Банкеръ Weekly

Общество и политика

КРЕМЪЛ ЗАЛАГА НА ТЕЛЕВИЗИЯТА

Русия вчера - комунизъм, сняг, нищета. Русия днес, Русия утре - страна с развиваща се демокрация, пазарна икономика и богата култура. Така изглежда новият телевизионен проект на Кремъл, който трябва да промени представата за Русия в света. Отначало ние ще предоставяме думата на чиновника, който ще казва, че черното е бяло, след това - на експерта, който ще каже, че бялото е черно, а след това на Сократ, който ще добави, че и двамата са прави, обясни главният редактор на Русия тудей, 25-годишната Маргарита Симонян. Новият проект бе представен в залата на руската държавна агенция Новости, под чиято шапка ще се развива руският аналог на CNN. Новият канал трябва да противодейства, в случай че се появят събития, подобни на оранжевата революция в Украйна, като представя алтернативна гледна точка на официална Москва. Казано иначе, той трябва да изпуска парата на информационния казан. За всичко това са планирани по 30 млн. долара годишно. Експертите смятат, че сумата не е чак толкова голяма. САЩ, например харчат над 300 млн. долара за Гласът на Америка и Марти (предава за Куба). В Русия аналогични функции изпълнява радиостанцията Голос Росии. Кремъл естествено е в течение на нашите намерения, но ние ще действаме самостоятелно, заяви Маргарита Симонян, бивш репортер от президентския пул, с която неведнъж сме се срещали на пресконференциите в Кремъл и в президентската резиденция в Сочи. Осемдесет процента от щата на телевизионния канал ще бъде зает от чуждестранни журналисти. Да се намерят руски журналисти, които да могат да говорят в ефир на английски език е много трудно, призна Симонян. Каналът ще предава изцяло на английски език, но ще представя руския поглед на събитията в света през погледа на руските експерти. Ние скачаме в предпоследния вагон, отбелязва Маргарита, защото повечето страни в света имат подобни канали. Даже Туркменистан предава на английски език за политиката на Туркменбаши (бащата на туркменския народ - президента Сапармурад Ниязов) чрез своя канал ТВ-4.Не е разработена схемата за налагане на новия телевизионен продукт на пазара. Източниците на доходи ще бъдат три: държавният бюджет, независими източници и реклама, обясни Михаил Сеславински. В телевизията трябва да работят 500 души. Независимостта й ще гарантира Обществен съвет, съставен от 15 руски и чуждестранни обществени дейци. Немският политолог Александър Рар отбеляза по този повод, че много радиотелевизионни компании на Запад също се ползват от държавната подкрепа, като например Дойче веле и Би Би Си. Ние искаме да отразим мнението на Русия за света, погледа към света от Русия, подчерта Маргарита Симонян. Нейната седемгодишна журналистическа кариера е уникална. Тя е родена в Краснодар, където е завършила езиково училище. Още в 10-и клас е посещавала по линия на обмена САЩ. Има дипломи от Кубанския университет и Училището за телевизионно майсторство на известния телевизионен водещ Владимир Познер. През 1999-2000 г. Симонян работеше в радиотелевизионната компания Краснодар и като специален кореспондент отразяваше войната в Чечения. За военните си репортажи получи награда от Съюза на журналистите на Кубан, след което стана водещ редактор на информационните програми на регионалния канал. През 2000 г. получи още една професионална награда и президентска стипендия. През 2001 г. бе кореспондент на държавния канал Русия в Ростов на Дон, а след това стана специален кореспондент на програма Вести и репортер към Кремъл. През септември 2004 г. отразяваше събитията в Беслан и получи орден За укрепване на бойното съдружество от министъра на отбраната Сергей Иванов. Идеята за информационния канал Русия тудей на английски език е на прессекретаря на президента Путин - Алексей Громов, и на бившия министър на печата и информацията Михаил Лесин, сега съветник на президента Путин. Тя бе подхвърлена още през 20001 г., когато Лесин заяви, че не се стеснява от думата пропаганда и трябва да се работи за положителния имидж на Русия на Запад. Защото ние в техните очи приличаме на мечки и само ръмжим, мотивира се тогава министър Лесин. Сега обаче той внимателно се дистанцира от независимия проект. Спътниковият канал RTTV трябва да започне да излъчва през септември, но най-вероятно заради организационните и техническите трудности стартът му ще бъде отложен за декември.Новините в новия телевизионен канал ще се подготвят пряко на английски език и ще се излъчват на всеки кръгъл час. Сигналът на Русия тудей ще се разпространява чрез спътниците EchoStar и DirektTV. Вероятно за генерален директор е назначен Сергей Фролов, бивш заместник-генерален директор на Научноизследователския институт за телевизия и радио. Той обаче ще изпълнява технически функции. Финансовите въпроси ще решава главният редактор. Годишният бюджет ще трябва да бъде гласуван от парламента, но след одобрението на президента Путин депутатите едва ли ще рискуват да изкажат неодобрение. В разработката на концепцията на новия канал участваха различни екипи. Първоначално проектът е бил възложен на бившия шеф на програма Вести Александър Абраменко и на бившия кореспондент на държавния канал Русия в САЩ Евгений Пискунов. Маргарита Симонян е по-скоро избор на прессекретаря на Владимир Путин - Алексей Громов, който според посветени наблюдава проекта. Симонян е една от любимите телевизионни журналистки на Владимир Путин и 25-годишният й рожден ден, който бе по време на визитата на президента в Таджикистан, специално бе отбелязан от Путин и таджикистанския президент Имомали Рахмонов. Загубата на позиции в ОНД и Източна Европа, специфичният поглед към Русия от Запад очевидно тревожат Кремъл. Някога пропагандната работа в чужбина вършеше РИА Новости (бившето АПН). След смяната на ръководството през 2003 г. за главна задача на агенцията бе посочен положителен пиар на Запад. За целта се издава на английски език и сп. Руски профил (6000 екз. тираж). През декември 1993 г. бе създадена радиостанцията Гласът на Русия, а през март 1996 г. координиращите функции за разработване на нов външнополитически имидж на Русия бяха възложени на външното министерство. През 2001 г. министърът на печата и информацията Михаил Лесин обяви, че е разработена концепция в този дух и за нея ще бъдат отделени от 30 до 200 млн. долара. През лятото на 2002 г. в ефир се появи спътниковият канал РТР-планета на държавния холдинг ВГТРК /Россия/. Любопитно е, че почти едновременно с обявяването на проекта за новия телевизионен канал Русия тудей в Държавната дума ръководителите на шестте основни федерални телевизионни канала подписаха Харта против насилието и жестокостта, с което охладиха намеренията на депутатите да прокарат ограничителен закон за средствата за масова информация. Критиките срещу телевизията се изостриха след масовите отвличания на заложници, когато телевизионни канали показваха пряко в ефир действията на спецслужбите. Това според властите подлага на риск живота на заложниците и на командосите. Лично президентът Путин разкритикува при един от случаите прекия репортаж на НТВ, което доведе до оставката на генералния продуцент на НТВ Леонид Парфьонов и до редица кадрови промени в други федерални канали. Хартата разработиха самите журналисти и заместник-председателят на Държавната дума Олег Морозов заяви, че това е опит да се реши изключително сложен нравствено-етичен проблем чрез саморегулиране.

Facebook logo
Бъдете с нас и във