Банкеръ Weekly

Общество и политика

ЛИЦЕ ЗА ИЗБОРИ

ПОПУЛЯРНИ ЛИЧНОСТИ ВАЯТ ПОД ПРИКРИТИЕ ОБРАЗА НА КАНДИДАТ-КМЕТОВЕТЕПрактиката българските политици да ангажират имиджмейкъри, които да обмислят цялостен модел на поведение и да изработват и оттренират отделните медийни и обществени изяви на кандидатите по време на кампания е сравнително нова. Макар това да се прави навсякъде по света, у нас политиците все още трудно свикват с мисълта, че някой ще им казва какво и как да говорят, какво да правят, как да се държат или ще им посочва недостатъците, които трябва да прикрият. Експертите, които правят това, обикновено са известни на обществото, но работата им остава прикрита зад блясъка и славата на победителите. Те обаче са хората, които могат да издигнат някого от най-ниското до най-високото стъпало на властта и да го свалят обратно. Защото в съвременния свят имиджът на един човек се е превърнал в критерий, определящ цената му. Петима от общо 15 кандидат-кметове за горещия стол на София имат шансове да се явят на балотаж. Според социолозите това са партийните кандидати Татяна Дончева, Милен Велчев, Светослав Гаврийски, Минко Герджиков и независимият Бойко Борисов, но засега с най-добри позиции е генералът. Над неговия медиен имидж работи Диляна Грозданова, научи БАНКЕРЪ. Без да се афишират, заедно с нея в генералския щаб се трудят хора, близки до бившия градоначалник Стефан Софиянски. Вероятно заради това в станалия прословут медиен диспут между Татяна Дончева и Бойко Борисов дамата косвено се опитваше да докаже, че Борисов и хората от щаба му са ангажирани с обкръжението на Софиянски. Цветан Цветанов е председател на щаба, другите са доброволци, отговориха на въпрос на БАНКЕРЪ от щаба на Борисов и побързаха да затворят телефона. Оказа се, че сред доброволците е и братът на шефа на Общинска банка Любомир Павлов - социологът Юлий Павлов, който през последните десетина дни сътвори хвалебствени оди за качествата на Борисов. Освен него зад широкия генералски гръб се е приютила и бившата съпруга на политолога Евгений Дайнов - Ани Дайнова, която преди също работеше за Съюза на свободните демократи.Избирайте не според думите, а според делата, съветва избирателите шефът на Бойкоборисовия щаб полк. Цветан Цветанов, който беше съветник на Борисов в МВР. С такъв професионален екип в щаба си, а и с добрия си медиен имидж Борисов може и да спечели надпреварата, коментират наблюдатели. Остава обаче въпросът дали, ако стане кмет, ще изпълни обещанията си за пълна прозрачност в работата на общината. И дали няма да се окаже заложник на интересите на хора, които са били зад гърба му по време на кампанията. Защото не е тайна, че Диляна Грозданова стана управляващ директор на телевизия, която взе 5 млн. лв. кредит от Общинска банка, тогава управлявана от съпруга й. В което, разбира се, няма нищо лошо освен факта, че двамата са съпрузи. Но както казва един друг добре познат политик - който не обича имиджмейкърите и мозъчните тръстове, за това ще се мисли когато му дойде времето.На свои хора заложи и бившият финансов министър Милен Велчев. Въпреки че не се афишира официално, в щаба му работи някогашното му пресаташе Оля Генчева. Тъмнокожата красавица е заедно с Велчев от първия ден на политическата му кариера и го следва неотлъчно по стълбицата на успеха. Иначе шеф на предизборния щаб на жълтите е бившият вицепремиер Пламен Панайотов, а негов заместник - Владимир Дончев. Заместничката на външния министър Ивайло Калфин и бивш говорител на министерството Гергана Грънчарова е поела ангажимента да е говорител и на Велчев в кметската надпревара. За разлика от конкурентите си, той осъзнава нуждата от добър пиар и отдавна работи за това с избрани специалисти. Сега за кампанията му ще се грижи фирма PR Медиа, чийто собственик е Моника Йосифова, съпруга на ексбанкера Венцислав Йосифов. На добри пи-ар специалисти се радва и партийният кандидат на ДСБ Светослав Гаврийски. Той ще разчита на пресаташето на Иван Костов, Найо Тицин. Бившият телевизионен журналист остана много доволен, че партийният претендент е с номер 1 на изборната бюлетина, и започна да умува как да впрегне и този факт в предизборната агитация. А докато му хрумне нещо ново, вероятно ще продължи да посещава с Гаврийски всеки коктейл, организиран в София. За медийната реклама пък се грижи агенция, в която Тицин е съдружник. Иначе зад кулисите на партийния щаб работят още общинският съветник от ДСБ Вили Лилков, активистът на ДСБ Атанас Кундурджиев, Валя Наумова, която е член на ръководството на софийската организация, както и партийните членове Евдокия Манева и Борис Станимиров. Напрегната се очертава и кампанията на досегашния заместник-кмет на столицата Минко Герджиков, който бе издигнат от СДС, БНЗС-НС, ВМРО, НС-БЗНС и БСДП. За медийния му и публичен образ се грижи заместник-председателят на СДС Иван Сотиров, който е шеф на предизборния щаб. Партийният кандидат се е постарал да не обиди никоя от организациите, застанали зад кандидатурата му, и е включил техни експерти в екипа. За предизборната програма отговаря доц. Милена Стефанова. С организационните въпроси е натоварен Ангел Джамбазки, който е председател на младежката организация на ВМРО, а статистикът проф. Йордан Венедиков е поел аналитичната част.На червената кандидатка Татяна Дончева също й трябва добър пи-ар екип, тъй като поразяващата уста, както я нарекоха някои медии, ще трябва добре да ошлайфа и поведението си. С това се е заел имиджмейкърът на левицата Нидал Алгафари, известен с нестандартните си хрумвания. Шеф на предизборния щаб по партийна линия е вицепремиерът и министър на икономиката и енергетиката Румен Овчаров, който е и председател на софийската партийна организация, издигнала кандидатурата на Дончева. Зад кулисите са и доскорошната шефка на пресцентъра на БСП и сегашна депутатка Илияна Йотова, текстописецът Лозан Такев и Ани Янева - и двамата активисти от софийската партийна организация.Иначе всеки от останалите кандидат-кметове (повечето от които са независими) се е постарал да заложи като мото на кампанията си това, което смята, че очакват софиянци от него. Или поне това, което се надяват да направи един кмет за града им. А в София то въобще не е малко - като се почне с кучетата и боклука и се мине през дупките, инфраструктурата, незаконното строителство и прочие.За да направи някой от тях това, първо ще трябва да спечели изборите. А избори се печелят най-вече с добър имидж. По въпроса за имиджа американците например казват, че студентът от юридическия факултет през последната година на следването трябва да изглежда като че ли вече работи като юрист. Препоръката е този, който иска да се издигне на следващото стъпало на кариерата си, да се старае да изглежда така, сякаш вече е назначен на желаната длъжност. Е, важно е да не преиграва, за да не изглежда смешен, тъй като имиджът невинаги работи за човека. Но това засяга колкото кандидатите, толкова и избирателите - а последните са особени същества...

Facebook logo
Бъдете с нас и във