Банкеръ Weekly

Общество и политика

КОСТОВ НАТИСНА, ЛЕТЦИТЕ ОТСТЪПИХА, СЕГА Е РЕД НА ГАД ЗЕЕВИ

След големия шум, с който започнаха в първите дни на май, протестите на пилотите в авиокомпания Балкан приключиха необичайно тихо малко след 15 часа в четвъртък, 11 май. Тогава, макар и със закъснение, се състоя определеният в разписанието за 15.15 часа редовен полет за Париж. Отсроченото от 10-и за 22-ри май съдебно дело, заведено от ръководството на Балкан срещу 76 от протестиращите летци, ще бъде изтеглено, обяви веднага след прекратяването на авиаторския бунт прокуристът на авиокомпанията Барух Чакъров. Срещу пилотите няма да се предявяват никакви обвинения и няма да има финансови преследвания, допълни той.


Две събития изиграха основна роля за прекратяването на протеста. Първото бе кратката визита в София на Гад Зееви, президент на израелския Зееви холдингс - основния собственик на Балкан, притежаващ 49% от капитала на авиокомпанията. Той пристигна на 9 май, часове преди насроченото за следващия ден съдебно дело срещу летците. В типичен за големия бизнес стил г-н Зееви направи кратко, но съдържателно изявление:


На първо място искам да кажа, че съм бизнесмен с опит. Притежавам десетки компании по целия свят, преживял съм много кризи в миналото и вероятно ми предстои да преживея още много в бъдеще. Кризите не ме плашат. Очаквам да успеем да накараме пилотите да се разберем. Очаквам и да получим подкрепата на правителството. Към днешна дата моите компании са заделили настрана към 500 млн. щ. долара, които да бъдат инвестирани в българската икономика. Ние все още мислим, че те ще бъдат една добра и успешна инвестиция. Ако правителството подкрепи по един коректен начин потенциалните инвеститори и техните намерения в преструктурирането на българската икономика, ние ще бъдем тук. Ако не - съжалявам, ще намерим друго място за нашите пари.


Вторият съществен момент бе изявлението на премиера Иван Костов в сряда, 10 май, на софийското летище преди отпътуването му за Финландия. Премиерът зае твърда позиция по кризата Балкан: Тези противоречия вече заплашват икономически България с риска да провалят туристическия сезон. Това вече е проблем, който излиза извън техните спорове, и ние ще използваме много решително всички средства за натиск върху двете страни. Ако те не се споразумеят, няма да ги чакаме да измислят какво да стане. Правителството ще поеме инициативата и ще действаме много категорично и сурово и към едните, и към другите. В смисъл - ще обявим в ликвидация Балкан и ще предявим всички претенции, които следва да предявим като правителство и към работодателя, и към пилотите, които стачкуват.


Очевидно е, че министър-председателят действително е използвал всички средства за натиск, но като че ли само срещу едната страна. Пилотите отстъпиха от всичките си искания и се върнаха на работните си места при същите условия, при които започнаха протестите си. Като малка утеха за тях може да послужи фактът, че това стана след 23-часови преговори с техните работодатели и трима министри - Муравей Радев, Антони Славински и Иван Нейков, както и със заместник-министъра по авиацията Апик Гарабедян. Според председателя на Съюза на летците от гражданската авиация Тодор Симеонов премиерът Костов лично е контролирал преговорите от Финландия чрез многократни телефонни разговори с него. По думите на Симеонов и Гад Зееви е присъствал на преговорите чрез постоянна телефонна връзка.


Какво все пак предизвика тази силна ангажираност на министър-председателя с решаването на конфликта? Дали поисканият от опозицията вот на недоверие към правителството? Или шушуканията из коридорите на транспортното министерство, че протестът на летците може да прерасне в обща транспортна стачка? Или пък заедно с тези и някаква друга твърде съществена причина?


Твърдението, че протестите заплашват икономически България с риска да провалят туристическия сезон, разбира се, са малко преувеличени. Протести могат да сринат редовните международни линии на Балкан, но не и договорена чартърна програма за превоз на туристи. За нея винаги ще се намерят авиокомпании или пилоти, защото губещи чартърни полети няма, независимо от цената, на която са договорени. Чартърите на Балкан също щяха да бъдат лапнати с удоволствие - при това без никакви международни правни или морални последствия, каквито възникват при заемане мястото на протестиращ колега от редовните линии.


А и защо сега се появи страхът от провал на туристическия сезон? Преди два месеца - на 8 март, представител на тогавашното ръководство на Балкан се е срещнал със заместник-министърката по туризма Марияна Асенова. Тогава тя била уведомена за очаквания провал на лятната чартърна програма. Като причина се изтъкнало обстоятелството, че за нея не са наети никакви самолети. Наистина Барух Чакъров увери, че са наети седем Ту 154 М, но от Балкан информираха, че броени дни преди началото на летния чартърен сезон все още не е преведена исканата от наемодателя - Внуковския авиоремонтен завод, сума от 2.5 млн. щ. долара, по сметката му на о. Ман, Великобритания.


Любопитно е и друго. Балкан превозва годишно под 0.001% от българския стокооборот и под 1% от българския пътнически трафик. В този смисъл днес българската икономика едва ли е чак толкова разтревожена дали авиокомпанията ще я има, или не. Същото се отнася и за бюджета - от 1992 г. насам превозвачът отчита загуби и не плаща данъци. Като дружество, което е представител на страната по сключени от нея международни спогодби, сега авиокомпанията изпълнява повече представителни, отколкото икономически и социални функции.


Но няма съмнение, че Балкан е важен за Гад Зееви, каквото и спокойствие да демонстрира при последното си идване в София и колкото и фирми да има по света. Г-н Зееви пък е важен за българската икономика, тъй като никоя икономика не гори от желание да изгуби един голям инвеститор, какъвто безспорно е неговият Зееви холдингс. Откъдето и да ги погледнеш, 500 млн. щ. долара са си една съблазнителна сума за България. А и премиерът Костов знае добре, че всеки един долар, вложен от авторитетна компания у нас, ще повлече след себе си и други такива парички. Както добре знае и последствията от развалянето на сделка като тази за Балкан.


В крайна сметка, макар и далеч от България, Иван Костов оправда очакванията на Гад Зееви и правителството оказа подкрепа на бизнесмена. Сега остава и г-н Зееви да изпълни обещанията си за онези заделени настрана към 500 млн. долара, които да бъдат инвестирани в България. Естествено никой не очаква от него да стори това със същата бързина, с която премиерът му помогна и да пътува отново спешно за София.


Не виждам причина да се срещам с Гад Зееви, освен ако той не изтъкне някакви особени причини за това - заяви при завръщането си от Финландия министър-председателят. - Ако един собственик на българска фирма изтъкне сериозни доводи, то той ще се срещне с министър-председателя. Колкото и да съм ангажиран с вотове и с най-различни други неща, би трябвало да отделя време за такава среща.


Аз досега не съм чул сериозна причина, а и досега изтъкваната причина не е актуална днес. Вече е постигнато споразумение.

Facebook logo
Бъдете с нас и във