Банкеръ Weekly

Общество и политика

МОЖЕ ДА ОТНЕМЕМ ИМУНИТЕТА НА МАГИСТРАТИТЕ

Огнян Герджиков, председател на 39-о НС, пред в.БАНКЕРЪГ-н Герджиков, кои са законодателните приоритети в работата на парламента в близките месеци?- В най-близките дни ще приемем окончателно Закона за приватизация и следприватизационен контрол. Този проект създаде доста сериозни затруднения, защото прави опит да смени философията на досегашното законодателство в тази област. Стремежът е да елиминираме възможността да се вземат решения, повлияни от извъникономически фактори. Основната цел на новия законопроект е да осигури максимална прозрачност в процедурата на продажба. Това е изключително важно за нас. След него искам да отбележа и друг проект, свързан с икономиката. Предвиждаме сериозни промени в Закона за публичното предлагане на ценни книжа, който да доведе до съживяване на пазара с ценни книжа. Подобна е и целта на бъдещия Закон за компенсаторни инструменти.Освен икономическите закони обаче ни очакват и много важни промени в социалната сфера. Има няколко проекта за семейните помощи и добавки и за подпомагане на родители при раждане и отглеждане на деца. С приемането на тези закони НДСВ ще реализира обещанията си не само за повишаване на детските добавки, но и за цялостната защита на семейството. Успоредно с това усилено се работи по законопроектите, свързани с ангажиментите ни към Европейския съюз.Сериозен приоритет в нашата програма са и съдебните закони. В пакет вече са готови и са на бюрото ми проекти за Закона за съдебната власт, Наказателния кодекс, Наказателнопроцесуалния кодекс и за Закона за изпълнение на наказанията. Съвсем скоро тези изключително важни законопроекти ще влязат в правната комисия и се надявам, че в близките месеци ще стигнат и до пленарна зала.Според експертите е необходима цялостна реформа на съдебната система, а не изменения на парче.- Аз самият съм убеден противник на работата на парче. Тя е неефикасна. Една от големите ми амбиции беше да преодолеем тъкмо този подход. За съжаление в много случаи се оказа трудно да отстояваме тезата, че трябва да се работи глобално, а не само върху отделни промени. Притискат ни много срокове и конкретни проблеми, които изискват бързо разрешаване. Аз самият често съм принуждаван да правя компромис със себе си и се съгласявам нещо да се приеме по спешност, а по-късно да се усъвършенства. Много се надявам това да не продължи до безкрай, защото не би довело до положителна промяна на качеството на законите. Винаги съм твърдял, че през последните години у нас се законодателства некачествено. Нямаме изработени достатъчно добри механизми, нито натрупана добра традиция в създаването на закони. Много се бърза, работи се на барабан, преписват се чужди законодателни образци, лошо се превежда, а освен това се вкарват текстове и идеи, които са несъвместими с действащото право, получават се вътрешни противоречия. В това отношение аз изключително много залагам на Съвета по законодателство, който работи към парламента. Той е затрупан с работа. Получавам чести оплаквания, че голяма част от пристигащите от правителството законопроекти са в почти насипно състояние и понякога се нуждаят от пълно пренаписване. Изпълнителната власт много иска да бързаме, но аз полагам усилия да сложа ред и да предотвратя това пагубно бързане. В законотворчеството прибързаните решения са опасни.Предвижда ли НДСВ дебат за сваляне на имунитета на магистратите, който, комбиниран с тяхната несменяемост, се превръща в сериозен подтик към корупция?- Проблемът изисква много сериозна дискусия, която вече се води, но очаквам тепърва да се разгъне. Ние трябва да убедим обществото в необходимостта от предприемането на тази стъпка за промяна в основния закон. Когато встъпихме във властта, първоначално вярвахме, че не трябва да се бърза с промени в конституцията. Основното достойнство на една конституция е именно нейната стабилност. Но се оказа, че има разпоредби, които са по-скоро пречка. И тази е една от тях. Този имунитет и несменяемост на магистратите доведе до чувство на безотговорност и недосегаемост у част от тях. Което е пагубно и за съдебната система, и за държавата. Така че не е изключено в скоро време да предложим такова решение. Пак подчертавам обаче, че е необходимо то много внимателно да се премисли, за да не се окаже след известно време, че корекциите не са направени по най-добрия начин. А как гледате на идеята за свалянето на имунитета и на депутатите?- В света има много държави, в които има депутатски имунитет, но има и такива, в които не държат на тази защитна мярка. Струва ми се, че не трябва да се залита нито в едната, нито в другата крайност. Ако народният представител бъде освободен изцяло от всякаква защита, той може да стане лесна плячка на приумиците на някой прокурор, който да го задържи за 72 часа. А това може да доведе до сериозни проблеми. Така че тази защита трябва да съществува, но е важно тя да бъде адекватна, да й се намери точната граница. Защото прекомерната защита, от друга страна, има своите негативи, не толкова силно изразени, както в съдебната система, разбира се, но все пак достатъчно сериозни. Аз не бих пледирал за сваляне на депутатския имунитет, но е възможно да се стеснят неговите граници.Казвате, че не бива да се бърза много в законотворческия процес, но от Европейския съюз пристигат сигнали за притеснение, че се бавим и изпускаме много срокове?- Европейският съюз няма никакви основания за подобни притеснения, защото самите европейски държави никак не бързат, когато променят своите закони. В Германия, Австрия и Щвейцария законопроектите се подготвят с години. Спрямо тях ние станахме шампиони по скорост, но не и по качество на законодателството. Двете категории са несъчетаеми. Сред внимателно подготвените закони може да има и добри, и лоши, но изготвените на бърза ръка задължително са лоши.Депутати ви обвиниха, че поставяйки лимит на разходите им, ги подтиквате към корупция. Склонен ли сте да преосмислите решението си?- Да. Разговарях по този въпрос с Надежда Михайлова и Румен Овчаров, които бяха притеснени от същото, и ги помолих да внесат конкретни предложения, които да обсъдим заедно. Но все пак трябва да се сложи някакъв ред. Аз се чувствам длъжен да следя за целесъобразното изразходване на средствата на данъкоплатците. В никакъв случай не желая да поощрявам разточителството, защото има много такива случаи. Но съм готов във всеки едни момент да дискутирам върху приложената мярка. Може би някъде съм прекалил.Въпреки че в определена степен сте дистанциран от парламентарната група на НДСВ, мислите ли, че кризата там е преодоляна?- Сред тези 120 депутати има много ярко изразени индивидуалности. Не е лесно да се постигне единомислие по всички въпроси. Поради тези причини възникна определено напрежение. То беше по повод начина на управление на самата група, на техниките на вземане на решения, липсата на прозрачност в някои случаи. Беше отчетено, че има пропуски в поведението на ръководството, но не малко грешки направиха и отделни депутати. Станаха доста задълбочени дискусии, отправихме си откровени упреци, казахме си грешките и най-после постигнахме единството, към което се стремяхме отдавна. А искането за вот на недоверие като че ли допълнително консолидира депутатите от НДСВ, защото те осъзнаха своята мисия. Често се срещате с президента Георги Първанов. Дали толкова често се виждате и с премиера Симеон Сакскобургготски?- Бих казал, че с премиера се срещам малко по-често. Той дори беше тук преди вас и проведохме половинчасов разговор.Обсъдихте ли резултатите на НЦИОМ, според които за НДСВ сега биха гласували само една трета от собствените му избиратели?- Не. Не разговаряхме за това. Но за да бъдат такива резултатите от изследването, в немалка степен са виновни и медиите. По някаква традиция те намират парламента за много подходящ обект на атаки и облъчват хората с негативна информация за неговата работа. Това от своя страна разклаща държавността и доверието в институциите. От първия месец от встъпването ни във властта непрекъснато се търсят негативи, които да се излагат на показ.Каква е вашата оценка за правителството?- Много хора в правителството си вършат великолепно работата. Тук-таме личи липсата на опит, но има министри, които работят изключително всеотдайно и честно и много от тях постигат и добри резултати. Аз за себе си имам някои критични бележки към отделни министри и техните министерства. Една от тях е свързана с ниското качество на законопроектите. Решен съм съвсем скоро да потърся начин да покажа своето неудовлетворение от голяма част от законопроектите. Защото за да се получат качествени закони, много важно е да влизат и качествени законопроекти. Нормално е във всяко правителство да има някои несполуки и проблеми, но мисля, че като цяло правителството върши своята работа.

Facebook logo
Бъдете с нас и във