Банкеръ Weekly

Общество и политика

МНОГО СКРОМНИ ПАРТИЙНИ ДАРИТЕЛИ

До миналия понеделник партиите и коалициите, които участваха в парламентарните избори на 25 юни 2005 г., трябваше да представят пред Сметната палата отчет за разходите си за кампанията. Вероятно пак ще има закъснели. От Сметната палата съобщиха в сряда, че справката кои от 22-те партии и коалиции са се отчели в срок ще се забави поне със седмица. Причината е, че някои партии и коалиции изпращат докладите си по пощата и ако клеймото е от 25 юли 2005 г., срокът е спазен, обясниха от палатата. Формално поне основните политически сили спазиха срока, определен от Закона за избор на народни представители, и внесоха отчетите за изразходваните средства месец след вота. Това показа проверката на в.БАНКЕРЪ. От парламентарно представените единствено коалиция ОДС не го спази, защото не успели да си оправят сметките. За неизпълнение на разпоредбата законът предвижда глоба от 50 до 2000 лева. Отново се оказа, че приходите на партиите са основно от дарения. Повечето политически централи отказаха да предоставят данни за дарителите си и за разходите си. Някои се ограничиха само с назоваване на общата похарчена по изборите сума. Всички твърдят, че са се вместили в определения от закона лимит - до 2 млн. лв. разходи за коалиция и до 1 млн. лв. - за партия. Дарителите им не били анонимни, но предпочитали да запазят дискретност. От Коалиция за България твърдят, че имат приходи от дарения за кампанията в размер на 1 970 000 лева. От тях са похарчили само 1 900 000 и са спестили около 70 000 лева. Новото време декларира разходи от 991 хил. лв. за кампанията и 1.2 млн. лв. приходи от дарения. ДСБ отчете 550 хил. лв. разходи за кампанията и около 400 хил. лв. от дарения. Когато и в Сметната палата да смогнат да обработят отчетите, едва ли ще се разбере кои са дарителите и какви са реалните харчове на политиците за изборите. У нас публичността на отчетите на партиите не е регламентирана в Закона за избиране на народни представители. Политиците решават дали да обявят дарителите си за кампаниите публично и когато ги премълчават, обикновено се позовават на тяхната скромност. В Сметната палата се подават само обобщени справки за получените и изхарчените за изборите суми. А при евентуална проверка на съмнително дарение длъжностното лице, подало невярната информация, по закон може да бъде глобено с 5 хил. лева. Това на практика е половината сума от дарението, което може да предостави едно физическо лице. И една шеста от тавана на сумата, която може да отпусне фирма. На фона на щедрия размах, с който се харчат пари по избори, глобата наистина е символична. По закон също не е задължително в отчетите да фигурират разходите за транспорт, приходите от фондации, издателска дейност и други източници, като например наеми за партийни помещения. Доста от парите на партиите остават неподлежащи на отчет пред Сметната палата. Не може да бъде засечено например дали са давани пари на ръка за купуване на гласове. Нито дали приятелска рекламна фирма е предоставила билбордове безвъзмездно, или срещу друг вид услуги. Нито дали някоя фирма от някой приятелски кръг не е платила на голям вестник рекламната площ срещу публикуване на някое благоприятно социологическо проучване. И тази схема отчети не я ловят.По Закона за политическите партии обаче при предоставяне на годишните отчети е задължително партиите да приложат списък с дарителите си и размера на даренията. На страницата на Сметната палата в ИНТЕРНЕТ няма нито един пълен списък на партийни дарители. Има само доклади от одит по годишните отчети на партиите до 2003 година. Там се споменават някои от дарителите и се описват даренията. Данните от годишните партийни отчети за 2004 г. ще бъдат публикувани наесен, казаха от палатата. А дали някой си спомня някога някоя партийна централа да е огласила публично дарителите си? По Закона за избиране на народни представители се отчитат разходи, извършени по време на избирателната кампания, в случая от 25 май 2005 г. до 25 юни 2005 година. Повечето партии и коалиции обаче започнаха агитация под една или друга форма месеци по-рано.За кампанията през тази година отдавна се твърди, че е била най-скъпата досега. Изследвания на социологически агенции показват, че сумите, отишли за предизборна реклама, са над 8 млн. лева. От тях в телевизиите са отишли почти 7 млн. лева. Две трети от сумата са глътнали националните бТВ и БНТ. Разходите през 2005 г. са четири пъти повече от похарченото за медийни изяви по време на кампанията за парламентарните избори през юни 2001 година. Вероятно след месец-два и при добра воля от страна на ръководството на върховната одитна институция ще има яснота поне коя партия и коалиция колко са отчели. Данните от отчетите за парламентарните избори през 2001 г. бяха огласени от Сметната палата едва през есента на 2002 година. За сравнение - тогавашните отчети показват, че събраните дарения от юридически и физически лица са били в размер на 4 027 000 лева. За всеобщо учудване излезе, че политиците са разчитали предимно на волните пожертвования от бедните българи, които са дали на политиците над 2.6 млн. лв., а фирмите са пожертвали малко под милион и половина. И преди четири години таванът за дарения от юридически и физически лица беше същият - съответно до 30 000 и до 10 000 лева. Партиите и независимите кандидати са вложили само 906 589 лв. собствени средства според документите, депозирани при тогавашния шеф на палатата Георги Николов.По отчет участниците в надпреварата през 2001 г. са изхарчили общо около 5 млн. лева. НДСВ е набрало над милион и половина лева за предизборната си кампания. Всички те са само от дарения - 656 074 лв. от граждани и 903 426 лв. от юридически лица. Почти един милион лева са били преди четири години и даренията за ОДС. Половината са отчетени като дадени от фирми, а другите - от граждани. Сините са вложили и 132 000 лв. свои пари. Изхарчили са 1.517 млн. и даже са си спестили 39 000 лева.Коалиция за България е събрала 590 000 лв. спонсорство от граждани и фирми и е изразходвала 711 000 лв. По съвпадение червените също са икономисали 39 хил. лв., точно колкото сините им опоненти. Евролевицата, която подобно на Новото време тази година, не успя да влезе в 39-ото Народно събрание, през 2001 г. е похарчила близо половин милион лева и се нарежда на четвърто място в класация' 2001 за скъпа реклама... ДПС е изразходвало 171 320 лв., като е декларирало дарения само от физически лица. От участвалите във вота през 2001 г. 36 партии и коалиции и 11 независими кандидати в законовия едномесечен срок финансовите си отчети в палатата депозирали 27 партии и пет инициативни комитета, а със закъснение - още шест. Осем от участниците се мотали близо две години, преди да се отчетат. Както се казва - нищо ново под партийното слънце.

Facebook logo
Бъдете с нас и във