Банкеръ Weekly

Общество и политика

КРИМИНАЛНИ КАПИТАЛИ НЕ МОГАТ ДА УПРАВЛЯВАТ БЪЛГАРИЯ

Господин министър, какъв предпочитате да бъдете в момента - депутат, адвокат, министър?


- Адвокат...

Да не би министерските задължения да ви се струват се по-тежки?


- Това, че е тежко, не ми пречи, по-неблагодарно е.

В такъв случай не е ли вече време министър-председателят да обяви тримата ви заместници? Говори се, че един от тях ще дойде от Министерството на отбраната - става дума за Здравко Зафиров, а другият ще бъде ваш колега от правната комисия в парламента - депутатът Пламен Марков. Как ще коментирате тези приказки на ухо?


- Още от времето, когато бях народен представител, наблюдавам, че когато се зададат някакви кадрови промени, винаги се вкарват в оборот вече познати имена. Дори вече казах, че това ми прилича на детската игра топло и студено.

И все пак...


- Когато бъде приет Законът за изменение и допълнение на Закона за МВР, всичко ще стане ясно.

В този закон обаче се предвижда да бъде създаден политически кабинет във ведомството. Кой се плаши от този кабинет?


- Плашат се хората, които не са чели Закона за администрацията. Там ясно е посочено какво означава политически кабинет на министър и какви са неговите функции. Аз предполагах, че терминът политически ще бъде възприеман по този начин. Когато преди време в правната комисия обсъждахме закона за администрацията, предложих този термин да бъде заменен с друг, който дразни по-малко, но не успях да убедя колегите си.

Например?


- Ами, например консултативен кабинет.

Смятате ли, че ако бе формулиран като консултативен, щеше да бъде по-малко дразнещ например за хората от МВР?


- Аз не мисля, че някой в МВР се притеснява дали ще има заместник-министри и кои ще са те. По-скоро темата беше подхваната така от вас, журналистите.

Успоредно със Закона за изменение и допълнение на закона за МВР се работи и по един коренно нов и по съдържание, и по философия закон, който във вашите среди условно наричате Закон за сигурността и обществения ред. Подхвърля се, че те ще бъдат използвани за чистка в системата на МВР?


- Първият въпрос, който вашите колеги ми зададоха, когато разбраха, че съм предложен за министър на вътрешните работи, беше кого ще уволнявам. В крайна сметка минаха повече от два месеца и за това време мисля, че съм показал достатъчно ясно какви са приоритетите в работата ми. Сред тях не влиза темата чистка.

Категорично?!


- Да.

Новите промени, които се подготвят в Закона за МВР, предвиждат полицията да охранява само бюджетните организации. Но например БНБ и Банка ДСК не са такива... Тях, а и други подобни структури частни охранителни фирми ли ще ги пазят?


- Съществува текст от този закон, който между двете четения в Народното събрание е променен и в който се казва, ще ви го прочета дословно: Численият състав на специализираните полицейски звена и специализираните звена за противопожарна охрана и аварийна безопасност, създадени за охрана на министерства, ведомства и други държавни органи на бюджетна издръжка, като например БНБ и обекти с национална значение, преминават по щата на МВР. Този текст е по-прецизен и мисля, че той ще бъде приет. А що се отнася до други обекти, ние ще продължим да ги охраняваме, но на база сключени с тях договори.

Може ли да изясним един въпрос, който много се дискутираше през изминалата седмица - заговори се за закон за специалните служби, президентът и премиерът си размениха реплики по въпроса на кого трябва да се подчиняват тези служби, в коя структура да влязат. Вие пък казахте, че нямате представа че се готви подобен закон...?


- Мисля, че е твърде рано да се говори много широко по тази тема, още повече че по принцип не е подходящо за специалните служби да се говори така, както се говори, примерно, за кооперативна организация или за нещо такова. В целия свят дейността на специалните служби е до голяма степен скрита от обществото и това е съвсем естествено. Характерът на работа на тези служби го изисква. В същото време въпросът е много сложен, с много голяма обществена значимост, към него не може да се подхожда лекомислено или дилетантски. Винаги съм казвал, че когато се вземат решения по него, би трябвало да се вземат предвид становищата на Министерския съвет, на Народното събрание и президентството. Просто трябва да се работи много внимателно по него.

Казвате, че работата на специалните служби трябва да бъде поприкрита от обществения интерес, но по света въпреки конфиденциалността дейността на тези служби подлежи на много сериозен граждански контрол. Смятате ли, че у нас има подобна възможност?


- Естествено, че е възможно. Смятам, че въпросът за гражданския контрол трябва да бъде решен по законодателен път. Гражданският контрол обаче не означава, че дейността на всеки един човек в тях трябва да бъде едва ли не показвана всяка вечер по телевизията.

Какво имате предвид, като казвате, че контролът трябва да бъде определен по законодателен път?


- В закона трябва да бъдат регламентирани структури, права и задължения, начинът на самия граждански контрол, съответно парламентарен, съдебен. Да се посочат съответно тези фигури от държавната власт, които ще получават информация от службите. Като всеобщо е становището, че тази информация трябва да бъде представяна еднакво по обем и съдържание.

Появи се една теза, че вие като министър на вътрешните работи ще бъдете заложник на успеха на процедурата по промяна на личните документи?


- Първо, аз не зная да има човек, който да е умрял от това, че не е министър, и второ, предпочитам да мисля позитивно по този въпрос: не какво ще стане, ако не успеем, а какво трябва да направим, за да успеем. В крайна сметка тези документи са необходими не на мен в качеството ми на министър. Те са необходими на България, те са един от аргументите, които ние използваме успешно и когато говорим, че не трябва да има визови ограничения по отношение на нашите граждани. И когато твърдим, че сме готови за пълноправно членство в Европейския съюз. Искам да отбележа, че през следващата година ще имаме парламентарни избори и ако тогава тези документи не са готови, съвсем естествено ще възникнат какви ли не спекулации, че МВР нарочно е забавило процеса по издаване на документите, за да провали изборите.

Ще има ли промяна в договорите с двете фирми, които работят успоредно с вас по подмяната на документите?


- В момента се водят консултации с представители на тези фирми и дори имам намерение лично да се срещна с тях и да уточня нещата. Подмяната на документите е една много тежка и амбициозна задача и успешното й реализиране ще бъде добър атестат не само за МВР, но и за самите фирми.

Бившият министър на правосъдието Васил Гоцев огласи преди време, че се подготвя един закон за отнемане на имуществото, придобито по незаконен начин. Как ще коментирате тази идея, за която отдавна се говори?


- Най-вече, че отдавна се говори. Включително дори аз самият съм смятал, че има съществена необходимост от изменение в глава III на Закона за собствеността на гражданите. В нея се регламентира отнемането на т.нар. отпреди 1989 г. нетрудови доходи. Единият вариант беше да се мисли за изменение на този закон, а другият е да се създаде изцяло нов закон. Но проблемът е доста сложен, защото още като започне работата по този закон, ще има доста бурна дискусия и много голяма съпротива срещу него. Ще има доводи, които са аргументирани, ще има и популизъм...

Кой се страхува от този закон?


- Нормално е да се страхуват незаконно забогателите.

В такъв случай след като вие, както разбирам, подкрепяте изработването на този закон, може ли да очакваме от вас публични акции от рода на Комар 1, 2, 3?


- (Смее се.) Преди време бях казал, че тези акции са имали своето значение в момента на провеждането им, изиграли са своята роля. Сега мисля, че дейността ни трябва да има други форми и ще работя така, както считам, че трябва да работи министерството в този момент. Ако, обаче, имаме промяна в ситуацията и тя налага провеждането на подобни акции, няма пречка те да бъдат проведени. Но засега не виждам нужда от тях.

Като заговорихме за нетрудови доходи, какво стана с проверките, които МВР и прокуратурата бяха натоварени да извършат по закона Каракачанов?


- МВР си свърши работата по този закон, материалите са предадени на прокуратурата. Доколкото зная, и прокуратурата си е свършила работата. Така че в близките месеци трябва да очакваме резултатите. За съжаление обаче тези случаи - става дума за кредитните милионери, са доста сложни - преплитат се въпроси от наказателното, гражданското и търговското право...

Преди време изразихте становище, че следствието трябва да се върне в системата на МВР. Сега блазни ли ви такава идея?


- Не. Такова нещо не съм казвал, бях погрешно цитиран. А възможно е и аз да съм се изразил неточно. Но в крайна сметка истината е съвсем различна. Няма нито готовност, нито необходимост в този момент следствието да се върне в МВР. Действително има страни, в които няма следователи, но кога ние ще ги стигнем дотам - е много рано да се говори. Първо трябва да се анализира ефективността на сегашния процес. Аз вече казах, че полицейските производства, заведени през тази година до момента надминават числото 14 000. Но всичко това би трябвало мине през прокуратура и съд, за да стане ясно колко ще бъдат влезлите в сила присъди и какви проблеми ще възникнат при приложението на новите текстове в Наказателнопроцесуалния кодекс.


Взаимодействието между прокуратурата, следствието и МВР в момента е много добро. Ние нямаме конфликти, няма и да имаме. И точно това ще ни помогне там, където нещата не вървят гладко, да намерим решението им с общи усилия.

По неофициална информация, с която разполагам, главният прокурор е приготвил искане до Конституционния съд срещу някои от текстовете на променения наскоро Наказателнопроцесуален кодекс. Вашият коментар?


- Аз лично не съм чул за такова намерение на главния прокурор. Мисля, че много по-лесно ще бъде след два-три месеца, когато ще имаме пълна картина на това, как работят новите текстове от този закон, да потърсим законодателни решения, ако съществува някакъв проблем.

Разполагате ли с информация колко от служителите на МВР работят в частни фирми, и то предимно в такива, които се занимават с търговия, особено с тънки стоки като цигари и алкохол?


- Съгласно законите служители на МВР нямат право да работят на други места. Работата извън системата на МВР е дисциплинарно нарушение. Там обаче може да работят бивши служители.

Не ви ли се струва, че напоследък има известен ръст на престъпността?


- Има показна престъпност. Иначе ръста на престъпността си е същия.

Защо толкова се дразните от въпроси, свързани с делото за убийството на Андрей Луканов?


- Дразня се от изтичането на информация. Аз не мога с лека ръка да обезсмисля това, което са направили моите колеги до момента. В интерес на цялото общество е делото да бъде завършено успешно и да бъдат осъдени извършителите на това тежко престъпление. За да се види, че криминални капитали не могат да управляват България.

Facebook logo
Бъдете с нас и във