадени да нарушават комфорта на околните народи и етноси. Просто етническите и демографските дадености се преплитат със сегашните исторически реалности. Кажи-речи цялото циганско братство е под социалното икономическо дъно. И ако по време на общото сиромашко равенство това не биеше толкова на очи, сега вече е крещящо. И е опасно, защото всички около тях стават потърпевши от опитите им за оцеляване.Но защо не беше създаден - по подобие на турската партия ДПС - цигански етнически модел? Вероятно защото стратезите на новото ни общество не можеха да обхванат многообразието на тази общност. Въпреки зачестилите научни изследвания е невъзможно да се определи и формулира общото в този народ. Онова общо, което като го подчиниш, да може да влияе върху изборни резултати. Защото освен икономически, при ромите са очертани и родови, и групови, и дори кастови различия. От официално приетите и от самите тях деления на йерлии, кардараши и рудари тръгват повече разклонения, отколкото техни каруци са влезли навремето в българските земи. И всяко разклонение е с махали и родове, с царе, барони и старейшини, с вътрешно самоуправление и собствена съдебна система. Без единен контролиращ център. И без реална възможност това скоро да стане. Циганските групи като правило са по-отворени към други етноси, отколкото към странстващите си събратя. Генезисът е в историята на преселението. Вероятно това накара българските политически мъже преди петнайсетина година да обявят познатия ни политико-етнически модел, въпреки че циганите са по-перспективни като електорат от турците. Раждат повече, защото за тях най-голямото богатство от векове е броят на децата. Но много боляри се по-малко от един хан.Трябва да приемем, че циганите са част от нас и фактор, който определя и ще определя и мястото ни в света. Но не може мургавите ни братя да гледат на общата ни държава само като на мащеха, която не им дава редовно хлебеца, който пък по незнайни причини им се полагал. Разправят, че по времето на социализма циганите са работили, затова нямало такава престъпност при тях. И тук истината е по средата. Нямаше толкова престъпления, защото не смееха. Това е само един от факторите, но е факт. Нямаше, защото тогава социалното дъно беше на друго ниво. Но и днес е показателен фактът, че на много места, когато се предлага оземляване на ромски фамилии, по-често те отказват. Защото работата значи и отговорност, а земеделската работа значи и много рискове. По-добре е рисковете да останат за другите.Българската държава опитва къде с конвенции и програми, с експерти и комисии, със забравени сметки за тока и водата и отложени завинаги данъчни задължения да крепи положението. Особено около избори. Но един етнос, по-точно един народ не може да се социализира само като не закъсняваш със социалните помощи. И как да социализираш хора, които предпочитат да не участват в програмите за временна трудова заетост, защото минималната работна заплата им била малко. Има и друго. В представите на света ромите са единен етнос. А не са. Те живеят и мислят, че са гости навсякъде и домакините, щом са ги приели, са длъжни да се грижат за тях. А че не са единни, се разбира и по политическите им формации, които в България са повече от трийсет. Ромските фондации са десетина пъти повече. Но това са организации на ромска интелигенция или на псевдолидери с конкретни икономически интереси. Да откачат нещо я от българската държава, я от чужбина. В най-общи линии има червени цигански организации с учен депутат, сини такива засега без депутат и розовеещи с излязъл от затвора депутат. Жълтите също сложиха ром човек в парламента, но той май не си свърши работата. Останалите гласуват за Доган. Още през 1934 г. Найден Шейтанов в статията си Циганите и циганският въпрос във в. Мир отбелязва процесите на турчеене на части от циганското население и засилването на влиянието на евангелистките църкви при тях. Звучи като от сега. Просто циганите следват и ще следват по своему политическия модел на страната ни. Така че те са наша вътрешна работа с огромен, взривен международен потенциал.Затова парите, които сега обещават от богата Европа, трябва да отидат за учене. Ако трябва и по законов път да се наложи някакво задължително равнище на обучението, за да могат вече младите хора от този етнос да бъдат конкурентоспособни на пазара на труда. Говорим и за европейския пазар на труда. Иначе винаги ще идват много загрижени чуждестранни, а вече и наши организации, ще се раздават консерви, стари дрешки и изборни кебапчета, ще има окайващи материали и неизпълнени обещания.Не казвам, че е разковниче, но моделът учене тук и работа навсякъде в Европа и по света е приемлив за всички ни. Неотдавна в София се бяха събрали поредните вождове на ромски организации. Един адвокат от Сливен, умно момче, изчисляваше, че след двайсетина години циганите у нас ще са повече от българите. И заплаши етноса си, че тогава ще трябва да се наемат българи, за да се управлява тази държава. Тогава друго умно момче попита кой ще е президентът. Всеки участник издигна себе си и сбирката се развали.А първата циганска обединителна конференция е била във Видин през 1901 година. Резултатите са като на последната.

Facebook logo
Бъдете с нас и във