Банкеръ Weekly

Общество и политика

МАРДЖАНДЖА - ЩАСТЛИВОТО ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВО

Последните двадесетина дни изведоха категорично името на Йълдъз Ибрахимова пред скоби. И имаше защо - нейното турне в България и двата концерта в София (вторият бе резултат на големия интерес, а бе направена заявка и за трети) се превърнаха в събитие, което би всички рекорди от последните десет години. Медиите го пропуснаха, за да разчоплят всички житейски и по-малко творчески подробности за певицата. Жалко - концертите й подсказаха, че у нас нещо започва да се променя, този път в положителна посока.


Турнето на Йълдъз всъщност бе анонсирано още миналата година, когато във Френския културно-информационен център тя предложи същата тази Марджанджа, макар и с по-различна формация на музикантите около себе си. Още тогава стана ясно, че циганската музика, смесена с някои инспирирани от нея произведения на класически композитори, ще предостави материала за новия компактдиск. Тогава в.БАНКЕРЪ съобщи, че тя е подписала договор с фирмата гигант ПолиГрам (PolyGram), която от своя страна е одобрила проекта и се е ангажирала с производството му. Реализацията стана бързо и Йълдъз Ибрахимова-Динчер отново пристигна в България, за да представи диска чрез споменатото вече концертно турне. Такава е световната практика.


И тук вече нещата станаха сериозни, защото дойде ред на финансирането и организацията, които, както знаем, са слабата страна на всеки културен проект у нас. Точно затова успехът е двойно по-ценен - освен несъмнените артистични качества на Йълдъз Ибрахимова той открои и доста добрия синхрон между всички компоненти на подобна акция. Хонорарите на артистите плати фирмата Мобиком, с която Йълдъз поддържа много тесни връзки. При това хонорарите бяха достойни за общата практика в България - по 1000 долара за солистката на концерт и по 150 долара за музикантите. С рекламата, разгласата и медийната атака се зае дъщерната фирма на ПолиГрам у нас Вирджиния рекърдс. А организацията на самите концерти пое София Мюзик Ентърпрайсиз, която вече понатрупа опит в подобна дейност. Добрият синхрон между тях и стриктното спазване на поетите задължения от всеки един участник дадоха резултат - турнето бе образцово организирано, залите в София, Варна, Русе, Хасково и др. - препълнени, БНТ реагира адекватно. Така се стигна до артистичен и финансов успех, какъвто за българска певица не се помни през последните десет години. Много добре вървяха продажбите на звукозаписните продукти, а рекордът бе поставен на повторния концерт в зала България (1 март), когато бяха продадени около 500 диска и няколко стотин аудиокасети на Марджанджа. За Йълдъз Ибрахимова това също има значение - тя е автор, продуцент и изпълнител на песните от звукозаписната програма и следва да получи полагаемите й се проценти от продажбите. (Тук е интересно да се знае какви продажби ще регистрира в Музикавтор фирмата Вирджиния рекърдс!).


Успешно проведеният проект има и допълнение. В крачка се получиха предложения за повторения на концерти, дойдоха заявки и от други градове на страната. Това наложи планирането на повторно гостуване, този път през август, когато програмата Марджанджа отново ще бъде представена пред българската публика. Междувременно Йълдъз Ибрахимова разшири художествената й рамка и поръча симфонична оркестрация и аранжимент на композитора Иван Стайков, безспорно най-добрия професионалист за изпълнението на подобна задача. Известно е, че напоследък Йълдъз активно сътрудничи с два симфонични оркестъра, с които изнася концерти - Санктпетербургската филхармония и президентския Симфоничен оркестър на Турция. Поръчката й явно е съобразена с това сътрудничество и възможностите за концерти в Турция.


Планираното ново турне в България ще бъде подкрепено и от един солиден медиен стълб. Става дума за документалния филм за певицата, сниман в продължение на година и нещо от режисьорката Румяна Петкова и оператора Андрей Чертов. Практически той е готов, но се довършваше монтажно по време на сегашното турне на Йълдъз и не можа да се включи в медийната атака.


За нас темата е интересна не само с особения поглед върху циганската музика, който е синхронен със световната конюнктура. Нито пък само с перфектната организация и финансиране на турнето. По-интересен е фактът, че концертната промоция на Марджанджа изтласка по периферията на общественото внимание всички останали разновидности на популярната музика, в това число и вездесъщата напоследък чалга. Рекордът по посещаемост на концертите и продажба на звукозаписния продукт подсказва, че в България има условия за реализиране и на други интересни програми. Но тогава топката се прехвърля в полето на организаторите - Мобиком, Вирджиния рекърдс и София Мюзик Ентърпрайсиз, които все още не са заявили публично кое е наистина интересно за тях. В този смисъл концертите на Йълдъз Ибрахимова са прецедент, който би могъл да даде нова насока на популярния музикален живот у нас. При добър и умен анализ.

Facebook logo
Бъдете с нас и във