Банкеръ Weekly

Общество и политика

МАНЕВРИ С ВТОРИЯ ЕШЕЛОН НА ВЛАСТТА

Заместник-министрите подпомагат министъра при осъществяването на политическата програма на правителството при разработването на проекти на нормативни актове и при изпълнението на правомощията му.Министърът делегира със заповед правомощия на заместник-министрите и определя техните функции.Функциите на министъра в негово отсъствие от страната или когато ползва законоустановен отпуск, се изпълняват от определен със заповед за всеки конкретен случай заместник-министър. На електронната страница на правителството приблизително така бяха обяснени общите функции на заместник-министрите. Поне до неотдавна, тъй като правителственият сайт е в процес на обновление. Скоро там ще могат да се намерят имената и на новите министри и на техните заместници. Премиерът Сергей Станишев каза, че до 6 септември политическият кабинет ще е запълнен. Освен посочените общи задължения замовете са натоварени и с нови функции. Те не са отбелязани черно на бяло в коалиционното споразумение между БСП, НДСВ и ДПС, но всяка от политическите сили - участнички в правителството, ще разчита на своите заместник-министри да контролират ресорния министър, ако той е представител на друга партия. Партньорите са се разбрали във всяко министерство да има заместници и от трите формации. Контролната опция фигурира само като пожелание за създаване на ефективна система за координация, сътрудничество и взаимен контрол . Благовидният предлог е едно министерство да не се превръща във феодално владение на една партия или една политическа сила да не монополизира ресурсните ведомства, където се очакват парите от Европейския съюз. Опасения от амбициите на ДПС именно към тези министерства изказаха и политици и наблюдатели. Коментарите не бяха един и два. Текст в споразумението регламентира, че трите политически сили съвместно и с общо съгласие излъчват заместник-министрите и заместник областните управители по предложение на някоя от тях, като се запазва пропорционалното съотношение. А пропорцията е 35 заместник-министри от БСП, 22-ма от НДСВ и 14 от ДПС. Но само наивник би си помислил, че пазарлъците по този въпрос не са били обвързани с тези за областните управители. Всъщност управите на 28-те губернии се очертават като микромодел за кадровото разпределение в министерствата. Излиза, че в политиката наистина няма невъзможни неща. Участници в преговорите през седмицата признаха пред в. БАНКЕРЪ, че от НДСВ бързичко кандисали за губернаторите и преглътнали, че са лишени от излаз на море - само и само от БСП и ДПС да не оспорват номинациите им за заместник-министри. Това обяснява защо доста от представителите на втория ешелон запазват местата си и определени личности се озовават в позиция да дишат във врата на съответния ресорен министър. Други пък просто заменят една чиновническа служба с друга, на по-високо ниво. И ако партията им каже, те ще са в състояние да произведат шумен скандал, още по-шумно да подадат оставка или да използват тази заплаха за оказване на натиск. Пределно ясно е,че заместник-министрите се приемат като скрито оръжие за запазване на властовия ресурс на коалиционните партньори, което във всеки един момент може да бъде използвано при евентуален сблъсък на интереси. Членовете на правителството се излъчват от политическата сила, чиито представители са. При решение на политическата сила, излъчила даден член на правителството, той да бъде оттеглен, тя първо информира останалите коалиционни партньори, а председателят на Министерския съвет в едномесечен срок внася в Народното събрание съответното предложение за правителствени промени. Това е записано в коалиционното споразумение, но то не важи за заместник-министрите. Тях може да ги уволни премиерът по предложение на министъра. От споразумението излиза, че трите партии изземват конституционни правомощия на министър-председателя да предлага структурни и персонални промени в кабинета. Конкретно заместник-министрите обаче могат да се разделят с постовете си, без да се налага свикването на мистичния орган, наречен Съвет на коалицията, което ги поставя и в ролята на заложници. Станишев, Сакскобургготски и Доган си запазиха правото да определят и ресорите на заместниците, затова дори номинираните и вече назначените още не знаят с какво точно ще се занимават. Най-голямата борба естествено бе за т. нар. ресурсни министерства. Две от тях - на екологията и на земеделието, се паднаха на ДПС, а третото - на регионалното развитие и благоустройството, се държи от човек на БСП. Сега всички искат техният заместник-министър да отговаря за евроинтеграцията, но Доган и Станишев изобщо не са склонни да дадат евроресорите в тези три министерства на НДСВ. Затова пък в министерствата на транспорта, на културата, на финансите и на външните работи въпросите по европрисъединяването ще се движат от царисти. Една от причините, както научи в.БАНКЕРЪ, е, че хората на Доган не се справяли добре с английския и френския, които са задължителните езици на ЕС, докато БСП и особено НДСВ нямали такъв кадрови проблем.Част от политическите функции на замовете е да се удовлетворят и претенциите на вътрешните коалиционни партньори на левицата. Сред настанените в министерствата ще са двама членове на ПД Социалдемократи, а в социалното ведомство заместник ще е човек на партия Рома. Условно новите заместник-министри могат да се разделят на три типа. Професионалисти, играчи и фигуранти. Има ги и в трите квоти. Първите отиват на определените места, за да свършат работа - и експертна, и партийна. Вторите ще бъдат назначени, за да усвоят едни пари, след като с частната си дейност са доказали, че го могат. Третите просто са наградени за партийната си лоялност. Ще има и втора серия на разквартируването по вторите етажи на властта. Колкото и да се бориха, НДСВ не успяха да превърнат назначенията на шефове на държавните агенции в елемент от коалиционното споразумение. В крайна сметка излезе, че с тях ще се разпорежда БСП, а тези места са не по-малко апетитни и стратегически важни за политико-икономически маневри. Сраженията за тях предстоят и вероятно отново ще предизвикат ревност поне у жълтите. От Врабча 23 прогнозират, че техните хора пак ще са ощетени, ако не и съвсем игнорирани.Общо взето, настаняването на 71 чиновници в изпълнителната власт върви на този етап, общо взето, без особени шумотевици. Но това като че ли е само временно, защото сблъсъците и остояването на интереси във втория ешелон още не са започнали.

Facebook logo
Бъдете с нас и във