Банкеръ Weekly

Общество и политика

КЪЛБО ОТ ИНТЕРЕСИ ОПЛИТА И ХЕМУС ЕР

От създаването си през 1991 г. досега вторият ни национален авиопревозвач - Хемус ер ЕООД, съществуваше в сянката на Балкан. За девет години в печата я имаше девет публикации за него, я не. И ето че изведнъж авиокомпанията се превърна в медиен шлагер. Причина е в откритата преди месец от Агенцията за приватизация процедура за раздържавяване на дружеството (Държавен вестник, бр. 33 от 21 април 2000 г.). От обявлението веднага замириса на скандал. И как не, след като броени дни преди това министърът на транспорта и съобщенията Антони Славински официално заяви, че за приватизацията на Хемус ер ще се говори едва след като се разбере накъде отива раздържавеният миналата година Балкан.


Разминаването между ведомствата на Антони Славински и Захари Желязков бе обяснено от чиновниците с липса на стиковка. Което съвсем не попречи да се появят съмнения, че от същата липса на стиковка са се възползвали някои нездрави интереси. Намесени бяха дори имената на ексминистъра Вилхелм Краус и на бившия управител на Хемус ер и сегашен шеф на столичния аеропорт Здравко Величков. Разбира се, и двамата отрекоха да имат каквито и да били помисли за това. Услужливи авиатори посочиха като кандидат-купувач авиокомпания Рила, на която бе отказан лиценз за извършване на пътнически превози. Други пък насочиха вниманието към приватизираната неотдавна Хели ер. Управителят й Георги Спасов също отрече с мотива: За там ще трябват големи инвестиции. От списъка на потенциалните кандидати не бе изключен и бившият заместник-министър на авиацията Пенчо Пенчев. Може би не са за пренебрегване и имената на неуспелите кандидат-приватизатори на Балкан Валери Доганов и Иван Соколов, чието РМД Балкан ер безславно отпадна от борбата за националния превозвач преди година и половина.


Така или иначе, но в сряда, 17 май, министър Славински подчерта, че процедурата за приватизацията на Хемус ер ще се отложи за есента. Дотогава ще бъдат изготвени правният анализ и оценката на фирмата, а също и тръжните книжа. Ще се реши вероятно и най-важният въпрос -

какъв процент от капитала

на превозвача ще бъде пуснат за продажба? В транспортното министерство преобладава мнението, че този път трябва да се продават не повече от 51%, с настояването държавата да запази поне блокираща квота или да притежава т. нар. златна акция.


Независимо обаче кога ще се продава Хемус ер, отсега е ясно, че интересът към нея ще е голям. И то не само от български авиофирми, РМД-та и отпаднали от авиацията лица. Защото за разлика от Балкан, чийто прокурист Барух Чакъров преди време се закани да превърне в едно малко бижу, Хемус ер отдавна си е

истинско бижу

През 1991 г. компанията наследи от ликвидираното СО БГА Балкан четиринадесет самолета, офиссграда, хангар и автобаза, разположени на летище София. Макар и морално остарял, авиопаркът е в отлично състояние и предлага големи възможности за туризъм и бизнеспътувания. Шестте 76-местни Ту-134 отговарят точно по капацитет на регионалните линии, които от девет години развива Хемус ер. Седемте Як-40 предлагат богат избор от възможности за превоз на групи от по 13, 27 и 32 пасажери. Паркът се допълва с един 19-местен чешки самолет L-410.


Може би единственият сериозен проблем, който стои пред Хемус ер, е, че от април 2002 г., когато влиза в сила Анекс N16 на Международната организация за гражданска авиация ICAO, шестте самолета Ту-134 няма да могат да летят в Европа заради шумните си двигатели. Имайки предвид това, ръководството на Хемус ер води преговори за закупуването на два самолета Ту-154 М, които отговарят на европейските изисквания. За лятната чартърна програма вече са наети две такива машини. А наскоро одобрената програма за развитие на фирмата предвижда най-късно до средата на 2002 година да бъде взет на финансов лизинг и западен самолет. Явно обаче това ще е грижа на новия собственик.


Няма да отблъсне потенциалните инвеститори и

финансовото състояние

на авиокомпанията. От създаването си досега тя отчита печалби. Конкретно за миналата година печалбата след данъчното облагане е 200 хил. лева.


Фирмата няма и задължения. Всъщност имаме съвсем малко към Главна дирекция Гражданска въздухоплавателна администрация (ГВА) - заяви за БАНКЕРЪ управителят на Хемус ер Димитър Павлов. - Но те възникнаха в резултат на нееднаквото третиране на авиокомпаниите. Докато ние си плащаме всичко, и то редовно, други не плащат нищо. Затова в един момент спряхме и казахме, че докато другите не плащат, няма да плащаме и ние.


Димитър Павлов отказа да назове кои са другите, но на практика има само един авиопревозвач, който не плаща, и това е Балкан.


От Балкан има да си взима пари и самата Хемус ер - около 500 хил. щ. долара. Сред длъжниците й е и ликвидираната Джес ер.


Въпреки всичко сега не е най-подходящият момент за приватизация на авиокомпанията - смята Павлов. - Затова на срещата ми с председателя на Агенцията за приватизация Захари Желязков в петък, 12 май, аз го помолих, ако е възможно, продажбата да мине на втори план. За мен най-важното нещо сега е да се подготвим добре за силния летен чартърен сезон. Нито аз, нито хората ми могат да се раздвоят. А по един или друг начин приватизацията ще въздейства върху психиката на служителите. Нямам никаква информация кой толкова е приритал да купува Хемус ер. Надявам се обаче, че ще има голям интерес. На 15 май например при мен дойде някакъв господин от Латинска Америка, представител на авиокомпания РАР, който заяви, че иска да купи фирмата. Тъй като аз не продавам нищо, го изпратих да пита в министерството и агенцията.


Договорената лятна програма е с около 30% по-голяма от миналата година и предвижда изпълнението на над 500 чартърни полета. Самолетите на Хемус ер ще доставят по Черноморието туристи от Германия, Дания, Израел, Полша, Чехия и Словакия.


Планът на ръководството е от чартърната програма да се премине към

разширяване на дейността

на компанията. Освен до Бейрут от началото на юни тя ще лети редовно и до Дамаск - другата освободена от Балкан линия. Преди повече от два месеца до Министерството на транспорта и съобщенията е изпратено писмо, с което Хемус ер уведомява, че може да оперира по най-късите дестинации, от които се отказа Балкан. А тъй като вече е наела и ТУ-154 М, ще е в състояние да лети и до Дубай, Кувейт, Лагос, Акра... Тези линии са разработени, имат голям потенциал, но от това в момента се възползват чуждестранни компании.


Засега служителите на Хемус ер все още не са правили събрание за

учредяването на РМД

Най-вероятно е да направим подобно дружество, но от работа все не можем да се съберем и да решим кой, как и с колко ще участва в него - казва Димитър Павлов. - Не е нормално хора, отдали живота си на авиацията, поне да не опитат да станат собственици на това, което са градили толкова години.


Любопитно е все пак защо държавата така се разбърза да продава дружество, което работи добре, печели, а и оставаше извън плановете на Агенцията за приватизация? Сметките ли не й излизат, конкуренцията ли се намеси, или в стремежа да не изпусне бижуто на някой не му издържаха нервите?

Facebook logo
Бъдете с нас и във