Банкеръ Weekly

Общество и политика

ЛЕТИЩЕ СОФИЯ ПРЕДИЗВИКА СЪЗДАВАНЕТО НА КОНСОРЦИУМИ В ЕВРОПА

Предквалификационният търг, който трябва да определи главния изпълнител на изграждането на новия пътнически терминал на летище София, предизвика силен интерес сред големите строителни фирми в Европа. В петък, 19 май, заместник-министърът на транспорта и председател на борда на летището Петко Табаков обяви 19-те кандидати, подали писма за намерения. Сред тях е и станалата скандално известна у нас френска фирма Кампенон Бернар. Преди шест години тя спечели подобен търг и дори успя да направи първа копка, на която присъстваха тогавашният министър на транспорта Кирил Ерменков и тогавашният заместник-кмет на столицата и сетнешен министър Вилхелм Краус. Първата копка остана в историята като последна и послужи единствено за развъдник на комари. По мнението поне на български експерти вината е изцяло на френската фирма, която не успяла да осигури договорената преди конкурса кредитна линия от Креди Лионе. Французите спечелили търга и без проект, ползвайки се единствено от подкрепата на Ерменков.


Освен от Кампенон Бернар Франция е представена и от Алстом и Буиг - компании с впечатляващ опит в изграждането на летища.


Другото голямо име с историческо отношение към столичния аеропорт е Сименс. Заедно със столичната община, летището и Главболгарстрой Сименс участваше в едно Дружество за развитие на летище София, което поради разногласия и неустановена собственост върху земята си остана само на книга.


Сред останалите кандидати силно впечатление прави германският строителен концерн Хохтиф, който под пълна пара довършва изграждането на новото супермодерно летище край Атина. То ще е готово след година и половина и според специалистите, поради липса на конкуренция, ще привлече транзитния пътнически авиотрафик много преди новият пътнически терминал в София да отвори врати. Докато останалите фирми се явяват на конкурса сами и ще търсят български подизпълнители чак когато спечелят, Хохтиф е заявил участие с Главболгарстрой, което прави кандидатурата му още по-сериозна.


Съвсем не е за пренебрегване и присъствието на най-големите италиански строителни фирми, сред които изпъква Салини. Преди шест години тя спечели концесионен търг за изграждането и експлоатирането на цялата трансевропейска автомагистрала, преминаваща през наша територия от Калотина до Капитан Андреево. Но по вина на българските власти и най-вече на чиновници от тогавашното Министерство на транспорта Салини не можа да влезе в правата си. Днес от цялата магистрала неизградени са останали само участъците от Калотина до София и от Оризово до турската граница, която вече се оформи като отделна автомагистрала - Марица. Преди две години ексвицепремиерът Бакърджиев предостави правото за изграждане на Марица на турския холдинг Джейлан, вкупом с хидроенергийния комплекс Горна Арда. В резултат италианците отново напомниха за себе си, а строителството и на двете съоръжения потъна в мъгла.


Участието на известните компании от Ботуша е подготвено от италианския консорциум Ко.Ри.Ба., чиито представители имаха преди няколко месеца в София срещи на високо равнище. От своя страна пък Ко.Ри.Ба е в тесни взаимоотношения с новосъздаденото Българско сдружение на главните контрактори в строителството, в което членуват най-големите частни строителни фирми в страната. Ако някоя от италианските компании спечели търга, фирмите подизпълнителки ще бъдат избрани именно измежду членовете на сдружението.


Без съмнение обаче най-ярко сред кандидатите се откроява американският концерн Бехтел, който изгражда, финансира или контролира обекти от транспортната и енергийната инфраструктура в целия свят. В момента най-значимите обекти на Бехтел се намират в Кавказкия регион и са свързани с разработването на нефтените находища в Казахстан и Азербайджан. В напреднала фаза е и проект за изграждане на автомагистрали в Хърватска и в Босна и Херцеговина.


Проявеният интерес от толкова авторитетни фирми е съвсем естествен. Все пак става дума за строителството на обект, който според предварителните оценки ще струва около 120 млн. щ. долара. Близо половината от необходимите инвестиции за изграждането му, или по-точно 60 млн. евро, вече са осигурени чрез подписан договор за заем от Европейската инвестиционна банка. По искане на финансовата институция парите са предвидени единствено за изграждането на пътническия терминал. Кредитът ще се изплаща 20 години, с петгодишен гратисен период и с по един транш годишно. Лихвата ще се определя за всеки транш поотделно на база ЛИБОР.


Правителството е подготвило и изпратило в Брюксел пакет документи, с който иска още 60 млн. евро безвъзмездна помощ от предприсъединителните фондове на Европейския съюз ISPA. Според експерт от кабинета в ISPA България има квота от 400 млн. евро, предвидени за финансиране само на обекти от транспортната инфраструктура.


Пътническият терминал ще има разгърната площ от 50 дка и ще обслужва до 2.5 млн. пътници годишно (два пъти повече от сега). Терминалът е част от първия етап за реконструкция и развитие на летище София, който предвижда и строителството на нова писта за излитане и кацане с дължина 3.6 км, удължаване на сегашната с 800 м, допълнителни пътеки за рулиране с площ 100 дка, нови перони пред аерогарата, подходни пътища и автомобилен паркинг.


Четиридесет милиона долара, предназначени за изграждане на полосите за излитане и кацане, също са осигурени чрез изгоден заем от Кувейтския фонд за арабско икономическо развитие.


До 13 юни по строги критерии, както увериха от тръжната комисия, от 19-те кандидати ще бъдат избрани фирмите с най-добри оферти, които ще се включат в т.нар. Шорт листа. Според изискванията на ЕИБ в тази къса листа не бива да влизат повече от 15 кандидати. Избраниците ще участват в търга за главен изпълнител на терминала, който ще се обяви в края на септември в два български и два белгийски ежедневника. Очаква се победителят да стане известен до края на октомври.


Самото изграждане на пътническия терминал трябва да започне през април следващата година и да приключи до края на 2003 година.


Белчо Цанев

Списък на фирмите, подали документи за изграждане на пътническия терминал на летище София

1. Алстом


2. Бехтел ЛТД


3. Бесикс с.а.


4. Буиг батиман и Траво публик (консорциум)


5. Кампенон Бернар


6. Си Си Ай - Салини и Бетонотемпито (консорциум)


7. Комаршъл груп И.Пе.Ес. енд Зед Ес Бърно (консорциум)


8. Кооператива моратори amp; Цементисти Аерософия (консорциуми)


9. Дюмез ГТМ


10. ЕД Зюблен AГ


11. Груп Италстраде - Феростал


12. Хохтиф и Главболгарстрой (консорциум)


13. Филип Холзман АГ


14. Еф Си Ти - Еърсис АТМ - Еърсис навигейшън системс (консорциум)


15. Сименс


16. Страбак интернешънъл ГМБх


17. Универсал Бау АГ


18. Уейс енд Фрайтаг интернешънъл (консорциум)


19. Валтер Бау

Facebook logo
Бъдете с нас и във