Банкеръ Weekly

Общество и политика

МАРКИТЕ - ОБЕКТ НА ТЪРГОВСКИ ЖЕЛАНИЯ

На 26 септември 1893 г. - точно преди 105 години,
в Пловдив се създава първото българско тимброфилско дружество
и с него се слага началото на организираното филателно движение
в България. А учредителният конгрес на Съюза на българските филателни
дружества се провежда на 16 юни 1938 година.


Припомняме тези факти, за да ги успоредим с едно
събитие, случило се в навечерието на Коледните празници. Тогава
президентът Петър Стоянов валидира на специална церемония пощенска
марка с националния герб и удари печата Български пощи.
На пръв поглед нищо особено. Но всеки, който отчасти познава епопеята
около приемането и утвърждаването на герба на II българска република,
знае, че се слага едно ново начало. Особено във филателията, където
гербовите марки са държавни ценни книжа, а останалите - обект
на оживена търговия. Нека не забравяме, че електронната поща и
възможностите на Интернет отброяват предпоследните дни на традиционните
пощенски услуги, а марките все повече се превръщат в обект на
търговска размяна. От друга страна, те самите са произведение
на изкуството, но се явяват и многотиражни репродукции на световната
културна съкровищница. Цял световен музей.


В него има място и за българското изкуство на пощенската
марка. Сред филателните лакомства за колекционерите от цял свят
е и марката, която познаваме под името Обърнатата конница.
Художникът Ярослав Вешин рисува проекта за стойността от 50 стотинки
със сюжет конен военен парад, на който Н.В. цар Фердинанд приема
рапорта на група офицери. Клишетата за марката са изготвени в
Англия, а печатът е направен в Италия. Точно тук е допусната грешката,
открита много по-късно от Никола Кочанов. Става дума за това,
че при отпечатването на центъра на марката един лист е подаден
обратно и така в емисията се появяват марки с обърнат център.
Листът е със 100 марки, не е уловен от инак прецизната и авторитетна
печатница на различни ценни книжа и попада в общия тираж от 1
500 000 екземпляра. Контролата в България също не хваща грешката.
Марките влизат в употреба и с тях се облепват пощенските пратки.
Куриозът е открит година по-късно, но не е известен нито един
неподпечатан екземпляр. Марката се превръща в най-търсения куриоз
на българското маркоиздаване, а досега по света са доказани едва
24 екземпляра. Повечето от тях са притежание на български филателисти
и колекционери. Авторитетът на този куриоз толкова нараства, че
няма филателна изложба по света, в която колекция с Обърнатата
конница да не става носител на медал. Всички известни досега
марки носят клеймото на пощенската станция в Пловдив.


По данни отпреди десет години цената на Обърнатата
конница според немския каталог Михел е 75 хил.
марки. А според френския каталог Ивер е Телие - 150
хил. фр. франка.


Президентът валидира пощенска марка с националния
герб и й удари печата Български пощи

Facebook logo
Бъдете с нас и във