Банкеръ Weekly

Общество и политика

ЖЕЛЕЗНИЦАТА ПАК ПОСЕГНА КЪМ ХАЗНАТА


Решение за отпускане на 25 млрд. лв. допълнителни
бюджетни средства на Национална компания Български
държавни железници ще гласува правителството на днешното
си редовно заседание. Сумата ще бъде изразходвана до края
на годината за ремонт на железопътната инфраструктура и подвижния
състав - вагони, локомотиви и пр. - заяви за в.БАНКЕРЪ
Гергана Иванова, заместник-генерален директор по икономическите
въпроси на компанията.


Заедно със заложените в бюджета за 1998 г. средства
общата държавна субсидия за железницата надхвърля 68 млрд. лева.
От тях 36.4 млрд. лв. БДЖ получи като компенсация за извършваните
социални пътнически превози, а други 7 млрд. лв. бяха предназначени
за капитално строителство.


Вече се отчита наваксване на изоставането, натрупано
по време на предишното ръководство, по повечето от проектите в
оздравителната програма на компанията. С пълна пара върви модернизирането
на пътнически вагони в завода в Дряново, доставянето на тежка
пътностроителна техника от световноизвестни производители като
Матиса, Швейцария, Пласер и Тойрер, Австрия,
и Жесма, Франция.


Въпреки всичко БДЖ продължава да затъва все повече.
Осемдесет процента от общите приходи на железниците идват от товарните
превози. Но неработещите химически заводи и проблемите в Кремиковци
доведоха до липса на товари за превоз по вътрешни дестинации.
Значително намаляха и превозваните обеми по външния стокообмен,
а поради цял комплекс от причини транзитните товари започнаха
да заобикалят България. В резултат на това спадът на превозените
товари за деветмесечието на тази година спрямо същия период на
миналата е с 2.662 млн. т, или около 4000 влакови композиции по-малко.


С около 12% по-малко свършена работа отчитат за деветмесечието
и пътническите превози. При тях се отбелязва повишаване на икономическата
рентабилност (по-малко пътници, но пътуващи на по-голямо разстояние
и следователно носещи повече приходи на БДЖ). От няколко месеца
насам железопътната компания дори отчита, че бързите и експресни
влакове до Варна и Бургас возят на себестойност.


Очевидно, докато не се осъществи производството,
за да се даде по този начин възможност и на железницата да печели
сама, държавата ще трябва да компенсира липсата на приходи със
субсидии от бюджета.


Графика


Превозени товари от БДЖ (в млн. т)


1995 32.916


1996 30.118


1997 29.221


до 30.09.1998 19.156

Facebook logo
Бъдете с нас и във