Банкеръ Weekly

Общество и политика

ИЗТОЧНОЕВРОПЕЙСКИТЕ СТОЛИЦИ ИМАТ ИДЕНТИЧНИ ПРОБЛЕМИ

Кметът на Прага Ян Касел, на Будапеща - Габор Демски, и на София - Стефан Софиянски, обсъдиха в рамките на годишната среща на МВФ и Световната банка темата Източноевропейските столици - градове в преход. Най-впечатляващо бе изявлението на Габор Демски, който информира, че в Будапеща се произвежда 40% от брутния вътрешен продукт на страната и тя е привлякла 60% от всички чуждестранни инвестиции. През последните десет години в унгарската столица са инвестирани над 22 млрд. щ. долара. Бюджетът на общината през следващите пет години се очаква да бъде с излишък от 18-20 процента. Демски обясни, че именно с тези пари ще се правят големите инвестиции в инфраструктурата.


Политическото мото на унгареца е: Спазвам обещанията си, защото имам ресурса за това.


Стефан Софиянски пък се похвали с даването на концесия за столичното ВиК, чрез която във водопреносната мрежа на София през следващите девет години ще бъдат вложени над 150 млн. щ. долара. Софиянски бе питан за мерките, които взема общината за намаляване на безработицата. Кметът обясни, че в столицата процентът на безработицата е едва 5%, за разлика от средния за страната, който е 19 процента. Причина за това бил основно фактът, че в София е централната държавна администрация и че градът привлича чуждестранни инвестиции. Като пример за намиране на работа за най-бедните Софиянски даде проекта Красива София, който вече не се подпомагал толкова много от общинския бюджет, а парите идвали и от частни фирми.


Годишната среща на МВФ и Световната банка не бе особено добра реклама за домакина - кмета на Прага Ян Касел. По повод на безредиците той бе разпънат на кръст по Си Ен Ен в продължение на един час от водещия на Въпроси и отговори Риз Кан. Журналистът го атакува остро за неспособността и неподготвеността на местната власт да се справи с протестите на неправителствените организации срещу глобализацията на икономиката.


Иначе на срещата с кметовете Касел се похвали, че е постигната договореност с Европейската инвестиционна банка да отпусне 150 млн. г. марки за разширяване на метрото. Прага все още има сериозни проблеми с транспорта до по-отдалечените квартали. Прави се и основна реконструкция на околовръстното шосе.


Тримата градоначалници не използваха форума, за да искат помощ. Но и тримата признаха, че на столиците в преход им е много по-лесно да намерят финансиране в сравнение с малките населени места, където кметовете не могат и да мечтаят за възможностите на големите административни центрове.

Facebook logo
Бъдете с нас и във