Банкеръ Weekly

Общество и политика

КРЕМЪЛ ЗАТЯГА ДИСЦИПЛИНАТА

Москва. Специално за БАНКЕРЪ от кореспондента на БНТ Валери ТодоровНа редовната си седмична среща с премиера и министрите от икономическия блок президентът Владимир Путин поиска да бъде затегната елементарната дисциплина. Правителството е не по-малко разтревожено, че през последните четири месеца брутният вътрешен продукт (БВП) на страната не мърда. Още през ноември бе забелязано, че БВП пада в сравнение с октомври. Тенденцията от края на 2001 г. се задържа и през януари, макар че официална статистика все още няма. Правителството и Кремъл даже упрекнаха Държавния статистически комитет, че недостатъчно точно отчита икономическите показатели. Статистиците се напрягат, но желаното не кореспондира с действителността. Някои икономисти обаче виждат в тази тенденция положителни моменти - става дума за характерните за пазарната икономика циклични спадове. Значи Русия най-сетне става капиталистическа страна с пазарна икономика, твърди Владимир Мау, ръководител на Работния център за икономически реформи при правителството. Анализите на Министерството на икономическото развитие обаче не потвърждават надеждите, че през февруари икономическото чудо ще продължи. Икономиката на Русия отбелязваше напоследък ръст напук на световните тенденции. През 2001 г. обаче основните причини за икономическия ръст са били увеличеното потребление и инвестициите. Влиянието на външните фактори за една година е паднало от 37 на 12 процента. Износът е спаднал със 17%, с толкова се е увеличил вносът. Увеличеното търсене на вносни стоки е довело до спад в производството. До същите изводи стигат и експертите от Немския институт за икономически изследвания. Проблемите в руската икономика идват от падането на световните цени на нефта, от устойчивия курс на рублата и от увеличението на заплатите, смятат те. Стабилният курс на рублата спрямо долара води до увеличаване на интереса към вносните стоки. Вътрешните цени растат годишно с 20%, вносните стоки стават все по-евтини. Заплатите са се увеличили с 40 процента. При годишната инфлация 20% реалното увеличение е 20%, което означава, че заплатите растат по-бързо от производителността на труда. Кремъл положи специални усилия за заплатите и пенсиите и ако не бъдат възстановени темповете на увеличаване на БВП, Русия може да бъде изправена пред криза. През тази година заплатите на висшите чиновници бяха увеличени значително. Например президентът Путин, който през 2001 г. получаваше 21 158 рубли, сега получава 84 291 (2728 щ. долара). Премиерът Михаил Касянов е получил неголямо увеличение - от 50 766 до 68 441 рубли (2260 щ. долара). Затова пък повече от три пъти е увеличена заплатата на председателя на Съвета на федерацията - до 57 725 рубли, а председателят на Сметната палата Сергей Степашин е излязъл на трето място в списъка на най-добре платените висши лица, след президента и премиера - 61 308 рубли. Явно е, че добрите мениджъри, дори ако са на държавна служба, трябва да получават надбавки. Но ако оптимистичните прогнози за икономиката не се оправдаят, високите заплати могат да се окажат прибързани.Колебанията в руската икономика приличат на рулетка, на която заработва ту един, ту друг сектор. Сега например е златното време за бензиностанциитеРазликата между цените на едро и цените на дребно достига 30 процента. Такава рентабилност изглежда прекомерна. Само за два месеца в джобовете на собствениците на бензиностанции са влезли допълнително 80 млн. щ. долара. Една бензиностанция струва от 250 000 до 1 млн. щ. долара. Тя обаче се изплаща бързо. При среден обем на продажбите от 10 т гориво на ден, годишната печалба може да достигне 30 млн. рубли - 1 млн. щ. долара. В Москва годишно се купуват и продават над 9 млн. т бензин за около 2 млрд. щ. долара. Това е най-развитият бензинов пазар в страната, който заема 18% от общия дял. В Москва и Московска област има над 700 бензиностанции. На този пазар се пласира почти 100% от високооктановия бензин А-95 и А-98. На големите доставчици на московския пазар са Лукойл - 31.7%, Славнефт - 17.8%, Тюменската нефтена компания (10.2%) и ЮКОС - 7.8 процента. Сега в Русия има свръхпроизводство на нефтопродукти и цената на едро падна значително. Независимо от това през двата зимни месеца средно на една бензиностанция печалбата е била 114 000 долара. Делът на нефта в икономиката на Русия обаче постепенно пада. Според премиера Михаил Касянов, сега делът на нефтените отрасли е 30 процента. Само преди три години този показател е бил между 70 и 90 процента. Обемът на добива се е увеличил със 7.7%, а на преработката - с 4.5 процента. Русия се съгласи от началото на годината да съкрати добива на нефт, но въпросът за по-нататъшно съкращаване през второто тримесечие няма да се разглежда, заяви Касянов на срещата си с нефтените барони. Това изявление предизвика леко падане на световните цени на нефта на лондонската и Нюйоркската борса. ОПЕК заяви, че контролира 35% от световния пазар и без подкрепа на страните, които не членуват в картела, едва ли ще успее да удържи цените. Въпреки нестабилните тенденции в икономиката рекламният бизнес в Русия е в подеми според някои прогнози ще успее да достигне показателите преди кризата от 1998 година. Пазарът на телевизионна реклама например се е увеличил през миналата година със 75 процента. През далечната 1991 г. рекламният пазар в Русия е бил в обем от 3 млн. щ. долара; през 1995 г. - 850 -900 млн.; през 1996 - 1.25 - 1.35 млрд.; през 1997 - 1.75 - 1.85 млрд.; през 1998 - 1.8 млрд. щ. долара; през 1999 - 760 млрд., през 2000 - 1 млрд., а през 2001 - 1.65 млрд. щ. долара. Цената на рекламата през тази година се увеличи с близо 70 процента. Според Юрий Заполя, ръководител на един от най-големите рекламни холдинги - Видео Интернешънъл, обемът на рекламния пазар през 2002 г. ще надхвърли 2.3 млрд. щ. долара. Това, според него, даже е по-консервативната прогноза. Един от най-големите руски рекламодатели е концернът Вим-Бил-Дам. Най-рекламирани са стоките за широко потребление, сред които козметика, битова химия, напитки. Сред търговските марки преобладават кафето и чаят, шампоаните, пастите за зъби и лекарствата. Увеличаването на разходите за реклама и разширяването на рекламния пазар в Русия експертите също преценяват като добър признак за икономиката. Стабилизиращите се отрасли обаче също са подложени на сътресения. Същият този възстановяващ се рекламен пазар може да бъде атакуван по различен начин. Ръководителят на Руската радиотелевизионна разпръсквателна мрежа (РТРС) Генадий Скляров заплаши да изключва рекламата по двата държавни канала - ОРТ и РТР. Радиотелевизионната разпръсквателна мрежа контролира всички земни предаватели. Само ОРТ дължи за разпространяването на сигнала й 600 млн. рубли (20 млн. щ. долара). Приблизително същата сума разпръсквателната мрежа дължи на енергетиците, които си позволяват да изключват дори стратегическите военни обекти. Скляров обещава, че ще нанася по двата канала точкови удари. Сигналът им ще бъде изключван по време на рекламните паузи. Ние няма да правим глупави крачки, а ще действаме в интерес на зрителите, предупреждава ръководителят на РТРС. Той е убеден, че 90% от зрителите само ще се зарадват, ако бъде изключвана рекламата. Руските зрители трудно свикват с агресивното рекламиране на стоки и особено в регионите такъв ход наистина може да бъде посрещнат радостно. РТРС не се подчинява нито на Министерството на печата и информацията, нито на Министерството на пътищата и съобщенията. То има амбицията да контролира телевизионния сигнал от появата му до потребителя. Ведомството бе създадено въпреки възраженията на Министерството на печата и информацията. Генадий Скляров обяви, че Останкинската телевизионна кула ще бъде увеличена с няколко метра. Отделените от правителството 117 млн. рубли не са достатъчни за възстановяването на кулата от пожара и РТРС води преговори с Европейската банка за кредит от 14 млн. щ. долара. Всички предаватели на кулата сега работят, но асансьорите все още не са ремонтирани. Радиотелевизионният пазар се разраства и вече е необходимо не само възстановяване, но и реконструкция на телевизионната кула. Ако котка не й мине път, тя може да се превърне в един от новите символи на възстановяващата се руска икономика. Но очевидно и Останкинската кула ще бъде вкарана в борбата за контрола върху предавателните мощности в Русия. Телевизията и радиото вече се превърнаха в остро политическо оръжие и солиден аргумент в борбата между едрия бизнес за подялба на новите пространства за предприемачество.

Facebook logo
Бъдете с нас и във