Банкеръ Weekly

Общество и политика

КАК ПАРТИИТЕ СИ ИЗБИРАТ ИЗБИРАТЕЛИТЕ

Поне два месеца преди да започне предизборната кампания стана ясно в кои социални и възрастови групи големите политически партии припознават своите избиратели. С официалното откриване на предизборната битка на 25 май си пролича и как партиите смятат да омайват електората си. Видя се, че на основните претенденти, сочени от социолозите като носители на най-голям процент от общественото доверие - БСП и НДСВ, им е пределно ясно кои са техните потенциални избиратели и точно как да се борят за вота им. Още в края на март от НДСВ дадоха ясно да се разбере, че кампанията им е насочена към близо 1.2 млн. българи, които на миналите избори не са гласували. Бройката бе назована от председателката на предизборния щаб на жълтите Лидия Шулева, която побърза да стесни групата до хора в активна възраст, предимно работещи или учещи, на възраст между 18 и 40 години, предимно с дясна и с дясноцентристка ориентация. С което НДСВ показа, от една страна, къде ситуира себе си в политическото пространство, а от друга - че не е забравила за младите хора. Хората на царя най-добре от всички политически сили си дадоха сметка, че у нас най-голямата партия си оставапартията на негласуващитеИменно тя е на прицела на управляващата политическа сила и е ухажвана с всички средства и механизми, които предоставя позицията на управляващи. На практика НДСВ са в кампания точно от една година. Започнаха с малките демонстрационни проекти за благоустройване на някои селища. След това иницативата преля в регионалните предизборни програми на жълтите. А това, че младите не са забравени, трябваше да бъде подплатено с кифлите и топлото мляко в школата, които ескалираха до цели компютърни зали. Дребните жестове на правителството трябваше да впечатлят предимно групата на несклонните да участват във вота. Към тях е насочена и предвижданата (и получила толкова упреци) томбола за участниците в изборите, която се очаква да бъде увенчана с награда - истински автомобил. От НДСВ са готови на всичко, за да превърнат българина в избирател и да го мотивират на 25 юни да отскочи не за гъби, а до урните. Лозунгът НДСВ - да продължим напред! За да се гордеем с България всъщност илюстрира политическото поведение на партията. Другите два лозунга на жълтите също са насочени към неизкушена партийно аудитория. ТЕМПО - Толерантни, Експерти, Млади, Последователни, Оптимисти и Нито наляво, нито надясно - само напред и нагоре намекват за успели и успяващи хора. Още повече че официалната статистика с числа за ръста на БВП, средната заплата, за инфлацията и консумацията отчита при последните две правителства устойчива тенденция на повишаване благосъстоянието на българина - поне за голяма част от активно заетите. Отчитат го, впрочем, и социологическите проучвания, засичащи личните самооценки с обективни показатели. Според изследванията на Алфа рисърч за май тази година очакващите подобряване финансовото състояние на семейството си от традиционните 16-19% за първата половина на царския мандат са скочили до 39% миналия месец. Същевременно намаляват очакващите обедняване - от около една трета през 2002-2003 г. до една пета в началото на 2005-а. Логично е да се помисли, че щом процентът на относително доволните се увеличава, ще се увеличава и желанието за запазване на статуквото. Логично е също така НДСВ да изтъква в кампанията си своите заслуги като управляваща партия и така да разчита да отключи одобрението на негласуващите. Жълтите стигат дотам в прилагането на предизборната си стратегия, че не се отказват и от колебаещите се привърженици на опонентите си. В клиповете им присъстват соцатрибути, характерни за стилистиката на БСП. Строителни скелета, работници с каски, берачки на грозде и прочие труженици не са резултат от бедно въображение, а опит на жълтите да привлекат таящите социална носталгия. Червената агиткасъщо не се отказва в тази кампания от посегателства към чуждото. В клиповете на БСП наред с традиционните миньорски каски и други намеци за работническата класа се появяват юпита и бизнесмени. Вероятно бабата с внуче и младите влюбени също разкриват претенциите на червените за обхващане на максимално широки групи. Опитите обаче са много плахи и приключват с края на предизборния лозунг - за всички. Пак по проучвания на социолозите от април и май между 44 и 49% от хората с лява ориентация се обявяват за губещи от прехода и от управлението през последните четири години. В групата на губещите преобладават хора над 50 години. Сред наблюдателите се налага мнението, че БСП отново разчита на соцносталгиците, на конформистите и на губещите. Те не са малко. А ако бъдат привлечени и внуците на конформистите и носталгиците, процентите ще се увеличат. Заявките за това бяха дадени още с присъствието на оскъдно облечени мажоретки на конгреса на БСП. Да не споменаваме и техно- аранжиментите на пролетарските хитове. Всичко това трябва да каже на избирателя, че столетницата е млада, реформирана и разкрепостена. За беля обаче в предизборните хроники се вижда ясно точно какъв е електоратът на БСП като възраст и като нагласи. Което, разбира се, не означава, че гласуващите за лявата коалиция няма да се окажат най-много. Защото както НДСВ, така и БСП познава добре избирателите, в които се цели. И макар и по-плахо от жълтите, търси възможности да ги обедини с нови. Например по-младите и по-възрастните почитатели на Александър Дюма. Мускетарската клетва Един за Всички, Всички за един! стана предизборен девиз на Коалиция за България не от носталгия по колективното соцбитие. Романтичното послание отива на твърдата дисциплина и на старите идеали на партията, но и се противопоставя на капиталистическото всеки за себе си. Или на единственото число в девиза на ОДС: България - това си ти. С други думи, в тази кампания левите пак агитират главно своите. Когато станат ясни резултатите от изборите, стратегията на червените сигурно ще претърпи доста анализи в зависимост от това, дали левицата има пълно мнозинство, или не. Тогава ще стане по-ясно дали хората на Сергей Станишев съзнателно са ограничили кампанията си без претенции за нови гласове, или разширяването на електората им е отишло курбан на партийния консерватизъм. Впрочем ясно е, че в тази кампания жълтите и червените знаят най-добре какво правят и за кого го правят. ДПС също познава добре гласоподавателите, на които може да разчита. По доминиращ етнически признак партията на Доган им е внушила, че и те могат да разчитат единствено на нея. Посланията на Сокола в тази кампания са прости и изпитани. ДПС повелява на своите Направи разума победител, което е равностойно на Опичай си акъла и обещава Нови възможности - ново качество на живот. Тук се изчерпват политическите сили, които обвързват присъствието си в парламента с някакви знания за гласоподавателите си. И са си дали някакъв труд да ги доведат до урните. За разлика от безметежните синиМного плахо бе заявена претенцията на ДСБ да спечели доверието на негласуващите. Това казаха лидерът Иван Костов и неговите заместници пред медиите в началото на кампанията. Но още от създаването на тъмносинята партия стана ясно, че борбата е по-скоро за гласовете на разочарованите седесари. От тях по данни на социолозите от април 16 до 18 на сто одобряват Иван Костов, но около 4-5% са склонни да гласуват. След като го разбиха с разделянето си, и СДС и ДСБ, а и ССД предявиха претенции за синьото ядро на дясното пространство. И, не само според социолозите, им предстои да установят в края на юни, че просто това ядро го няма. Или е станало жълто. Или е придобило таралежови бодли. Или че е крайно недостатъчно, за да гарантира осезаемо дясно присъствие в следващия парламент. Кампаниите и на трите десни формации не отиват отвъд седесарските клишета от предишните парламентарни избори през 1997 и през 2001 година. Социолозите са сигурни засега, че ОДС и ДСБ ще присъстват в следващия парламент, но са скептични по отношение на БНС. И трите десни формации изясняваха по-скоро отношенията помежду си, вместо да си дадат труда да спечелят доверието на онази огромна група негласуващи, които царската партия така масирано атакува. Предизборните лозунги на сините са абстрактни. Българинът заслужава повече на БНС ,България - това си ти на ОДС и За силна България на ДСБ. В първия случай се питаш какво повече заслужава българинът - добро или лошо? Във вторият - коя България съм аз - бедната, или хипотетично богатата, която още не се е случила. А в третия - какво да сторим за силна България? И от трите кампании не е ясно. Ясно е само кои певци за кого пеят, песните са същите, лицата са същите, само че не са заедно. И заявките за дясно управление са същите. И заяжданията в клиповете на ОДС със сегашните управляващи са в стил Хъшове от времето на Любен Дилов - син. В кого се целят те? В зрителите на Слави Трифонов, които, щом го няма гологлавия шоумен в листите и в кампанията, по каква логика ще подкрепят сценарист-архитекта му? Зрителите ще се посмеят и толкова. Както ще се поразсеят от кампаниите на другите по-малки партии, които представляват само балони и бодлиНововремци са прави в едно отношение - сега е времето да разберат колко привърженици имат и ще издържат ли изпитанието да влязат сами в следващото Народно събрание. Поведението им в парламента, обособяването им като партия, пък и кампанията им издават тяхната електорална група. Или поне тази, на която си мислят, че могат да разчитат. Тя би могла да се нарече групата на сърдитите млади хора, които искат да направят живота си смислен, но не знаят как и стават още по-сърдити. Междувременно, ако някой приеме животът такъв, какъвто е, престава да му се сърди и напуска съответната група. Която впрочем е била доста многолюдна някъде към средата на миналия век и е останала в литературата и в музиката. Като се ходи на избори, сърдитият вот против дава други резултати. Пък и хитът Идва новото време, толкова близък до лозунга Сега му е времето, отшумя с миналата предизборна кампания през 2001 година. Така че срещата на бодлите с разноцветните балони, с които таралежите започнаха кампанията си, обикновено е кратка. По-високо могат да излетят фойерверките на Евророма. Лидерът Цветелин Кънчев е подхванал вечния флирт с ромската бедност, но подкрепена с купонджийското присъствие на Азис и на рапъра Устата. А манекенката Юлияна Кънчева вероятно ще си подели с адашката си от Новото време вота на току-що навършилите пълнолетие кандидат-моделки. Извадката не е кой знае колко представителна, за да ги направи депутатки, но знае ли човек?

Facebook logo
Бъдете с нас и във