Банкеръ Weekly

Общество и политика

КЕСИИТЕ СА РАЗВЪРЗАНИ ЗА ПЕРЛИТЕ ДЮНИ И РУСАЛКА


Кандидатите за ваканционното селище Дюни
са американската фирма Джованда интернешънъл и словашката
туристическа компания Данубия инвест. Първоначалните
очаквания, че в наддаването за екзотичния курорт ще участват и
българи, не се оправдаха. За някои причината е в алтруизма
на Министерството на търговията и туризма, което наложи ниски
цени на разпродаваните хотели в курортните комплекси и така предопредели
стремленията на нашите инвеститори. По-сигурно е за тях да заложат
на един-два хотела с по 200 места, вместо да купят селище за 1100
почиващи. А Дюни им се стори прекалено голям залък.


Въпреки наглед ясните хоризонти около сделката има
два проблема. Първият е, че Дюни няма концесионен
договор за плажната ивица - ръководството на дружеството отказа
да го подпише, смятайки го за непосилна финансова тежест. Сложната
схема при определянето на размера на концесията, предложена от
Министерството на регионалното развитие, естествено ще се отрази
и върху приватизационната сделка, пророкуват специалисти. Абсурдно
е да се съвместяват величини като брой на курортисти, пясъчна
площ за човек, средна заплата в България, и то за 15-20 години
напред.


В Дюни има и реституционни батаци. За
разлика от останалите курорти, където ландшафтът се разглежда
като неделима част от цялостния архитектурен ансамбъл, тук бе
решено незастроените площи да бъдат върнати на собствениците.


Проблемът се стовари първо върху Райфайзен
инвестмънт - който бе притиснат между законните претенции
на хората и шикалкавенето на институциите. Накрая държавните чиновници
мъдро отсъдиха въпросът да се изчисти след продажбата на комлекса.


За пъзела със собствеността има три аварийни изхода
- първият - хората с реституционни претенции да продадат земята
си на новия собственик. Другата възможност е сами да построят
сгради в комплекса. Но те трябва да се вписват в създадената вече
архитектурна среда. Последната алтернатива е собствениците да
бъдат обезпечени с акции или с компенсационни бонове. Но акциите
няма да са доходоносни. Стойността на земята, раздробена между
безброй наследници, и съотнесена към активите на Дюни,
би била смешно малка. Така че боновете за участие в масовата приватизация
може да се окажат най-реалистичният изход.


До седмица се очаква съвсем да се избистрят и отношенията
около продажбата на ваканционно селище Русалка. Както
разбра БАНКЕРЪ, купувач е Русалка АД -
Каварна, което накрая е останало единствено на масата за преговори.
Двете български фирми Приват инженеринг и холдингът
Албена инвестмънт са окачествили перспективите на
курорта като твърде рисковани и са се отказали. И Франс
инвестмънт не е проявила кураж, въпреки, че работи от години
с Клуб Медитеране и има традиции в използването на
курорта.


Според някои източници Русалка АД ще
купи 60% от капитала. Дружеството принадлежи на работещи в комплекса,
но е заявило, че няма да се възползва от преференциите, които
законът дава на РМД. Освен това се твърди, че зад Русалка
АД стои стратегически европейски (но не френски) инвеститор, който
ще подкрепи дружеството и ще изкупи част от акциите.


Петнадесет на сто от капитала на Русалка
работещите в нея ще получат като преференции, 18.7% са в ръцете
на холдинг MG Елит, в който основен акционер е Мултигруп.
Индивидуалните акционери притежават 3.8 процента. Служителите
в Русалка вече владеят 2.5% от капитала му.


Ваканционното селище Русалка е построено
през 1967 г. върху 300 дка земя от горския фонд и разполага с
1100 легла. До 1994 г. достъпът до курорта бе ограничен, ползваше
го единствено Клуб Медитеране. Сетне бизнесът потръгна
зле - започнаха промени в борда на директорите, французите избягаха,
а новите шефове се нагърбиха сами да въртят маркетинга, но в резултат
Русалка задлъжня с 1 млн. щ. долара, главно към български
банки. Онова, заради което новият (стар) собственик на Русалка
ще бъде по-спокоен в сравнение с купувачите на Дюни,
е, че няма да го мъчат реституционни проблеми. Но и тук концесията
за двата плажа предстои да се оформи със сделката.

Facebook logo
Бъдете с нас и във