Банкеръ Weekly

Общество и политика

КУРИЕРИТЕ ИЗМЪКНАХА ОТ ПОЩИТЕ БИЗНЕС ЗА НАД 10 МЛН. ДОЛАРА

За десет години частният куриерски бизнес трайно и успешно се настани
у нас, опасвайки с мрежата си от представителства територията на цялата
страна. Продължаващото роене на нови куриери пък е показател за възможностите,
които предлага тази пазарна ниша. Формално тя би могла да се раздели на
две - доставки в рамките на държавата и международни доставки.
В областта на международните пратки от и за България най-сериозните
играчи, разбира се, са DHL, UPS и TNT. Според мениджъра на TNT-България
Иван Василев обемът на международните куриерски услуги в нашата страна
възлиза на над 10 млн. долара годишно. Не чак толкова много в сравнение
с други географски ширини, но достатъчно, за да накара търговските агенти
на малки и големи компании не само постоянно да атакуват нови клиенти,
но и да се опитват да крадат от конкуренцията.

Социологическите данни сочат DHL

като лидер на този пазар през 1999 година. В доставките и транспорта
на колетни пратки от България за чужбина тя заема дял от 57 процента. Петнадесет
на сто се падат на UPS, а TNT държи 10% от експорта на колети. В сравнение
с тях Български пощи имат скромните 13 процента. Първото място в доставката
на документи също се заема от DHL с дял от 51 на сто.
Всъщност тези резултати се дължат до голяма степен и на факта, че DHL
бе първата международна куриерска компания, която стъпи у нас. Официалната
рождена дата на Ди Ейч Ел Интернешънъл - България е 1 октомври 1991
година. Оттогава досега персоналът й се е увеличил над 12 пъти, заяви за
БАНКЕРЪ търговският й директор Антон Василев. DHL има 39 офиса в страната,
74 превозни средства и един самолет.
От услугите на DHL се ползват редица банки и големи дружества, но най-динамичната
й клиентела са малките фирми и гражданите. Техният брой непрекъснато нараства,
изтъква Василев. Общо около 3500 са клиентите й, от които постоянните са
между 1500 и 1800.
В началото на 1999 г. американското списание Глобъл Файнънс обяви
DHL за най-глобалната фирма, имайки предвид продажбите й, броя на служителите
й и броя на държавите, в които оперира. Според някои сведения тя държи
40 на сто от световния пазар на международни експресни доставки.
До размерите на империята DHL се доближава един от основните й конкуренти
-

UPS (United Parcel Service)

Тя оперира в 230 страни, притежава над 520 самолета и 135 000 превозни
средства.
През 1990 г. у нас бе създадена Ин тайм куриер, която по-късно сключи
договор за генерално агентство и извършване на операции на територията
на България от името на UPS. Впоследствие бизнесът се разрасна и Ин тайм
пое само вътрешната куриерска служба, докато новосъздадената BPS (Bulgarian
Parcel Service) обслужва международните пратки. Компанията вече има 28
представителства на наша територия, клиентите й са над 3000 и по-голям
е процентът на фирмите, отколкото на гражданите. UPS обслужва банки, застрахователни
дружества, търговци. Сред по-големите й клиенти се споменават търговската
верига Метро, Домейн Бойар, ЮНИОНБАНК, турската Демирбанк, Булстрад...

ТNТ дойде последна

от големите международни куриерски компании. Дейността й започва през
1995 г. и засега има офиси само в София, Пловдив, Варна, Бургас, Русе и
Севлиево. Въпреки закъснението си TNT е намерила своите клиенти в България.
Нейните услуги ползват Xerox, Shell, ING Bank, Нефтохим, Шератон, Видима
Идеал, Кока-кола, KPMG. Вниманието й е насочено към големите фирми.
Тя търси потребителите си сред големите фирми.
За разлика от DHL и UPS, които използват само собствен транспорт, TNT
си сътрудничи с други превозвачи. Компанията използва за доставка на пратките
си влаковете на БДЖ, самолетите на Луфтханза, австрийските авиолинии
и други авиокомпании. TNT е собственост на TNT Post Group (TPG) и е стъпила
в 200 страни в света.
И трите големи оперират по един и същ начин при разпределянето на международните
пратки. Всяка от тях отива в основния разпределителен център на фирмата,
там се обработва и заминава за местоназначението си. Разпределителният
център на TNT е на летището в Лиеж, Белгия. Сортировъчният център на DHL
е в Брюксел. В него се обработват средно по 45 000 колета, 135 000 документарни
пратки и 350 тона обемни пратки на нощ. Разпределителният център на UPS
е в Кьолн.
Електронната търговия по ИНТЕРНЕТ вече позволява клиентите да използват
услугите на куриерските фирми и чрез мрежата. В ИТЕРНЕТ-страницата на UPS
например всеки може да проследи пътя на пратката си от заминаването до
пристигането й, включително когато тя е от или за България.
В дейността на международните куриерски фирми лесно се забелязват и
доста други прилики. Най-очевидната обаче е в бързината на предлаганите
услуги. Изпратената днес следобедна пратка пристига до местоназначението
си на следващата сутрин преди 9, 10 или 12 часа, в зависимост от дестинацията.
Цените на услугите се определят от теглото на пратката, размера на опаковката
и отдалечеността на мястото за доставка. В тарифата на DHL страните за
доставка са разделени на осем зони. Пратките от България стигат до повечето
европейски страни за 1-2 дни. Максималният срок е не повече от пет дни
- за толкова се осъществява транспортът до такива държави като Непал, Папуа
Нова Гвинея или Соломоновите острови. На осем зони е разделила света и
UPS, а TNT работи със седем. Иначе тарифите на трите компании не се различават
съществено. За доставка на документи с тегло до 0.5 кг в страни от първа
зона (това са обикновено съседни държави) се плаща 28-29 щ. долара. При
доставка на документи с тегло от 5 кг до най-отдалечените от България райони
се плаща между 142 и 155 щ. долара. Различни са цените за доставки на пликове,
документи и пакети.
За разлика от големите куриерски компании, ориентирали бизнеса си главно
върху пратките за и от България, местните фирми извършват доставки предимно
в рамките на страната или на определен град. На пазара вече се наложиха
имената на софийските Тип Топ куриер, Сити експрес, Инси, Артефакт,
Д и Д експрес, пловдивската Спиди и варненската Интер Логистика.
Много от тях съчетават куриерския бизнес с разпространението на печатни
издания. Най-големи в тази група са Тип Топ куриер и Сити експрес.
Български пощи все още са незаменими в доставките до малките населени
места, където частните фирми нямат представители, обясняват куриерите.
Но в големите градове частниците са все по-предпочитани.
Тип Топ куриер е на пазара от 1996 г. и доставя предимно кореспонденция.
Според изпълнителния й директор Денка Димитрова фирмата има днес над 300
редовни клиенти и е сред най-големите чуждестранни и български фирми, които
се обслужват на абонаментен принцип. Сред клиентите й са повечето рекламни
агенции. Освен с доставка на пратки Тип Топ куриер е специализирана в
разпространение на рекламни материали и скъпи печатни издания. Оборотът
й за миналата година надхвърля 800 хил. лв., сподели г-жа Димитрова. По
нейните думи от куриерски бизнес се печели, независимо че пазарът е тесен
и конкуренцията е жестока.
Цените на местните куриери за доставка на документи и писма в рамките
на един и същи град варират от 2 до 7 лв., в зависимост от тежестта на
пратката. Доставките до по-далечни адреси струват до 20 лева. За експресни
пратки, доставяни до един час след поръчката, цената е между 4 и 11 лв.
за различните области.
Българските куриерски фирми засега нямат намерение да конкурират големите
си събратя в областта на международните пратки. Съображенията им са изцяло
финансови - липсата на необходимия ресурс, за да извършват подобна дейност.
Те обаче са открили вариант да участват и в този бизнес, ставайки дилъри
на международните куриерски компании. От своя страна и големите понякога
използват местните куриери за доставка на пратки до различни точки в България.
От развитието на куриерския бизнес у нас големият губещ са пощите. За да
оцелеят в тази среда, те ще трябва здраво да се размърдат. А и правителството
би могло да им помогне, като ги включи в списъка за приватизация. Клоновата
им мрежа може да се окаже притегателна сила за не един инвеститор.

Facebook logo
Бъдете с нас и във