Банкеръ Weekly

Общество и политика

ИЗБОРИ СЕ ПЕЧЕЛЯТ ОТ ПОЛИТИЦИ, НО ДЪРЖАВА СЕ УПРАВЛЯВА ОТ ТЕХНОКРАТИ

ПРИ БЪДЕЩОТО УПРАВЛЕНИЕ НА БСП ДАНЪЦИТЕ ЩЕ НАМАЛЯВАТ, ПРАВИТЕЛСТВОТО ЩЕ ПРЕРАЗПРЕДЕЛЯ ПОВЕЧЕ, А ЧИНОВНИЦИТЕ ЩЕ БЪДАТ ПО-МАЛКО, НО С ПО-ВИСОКИ ЗАПЛАТИ, ТВЪРДИ ИКОНОМИЧЕСКИЯТ ГУРУ НА СОЦИАЛИСТИТE ГЕОРГИ КАДИЕВ ПРЕД В. БАНКЕРЪГеорги Кадиев е роден на 28 август 1966 г. в гр. Бургас. В момента е управител на СИИМАРКЕТУОТЧ (SEEMARKEТWATCH) - Анализаторска агенция за пазарите от Централна и Източна Европа, Африка и Близкия изток. От 2000 до 2004-а е член на борда на директорите на Интернет Секюритис Инс. (Internet Securities Inc.), Варшава - компания от структурата на Юромъни Инститюшънъл Инвестор (Euromoney Institutional Investor plc).През 1999 г. защитава проект по оценка на приватизационните процеси в Централна и Източна Европа с ръководители: Джефри Сакс и Клиффорд Зинс в Харвард Институт фор Интернешънъл Дивелопмънт (Harvard Institute for International Development), Кембридж, Масачузетс. От 1997 до 1999 г. работи в анализаторска агенция за пазарите в Централна и Източна Европа. От 1992-1995-а е журналист във в. 24 часа, отдел Политика и анализи.Г-н Кадиев, все по-отчетливи са апелите на неангажираните с властта икономисти за въвеждане на плоско данъчно облагане в България. Неотдавна дори финансовият министър Милен Велчев защити тезата, че страната върви към единна ставка за преките налози. Бихте ли споделили вашето виждане за подобни тенденции? - Наистина, плоският данък има много предимства в държавите със слаба данъчна администрация. Той се събира и се обяснява на хората лесно. Но има един много голям недостатък - не е прогресивен, т.е. облага с една и съща ставка и ниските, и високите доходи. А това не може да бъде аргументирано пред по-бедните слоеве от населението. От тази гледна точка плоският данък не е лява политика. Така че БСП просто не може да си го позволи, дори и да го харесва. Нито пък ще може да го обясни на левите партии, които са й партньори в Социалистическия интернационал, защото оттам веднага ще дойдат критики. Освен това единната ставка означава отказ от борба за добра данъчна администрация. Все едно хвърляш кърпата на ринга и казваш: Край, не мога да се справя с данъците, затова въвеждам една ниска и плоска ставка, която всички са склонни да плащат. Защото другият вариант е налозите да се укриват, да се търсят офшорни фирми и т.н., което също струва пари. Естествено всяка дясна партия би го избегнала, като въведе плоско облагане. С какви аргументи БСП ще въведе диференцирани ставки по ДДС, при положение че европейското законодателство повелява точно обратното?- Тук въпросът е малко по-сложен. Вярно е, че такива ставки има в повечето европейски държави, но в същото време ЕС върви към унифицирането им. Такова е и мнението на МВФ, както и на големите компании анализатори на пазара. Причината е, че различните ставки изкривяват макроикономическата картина и позволяват намесата на правителствата в икономиката. Примерно въвежда се по-ниска ставка в строителството и така то се стимулира. Това обаче е политическо, а не пазарно решение, което определено е негативно.Всъщност БСП иска да въведе по-ниски ставки по ДДС за много ограничен кръг от продукти, каквито са детските стоки и лекарствата. В Полша, да речем, детските стоки се облагат с 3% ДДС, хранителните - със 7%, а всичко останало се облага с 22 процента. Моето мнение е, че от макроикономическа гледна точка е по-правилно ставката да се запази единна, но да се намали - на 19 и дори 18 от сегашните 20 процента. Но лявата политика клони към бързо въвеждане на структуриран ДДС, което веднага след влизането ни в ЕС ще бъде доста критикувано.Как ще затворите вратата за производителите на други стоки, които също ще настояват за преференции при облагането?- Това е проблем донякъде, защото различни лобита и групи могат да претендират за намаляване на ставките. Освен това има стоки с възможна двойна употреба и т.нар. гранични случаи, при които не е изключено двуяко тълкуване на размера на ставките от страна на администрацията и съответно на производителите. В Англия даже се е стигало до съдебни дела. Така че по-правилният подход е да се откажем от диференцираните ставки, но да намалим единното ДДС.Какво целят социалистите с въвеждането на нулева ставка върху реинвестираната печалба при корпоративното облагане?- В Естония тази мярка работи много успешно. Там фирмите плащат 26%, но при реинвестиране на печалбата данъкът е нулев. БСП обсъждаше два варианта по отношение на облагането на компаниите - да се намали данъкът до 10% от сегашните 15 или да се освободи от облагане реинвестираната печалба, като се запази сегашното ниво на ставката. То е ниско на фона на европейските равнища, а и приходите от данъка в бюджета не са главозамайващи. Това важи и за приходите от данъците върху доходите на физическите лица. Сериозното перо е ДДС, който съставлява 47-50% от всички приходи заедно с митата и акцизите (13 процента).Нулевата ставка при реинвестиране на печалбата обаче ще повлияе много ползотворно на чуждестранните инвеститори. Което е особено важно, за да се постигне икономически ръст от 8% на годишна база, както планира БСП. Иначе смятаме, че местните ресурси вече са на изчерпване.Получавате ли сигнали от потенциални чуждестранни инвеститори в страната, за да очаквате такъв ползотворен ефект за развитието на местната икономика?- За позиционна партия, каквато е БСП в момента, общуваме прекалено интензивно с международната инвестиционна общност. През последните шест месеца чуждестранните компании търсят контакти с нас, тъй като следят социологическите проучвания и виждат накъде вървят нещата. Те не искат само данъчни преференции или намаляване на облагането. Много по-важно за тях е намаляването на корупцията, бюрокрацията и административните бариери. Искат и по-добро трудово законодателство, защото сега е много трудно да се уволняват хора, което е пречка за цикличния бизнес. Не звучи никак ляво, но ние трябва да позволим на чуждестранните инвеститори да бъдат гъвкави при наемането и освобождаването на работници.Основна критика на икономистите е, че правителството в България продължава да преразпределя огромна част от брутния вътрешен продукт - около 42 процента. Каква ще е политиката на БСП в тази област, в случай че поеме кормилото на държавното управление?- По всяка вероятност частта от БВП, която ще се преразпределя през бюджета, малко ще се увеличи. Това ще стане за сметка на увеличената издръжка на полицията и армията, на здравеопазването, културата и образованието. Възможно е да има и по-голям бюджет за държавната администрация. Така парите, които ще управлява правителството, ще нараснат с повече от 1% от БВП.Значи ли това, че БСП иска повече държава?- Не е точно така. Наистина идеята за по-ниски данъци противоречи на заявката за нарастване на преразпределителната роля на правителството. Не е трагично тази роля да нарасне с малко, нито пък означава комунизъм. В Швеция изпълнителната власт разпределя 65% от бюджета.Но парите там се харчат за инфраструктурни обекти, примерно. А не за заплати на чиновниците?- Така е, но освен това хората там имат по-висока данъчна култура и знаят къде отиват парите им. Докато българите, в това число и аз, сме убедени, че парите ни потъват в НОИ, НЗОК и др. И никой не разчита, че ще има висока пенсия след 30 години. Да не говорим за здравната каса, която е каца бездънна и изобщо не е ясно защо се плащат здравни осигуровки. На подобен хал е и образованието.Откъде ще дойдат средствата за увеличеното преразпределение, при положение че данъците ще падат?- От увеличена събираемост и по-доброто администриране на парите. В НЗОК има пари, но не се управляват добре.Ще сложите ли ръка на фискалния резерв?- Не. Слагаме ръка на начина, по който се прави бюджетът. И по който се управлява в отделните министерства. Това ще става съвсем прагматично, като изключвам всякакви политически намерения от сорта да даваме на някакви наши хора. Става дума за по-ефективно менажиране на бюджетните пари. Да вземем данъчната администрация. Там хората са зле платени, нямат никаква мотивация и съответно не искат да работят, което е обяснимо. Никой няма да работи по сделки, от които други печелят милиони, след като получава 400-500 лв. месечно. Нормалният начин е за такива случаи да се обособят отделни звена, които да получават съответните бонуси и да имат доходи, сравними с частния сектор. В България, тъй като администрацията е много зле платена, работят или хора идеалисти, които са начинаещи в кариерата, или хора, на които просто не им се мести от администрацията, защото цял живот са били там. Необходимо е да се променят психиката и мисленето. Хората трябва да започнат да мислят, че държавният сектор дава много като знания, а и като заплащане.И колко ще получава при управлението на левицата Негово величество чиновника?- Според програмата 20% повече от сега. Ясно е, че ако това стане с увеличаване на субсидията, ще има проблем с МВФ, а и с бюджета като цяло. Според мен трябва да се сложи таван за нарастване на парите за администрацията - 5%, а останалото да дойде от намаляване на бройката на работещите. Трудно е това да се каже преди избори, защото излиза, че ще уволняваме. Но друг начин няма. Само така могат да се изчистят онези, които само стоят по бюрата. А и по този начин ще се мотивират останалите.Други идеи за постигане на растеж от 8% освен чуждестранните инвестиции?- Основното са външните капитали. Другото е да се накара местният инвеститор да играе по правилата или да намира смисъл да инвестира в България. Защото той още продължава да изтегля пари в чужбина и не вижда качество на живот у нас. Тези неща опират и до проблеми, свързани с престъпността, с нивото на образованието и здравеопазването. Растеж може да има и ако държавата инвестира в публични проекти, но без да се изтласкват частните инвестиции. Решението е и в създаването на публично-частни партньорства по отделни проекти и др.С колко ще скочат доходите на основния електорат на БСП?- Разходите за пенсии са фиксирани на 10% от БВП, така че парите за старини ще се увеличават успоредно с него. Ще има увеличение и на минималната работна заплата, което ще се отрази и на доходите в частния сектор. Увеличаването на бюджетните заплати ще става два пъти в годината с растежа на БВП и инфлацията, което веднага получи критика от МВФ.Какви са рисковете за изпълнение на тези намерения?- Рискове винаги има - и външни, и вътрешни. Ако петролът стане 100 долара за барел, това е риск. Да не говорим за форсмажорни обстоятелства или негативни тенденции в европейската икономика като цяло.Избори се печелят от политици, но държава се управлява от технократи. Бъдещият премиер на страната, а и министрите, трябва да са някъде по средата. Нито прекалено политици, нито прекалено технократи. Въпросът е да се намери златното сечение.Не е ли намерено вече? Упорито се говори, че следващият кабинет на България ще бъде съставен от БСП и НДСВ?- Имате предвид, че НДСВ ще са технократите? Едва ли имат достатъчен управленски потенциал. Мисля, че БСП сама по-добре би се справила. И не би трябвало да се гони коалиция с когото и да е. Но е добре да има силно парламентарно мнозинство. А не БСП да има, да речем, 122 депутати и всеки момент да трепери дали трима няма да си тръгнат. В същото време със сигурност не виждам административен потенциал в ДПС. Още по-малко в Новото време или пък в хората на Софиянски и Надежда Михайлова. Мисля, че ДСБ имат голям опит и потенциал. Те са дясна партия и сигурно някога биха направили добро правителство. БСП обаче не може да разговаря или да се коалира с тях. И така стигаме до НДСВ. Да, това е най-вероятният партньор, ако се стигне до коалиция. Но подобни политически решения се вземат на друго равнище и аз мога да ги коментирам само като страничен наблюдател.Като икономист как ще коментирате факта, че социалистите и досега не си признават провалите в миналото. Не мислите ли, че ако Жан Виденов не упорстваше срещу голямата приватизация, икономиката ни днес нямаше да е на този хал?- Предишното управление на БСП беше пълен провал. Мога да го кажа като страничен наблюдател. Провалът беше в няколко направления, но имаше и успехи. Примерно, изплащането на голяма част от външния дълг без взимане на допълнителни заеми. Нищо не се направи обаче в приватизацията. Стигна се до парадокси предприятия от ранга на Нефтохим да търгуват със зърно. Жалко е също, че един от най-добрите финансисти в България Димитър Костов се провали като министър. Жалко е, защото той е много по-качествен от всички предишни и бъдещи министри. Това е един типичен пример, който показва, че ако един експерт няма политическа подкрепа, нищо не може да направи. Така че всяка партия, в това число и БСП, ако реши да прави добро правителство, трябва максимално да отдели икономиката от политиката.

Facebook logo
Бъдете с нас и във