Банкеръ Weekly

Общество и политика

МИНИДИСКЪТ КАТО ПАНАЦЕЯ СРЕЩУ ПИРАТСТВОТО

Почти незабележимо, сякаш срамежливо преди десетина дни едно събитие остави бледа следа в българските медии. С една-единствена снимка бе отразено (?) представянето на най-новата японска звукозаписна технология - продукта, наречен минидиск. Събитието обаче заслужава далеч повече внимание, защото може сериозно да промени представите ни за звуконосителите, пък и да изземе териториите на аудиопиратите.


Минидискът се роди през 1992 г. като миниатюрно устройство за възпроизвеждане и записване на музика върху магнитооптична дискетка с размер средно 6.3 сантиметра. И с качество, което не отстъпва на компактдиска! Нещо повече - с възможности за индивидуален запис на предпочитаната музика и с обем на звукозаписа много по-голям от този на класическия компактдиск. Точно тези качества на минидиска привлякоха пазарното внимание в Япония и в Европа, точно те накараха пазарът в САЩ да бъде по-предпазлив и някак враждебен. Това не е изненада - знаем, че в САЩ предимството на японците във високите технологии се приема едва ли не като национална обида. А и в самото начало американските потребители имаха известно основание да обърнат гръб на новия продукт - плейърът струваше 550 долара, а записващото устройство - 800 долара. Пет години по-късно обаче цените спаднаха до разумния минимум - 199 долара за плейър и 399 долара за записващо устройство при цена на минидиск от 7.5 до 6.5 долара (срещу 17 долара през 1992 г.). Европейците приеха предизвикателството и само за миналата година са закупили 1 млн. устройства. Японците естествено бяха по-щедри - за 1997 г. те напазаруваха 5 млн. устройства и 28 млн. минидиска. В САЩ търговският оборот за разглеждания период бе само 250 000 записващи устройства.


Sony Corp. направи масирана рекламна кампания в САЩ и вложи 30 млн. щ. долара, което е 1/10 от маркетинговия бюджет на фирмата за американския пазар. Специалистите смениха и мотото на рекламната кампания, което ще доминира през 1998 г. - Запиши го на минидиск. Ориентацията е към аудиторията, която е малко над младежката възраст. При това рекламата категорично подчертава полифункционалността на продукта и различието му от минивариант на компактдиска.


Когато минидискът се появи на пазара, той трябваше да се конкурира с другите носители на цифров запис: касетите ДАТ и касетите ДСС Philips. Но в същото време другите производители от тази японска система като Denon, Kenwood, Sharp и JVC започваха да предлагат домашни уредби с възможности за записване на минидиск. Така с масирана рекламна и маркетингова атака Sony Corp. проправя пътищата на аудиопродуктите в ХХI век. Включително и в България, която - оказа се - се вълнува от съвсем други проблеми. Жалко, защото появата на минидиска силно ще ограничи възможностите за пиратска дейност на нашите корсари.

Facebook logo
Бъдете с нас и във