Банкеръ Weekly

Общество и политика

КОЛЕДНОТО ПРЕБРОЯВАНЕ НА ОПЕРНИТЕ ЗВЕЗДИ - ЕХО ОТ ПРОГРАМИТЕ НА ЕМИЛ ЧАКЪРОВ

Цялата работа беше подхваната толкова амбициозно и широкомащабно, та и до днес не е за вярване, че се случи в България. Пък и кой ли помни неща, случили се преди дузина години, когато и вчерашният ден е отдавна отминало събитие. Само умните хора се опитват да прехвърлят мостчета във времето, за да пренесат ценен опит и усвоят добри идеи.


След годините на разрушения, уволнения, съкращения, реформи, обиди и инфаркти нещата сякаш започват да идват на фокус. Оперните ни звезди отново предпочитат София и софийските домове за Коледните празници, а столичната сцена - за празнично музициране. Крак повлича Гена Димитрова, която още на 11 декември изпя една от коронните си роли - на принцеса Турандот. Последва я тенорът Калуди Калудов в Травиата и Тоска, а на самия 31 декември Софийската народна опера обещава суперпразнично посрещане на Нова година. В концертно изпълнение на Набуко от Верди ще участват Гена Димитрова, Александрина Милчева, Христина Ангелакова, Никола Гюзелев и други звезди на оперното ни изкуство плюс хоровата капела Светослав Обретенов. Това обещание напомня амбициозната и широкомащабна работа, подхваната преди дузина години от покойния маестро Емил Чакъров.


Който иска да помни се досеща, че тогава в Народния дворец на културата (днес Национален!) се провеждаше един фантастичен Новогодишен музикален фестивал. Генералмюзикдиректорът Емил Чакъров, следвайки бизнесидеите на своя учител и покровител Херберт фон Караян, бе подготвил дългосрочна програма за концертна и звукозаписна реализация на най-доброто от руската оперна литература в добавка с други, предпочитани от маестрото произведения. Идеите бяха обвързани с фирмата Сони Класикъл, избрана за издател на звукозаписните програми. Финансовата обезпеченост в София бе аргументирана от идеологическите отдели и ръководители на ЦК на БКП. Това бе първият сериозен опит да се обвърже българската оперна популярност с пазарните механизми на Западна Европа. Освен споменатата договореност с мултинационалната фирма Сони Класикъл - идеите на маестро Чакъров визираха и поощряването на културно-музикалния туризъм, който по Коледа е дори предпочитан от централноевропейците. И наистина - макар и в по-ограничени потоци, към София заприиждаха меломани от Австрия, Швейцария и други страни. Много високото качество на музикалните програми, съчетано с доста евтините хотелски услуги и ресторантьорство, както и тогавашното спокойствие по нощните софийски улици гарантираха чудесно преживяване. Прибавете и присъствието на православния църковен ритуал за Рождество Христово, за да разберете колко добре бяха изчислени ходовете на Новогодишния музикален фестивал.


Сетне всичко рухна!


И докато в момента тече страхотна битка за най-апетитните туристически хапки, никой от кандидат-приватизаторите не се досеща, че туризмът на ХХI век няма да бъде хотелиерство и ресторантьорство, а спорт и култура. Вижте какво прави Испания в това отношение, за да си сверите часовниците! Но тук, не е така. Защото между културните институти и мениджъри (доколкото ги има) и туристическите босове стоят министерства и комитети, чиновници и експерти, т.е. препъникамъчетата. Казвам всичко това, защото за първи път от доста години Софийската опера подхваща повторното развитие на старата идея, макар в трудна финансова ситуация, лош културен климат и пренаситена от мръсотия, запуснатост и престъпност градска среда. Засега тази реализация трябва да поощри посърналото българско самочувствие и да създаде по-привична атмосфера за западните дипломати и техните гости. Но утре? Да не забравяме, че Никола Гюзелев и Юри Буков бяха водещите фигури на благотворителния концерт в Париж, изнесен пред руското дворянство в емиграция. Сетне маестро Гюзелев изнесе подобен концерт във Виена... Сещате ли се - всичко това можеше да се случи и в София. Въпрос на въображение и инициативност. Но в тази област те са кът.


Емил Чакъров (в центъра) в компанията на Наталия Гутман, Алексис Вайсенберг, Николай Гяуров. София тогава предлагаше музикален туризъм

Facebook logo
Бъдете с нас и във