Банкеръ Weekly

Общество и политика

КАБЕЛНИТЕ МРЕЖИ ИЗПЛЕТОХА ПАЯЖИНА

Ако преди година някой бе казал на шефа на София кабел Величко Найденов, че ще стане член на асоциация, в която активно участва представителят на конкурентната Центрум груп Данаил Янков, Найденов би го пратил на преглед при психиатър. Сега обаче невероятното е факт: 27 фирми от бранша са обединени в асоциация с абревиатурата АБКО (Асоциация на българските кабелни оператори). Учредяването й стана на 4 март 2000 г., но тогава членовете й бяха доста по-скромен брой - седем. Така или иначе, днес някои от най-големите кабелни оператори са редовни нейни членове - освен споменатите Центрум груп и София кабел ко там са и софийските Евротур сат тв, Софийска кабелна компания, Уникомс трейдинг, Ситикабел ООД; варненските лидери М САТ и Ариел тв; старозагорската мрежа на Верея кабел; пловдивската Еуроком; Габрово кабел; Кис-Русе и т.н.


Много от тези фирми вече излязоха от тъмнината на пиратския си период по време на първото лицензиране на преносните мрежи съобразно Закона за далекосъобщенията и на мениджираните от тях телевизионни програми по Закона за радио и телевизия. Самата асоциация е сдружение с нестопанска цел и е регистрирана по Закона за лицата и семейството. Според изпълнителния й директор Иван Пеев смисълът на нейното съществуване е именно добрата взаимовръзка между органите по лицензирането - ДКД и НСРТ, и кабелните босове. Държавата много закъсня да се произнесе кой е пират и какви са законосъобразните критерии и сега процесът на лицензирането върви трудно - допълва той. - Асоциацията предоставяше консултантски услуги на членовете на Държавната комисия по далекосъобщенията и Националния съвет по радио и телевизия по време на първоначалното лицензиране на операторите през пролетта на настоящата година.


Мнозина са на мнение, че Пеев съвсем не е избран случайно за изпълнителен директор. Повече от 25 години той работи в БНТ и е един от създателите на Института за авторско право. Основният коз, помогнал му да се окаже в ръководството на асоциацията, е, че не участва пряко в кабелния бизнес. Няма собствена мрежа и не е свързан, поне засега, с нито една от съществуващите.

Избирането на чужд на всички човек

обаче още един път подсказва колко сериозни са противоречията и колко голяма е липсата на доверие между играчите в сектора. От началото на процеса по лицензиране скандалите между значимите оператори в по-големите градове следват през няколко месеца. Начало на ударите даде именно шефът на София кабел Величко Найденов, който през февруари миналата година прати писма до парламента, Министерския съвет и МВР за пиратски действия на свои конкуренти в столицата. В отговор на няколко пъти офисите на неговата фирма София кабел бяха проверени от Икономическа полиция с обяснението, че имала сигнали за ползването на пиратски софтуер. В крайна сметка любими на зрителите програми като Скай спортс, Филмнет, TV 1000 изчезнаха завинаги поради липсата на права на българските оператори да ги излъчват. Асоциацията и занапред ще се опитва да е гарант за законовата изрядност на своите членове - твърди Пеев - но в тази насока най-добрият гарант преди всичко са конкурентните взаимоотношения, където никой не иска да губи абонати заради нелоялни прояви на други фирми.


Запознати с развитието на кабелните мрежи допускат, че новото сдружение ще е в състояние да въздейства на пазара след около три-четири месеца, ако дотогава вкара в състава си около 300 хил. от абонатите на подобен род услуги. Засега членовете на АБКО се изчисляват на около 200 хил., като самият Пеев не прави уточнение на точния им брой. Според него това винаги е променлива величина. Приетата по света практика е да се смята, че кабелни потребители са около 15% от домакинствата. Но положението в България е доста по-различно, защото у нас няма алтернативни видеоуслуги като пей ти ви, пей пер вю, добре разпространени в Западна Европа и особено в САЩ.


При подобно окрупняване е напълно възможно новата структура да постигне договореност за

отстъпки в лицензионните такси

които българският зрител плаща, за да гледа сателитни програми като MTV, Eurosport, Animal planet и др. Асоциацията води преговори с представителствата на някои от най-големите световни канали в България - Зоун вижън и Ти ви плюс, за отстъпка в цените на техните продукти при гарантирани 150-200 хил. абонати - обяснява изпълнителният й директор. Очакваните отстъпки могат да достигнат до около 2 цента на семейство. От офиса на Зоун вижън потвърдиха за преговорите, уточнявайки, че те се водят директно с централите на програмите в САЩ и Англия и не могат да назоват точни финансови резултати. Но като се има предвид, че програми като Eurosport и Дискавъри ченъл искат минимум 200 хил. потребители в определена страна, за да включат в пакета услуги и коментатор на родния език, е трудно да се повярва, че намалението за стагнирания български пазар ще е драстично.


През миналата година представителството, което защитава правата на ефирните телевизии от Германия и Италия у нас, допусна почти символични финансови параметри на споразуменията си с българските оператори, но с изричното условие, че с всяка следваща година финансовата тежест към тях ще расте.


От асоциацията обещават, че ще проведат нов тур преговори и с

новите собственици на българската Нова телевизия

със същата цел - ревизия на финансовите претенции на програмата към клиентите на мрежите. В София сме съгласни, че таксата може да е висока за операторите, защото и с обикновена антена се лови Нова тв. В град като Пловдив обаче без фирма като Еуроком никой не би могъл да я гледа. В определен смисъл операторите се явяват рекламна агенция за тази медия и това безусловно ще залегне в нашите искания.


Редовни членове на асоциацията могат да са мрежи с над пет хиляди абонати, а по-малките са със статут на асоциирани. Големите фирми плащат по-големи вноски за членство, но пък имат право да влизат в управителния съвет, докато асоциираните - не. АБКО вече е подала документи за членство в Стопанската камара и Българска търговско-промишлена палата.

Обединенията на доскоро непримирими врагове

от кабелната индустрия подсказва, че след въвеждането на лицензионните такси много от фирмите изпитват финансови затруднения. За това говори и фактът, че все повече мрежи обединяват усилията си и учредяват дружества, които съвместно закупуват техника и съвместно я използват. Подобен е примерът със столичната корпорация Ситикабел, създадена от няколко по-малки фирми, експлоатиращи обща главна предавателна станция. На подобен принцип вече близо година действа и Столична кабелна компания. Въпреки това най-любимият начин на операторите за набавяне на постъпления си остава увеличението на таксите на абонатите. Неотдавна в софийската преса се появи съобщение за поредно поскъпване на услугите на най-големите фирми в столицата. Изпълнителният директор на АБКО определя тази информация в известна степен за тенденциозна. Асоциацията в никакъв случай не съдейства на конкуриращи се фирми да съгласуват политиката си за събиране на таксите - казва Пеев. - При всяка компания тя е самостоятелна и зависи от нивото на направените от нея инвестиции. Знаете, че по Закона за далекосъобщенията е задължително мрежите да се вкопават в земята. Тези, които започнаха да вкарват трасетата в изискваната норма, безусловно се нуждаят от средства. Отделно има колеги, които вече предлагат над 70 програми с платени лицензионни такси. Несериозно е да се мисли, че при нарастващото качество цената ще остава константа. На всичкото отгоре абонатите често пъти не плащат вноските си с месеци, а в големите градове поради нарастващата конкуренция и борба за всяко семейство фирмите предлагат все повече екстри за тях.


На новата асоциация май ще трябва да се припише заслугата, че програмата на атрактивната американска телевизия НВО (Home box office) ще влезе на българския пазар на преференциална цена. Не мога да кажа точна цифри, но вече уговорихме над 50% намаление от първоначалните условия на нейните представители.- подчертава Иван Пеев. Съдейки от някои съобщения в пресата, таксата за 26 филмови премиери месечно, излъчени от този канал, ще е около 5-6 долара месечно.

Facebook logo
Бъдете с нас и във