Банкеръ Weekly

Общество и политика

КАСПИЙСКИЯТ НЕФТ МОЖЕ ДА ЗАХРАНВА ТРИ НЕФТОПРОВОДА

Г-н Фергюсън, в Министерството на регионалното развитие и благоустройството отдавна чакат вашето проучване за нефтопровода Бургас - Вльора. Кога ще го предадете?


- Проучването вече е в министерството. Надявам се то да е на бюрата на експертите.


Неотдавна оттам заявиха, че са получили само пет страници и че това е несериозно. За същите пет страници ли става дума?


- Това беше отдавна. Сега сме предоставили пълния текст, цели 120 страници.


Всъщност ТОВА предварително проучване ли е, или технико-икономическо?


- Предварително, което обаче включва и много сериозна икономическа част, разработена от световноизвестната американска инженерингова компания Браун и Рут.


Като се има предвид конкуренцията с проекта Бургас - Александруполис, както и необходимостта от привличането на огромни инвестиции, едва ли ще минете без подробно технико-икономическо проучване. Такова е мнението и на специалистите от строителното министерство.


- Да, необходимо е да се направи и детайлно проучване, което да задоволява и правителствените среди, които ще вземат решение при избора на проекта, и евентуалните финансисти или банкери, които ще вложат парите си. То ще бъде направено по-късно.


В какъв срок и от какво зависи той?


- За да се изработи технико-икономическо проучване, първо, трябва да се постигне хармонизиране на законите в трите държави, през които ще минава нефтопроводът, второ - да се уточни в най-големи детайли самото трасе на тръбата, трето - да се решат всички въпроси, свързани с екологията. За всичко това ние сме потърсили и вече ни е обещана подкрепата на американската Агенция за търговия и развитие - TDA. Срокът, за който можем да направим самото технико-икономическо проучване, е шест месеца.


Дали то ще потвърди цената от предварителното проучване - 850 млн. щ. долара?


- Цената от предварителното проучване е 826 млн. щ. долара и тя е от 1996 година. След като изчисленията са на една световноизвестна фирма, казах вече - Браун и Рут, смятам, че цената и сега ще се потвърди.


Защо тя е три пъти по-ниска от тази на Бургас - Александруполис?


- Трябва да имате предвид, че нефтопроводът Бургас - Александруполис е смятан при база 42 инча за диаметър на тръбата, докато за проекта АМВО диаметърът е 36 инча.


Като пример в подкрепа на нашата цена ще посоча нефтопровода Баку - Супса: той е 20-инчов, с дължина, приблизително колкото на АМВО, и струва около 700 млн. долара.


Излиза, че що се отнася до цената, вашият проект е в по-изгодна позиция?


- Освен чисто икономическите съображения по изграждането на нефтопровода има още много други, които трябва да се имат предвид. Тръбопроводът ще следва пътя на транспортен коридор N 8, който следователно ще стане и енергиен коридор. Нашата идея е тръбата да обслужва с нефт трите страни, през които минава, а не само да транзитира нефта. Друго предимство на нашия проект е, че предвиждаме да се използват супертанкери - 250-280 хил. тона. За разлика от Александруполис порт Вльора има естествена дълбочина от 30 метра и може да обслужва такива танкери.


При толкова много предимства има ли шансове за турския проект Баку - Джейхан?


- Аз твърдо смятам, че Баку - Джейхан ще бъде построен. Всичко е само въпрос на време - време, за да се разработят новите нефтени полета в района на Каспийския басейн. Но нефтът, който ще бъде транспортиран по тръбопроводите на Каспийския нефтопроводен консорциум (СРС), вече се изчислява на 60 млн. тона годишно. Това означава, че е необходимо да се строи и тръбопровод, който не излиза на Черно море.


Освен това Азербайджан декларира, че през 2002 г. ще произвежда до 30 млн. т нефт годишно, които трябва да се добавят към количествата на останалите държави в региона. Всички тези цифри, които ви казах, са в допълнение на онези 35-40 млн. т, които руснаците в момента изнасят през Новоросийск и Босфора. Следователно през 2002 г. количеството добиван нефт ще надхвърли 100 млн. т годишно, от които ние предлагаме 36 млн. т да се експортират от АМВО. Част от нефта вероятно ще се поеме от рафинериите в района на Черно море, а може да се стигне и до строеж на допълнителен нефтопровод, какъвто е например румънският проект Констанца - Триест (Италия). Това, което задължително трябва да се има предвид, е закъде ще бъде транзитиран нефтът. Естествено най-големите потребители ще са САЩ и европейските пристанища Ротердам, Марсилия и Генуа. Затова предлаганият от Румъния проект Констанца - Триест не представлява сериозен транзитен нефтопровод, а е по-скоро търговски, който ще доставя нефт до рафинериите по неговото протежение в Румъния, Унгария и Италия.


Значи не се страхувате от конкуренция?


- Не се страхуваме, нефт ще има за всички!


Вие бяхте на международната конференция за представяне на инфраструктурни проекти в Истанбул. Проявиха ли там интерес към вас?


- В Истанбул проявиха огромен интерес към АМВО. Там успяхме да получим точна информация и за това как се реализират проектите на СРС. Аз лично много се радвам на напредъка на строителството на нефтопрода към Новоросийск. Въпреки че вероятно няма да могат да го довършат през 2001 година, както беше предвидено, а през 2002 година. Което означава, че към тази дата ние също трябва да имаме готовност да изнасяме пристигащия в Новоросийск нефт извън района на Черно море.


Кой конкретно прояви интерес към АМВО?


- Например Агенцията за търговия и развитие на САЩ - TDA. Ние връчихме искане TDA да ни предостави помощ за извършване на технико-икономическото проучване. Очакваме съвсем скоро да получим положителен отговор, след което веднага ще започнат срещи на ниво експерти между представители на трите държави за разрешаване на нормативните несъответствия помежду им. Вие писахте, че с обявения международен търг проектът Бургас - Александруполис е излязъл едни гърди напред. Ние не смятаме да изоставаме, напротив, готвим се да го изпреварим.

Facebook logo
Бъдете с нас и във