Банкеръ Weekly

Общество и политика

ИЗБИРАТЕЛНАТА КОМИСИЯ СЕ ОПЛЕТЕ В ДЕПУТАТСКИ НЕДОМИСЛИЦИ

Писаните в крачка изборни закони неизбежно създават куп главоболия на Централната избирателна комисия всеки път, щом дойде време да се гласува. Независимо дали става дума за местни, за парламентарни или за президентски избори. И всеки път органът, който е натоварен да организира провеждането на вота, се занимава най-вече с довършване на работата на депутатите. А те, или от нехайство или защото така им е по-удобно, често оставят вратички в законите и дори вписват в тях откровени недомислия.До датата на общинския вот (26 октомври 2003 г.) назначената на 8 август от президента Георги Първанов Централна избирателна комисия за местни избори (ЦИКМИ) трябва да се произнесе по 1300 конкретни казуса. Работата й се усложнява от възникващите буквално всеки ден юридически препятствия и в много случаи самите членове на комисията признават, че не знаят как да действат. Най-актуалният казус получи разрешение съвсем наскоро. Той беше свързан със заплахата БСП и СДС да се превърнат в извънпарламентарни партии. Върховният административен съд (ВАС) разгледа на 29 август жалбата на лидера на червената партия Сергей Станишев срещу решение N10 на ЦИКМИ от 19 август за начина на сформиране на общинските и секционните избирателни комисии. В решението се казваше, че кметовете на общини провеждат консултациите за състава на общинските избирателни комисии с местните ръководства на парламентарно представените политически партии и коалиции - НДСВ, ОДС, Коалиция за България, ДПС и НИЕ. По тази логика нито БСП нито СДС са парламентарно представени партии. Объркването настъпи заради промяната в закона за избор на народни представители, приета в края на лятната парламентарна сесия (гласувана в пакет с промените в другите закони, свързани с местните избори). Според нея парламентарно представени са партии и коалиции, които имат поне десет народни представители. И тъй като БСП е част от Коалиция за България и няма собствена парламентарна група, значи сама по себе си не е парламентарно представена партия.Социалистите се опасяваха, че така формулираното решение на ЦИКМИ може да даде възможност на по-малките им коалиционни партньори като Политическо движение Социалдемократи и ОБТ да назначават свои хора в местните избирателни комисии за сметка на присъствието в тях на хора от БСП. Битката за участие в общинските и секционните избирателни комисии се води заради традиционния страх от фалшификации с броя на подадените гласове. Лидерите на БСП вероятно са имали повод за притеснение - и без друго напоследък не са в добри отношения с по-малките формации в Коалиция за България. Една от причините за това е, че депутати социалисти подкрепиха споменатата вече поправка в закона и така засегнаха интересите на малките партии в лявата коалиция.ВАС отмени изричното изброяване на НДСВ, Коалиция за България, ОДС и НИЕ като парламентарни партии и коалиции, имащи право да участват в преговорите за съставяне на избирателните комисии и така призна БСП и СДС за парламентарни партии сами по себе си. Решението на съда е окончателно, но с това драмата не приключва, а тепърва ще се пренася по места. Защото все пак не стана ясно кои партии са парламентарни и кой в крайна сметка има право да преговаря за участие в общинските и секционните комисии. От ЦИКМИ твърдят, че политическите сили ще трябва да решават сами как да формират комисиите по места. Всяка партия и коалиция, която се чувства парламентарно представена, отива на преговори, смята говорителят на ЦИКМИ Александър Александров. Той призна, че ако се получи конфликт и някоя партия не бъде допусната до участие в консултациите, избирателната комисия не знае каква препоръка да даде. В ЦИКМИ се надяват в най-скоро време председателят на Народното събрание Огнян Герджиков да им изпрати списък на парламентарно представените партии. Този въпрос добива фатално значение и заради начина, по който ще бъде използван ефирът на държавните електронни медии по време на кампанията. Ако не е ясно коя партия с колко време разполага, ще настъпи поредното объркване.Избирателната комисия не се поколеба да върне топката в парламента, където беше забъркана цялата каша. Бъркотията започна от опита за разчистването на сметки между царската партия и мандатоносителите на коалиция НДСВ - Движение Оборище и Партия на българските жени (ПБЖ). Царските депутати прокараха поправка, с която ограничиха правото на Движение Оборище и ПБЖ да имат собствена квота в ЦИКМИ и в общинските и секционните избирателни комисии, лишиха ги и от достъп до ефира на държавните електронни медии по време на кампанията. Едва ли предстоящият вот ще пострада от несъвършената законова регламентация, надали някой ще оспори легитимността му. Заплахите на Движение Оборище и ПБЖ, че ще обжалват пред ВАС решението на президента за разпределението на квотите в ЦИКМИ, си останаха само думи. Бързо се разбра, че подобна юридическа процедура не е възможна, защото акт на президента може да бъде обжалван само пред Конституционния съд и то ако противоречи на основния закон.Върхът бе, когато се разбра, че депутатите са забравили да определят в закона кой трябва да свика комисията на първо заседание, на което членовете й да си изберат ръководство. Наложи се комисията да се свика сама. Досега държавният глава определяше председател, заместниците му и секретаря на комисията, а председателят я свикваше на първо заседание. Според последните промени в Закона за местните избори, ръководството на ЦИКМИ се избира от членовете й с обикновено мнозинство. Заради липса на специална законова регламентация възникна напрежение и по въпроса кой определя заплатите на членовете на комисията. Този път обаче се намеси президентът, който набързо издаде указ за възнагражденията им. Шефът на ЦИКМИ ще взима почти министерска заплата - 1275,30 лв., а заместниците му и секретарят - по 90 на сто от шефската заплата, или 1147.77 лв., редовите членове пък ще получават по 85 на сто от нея, или 1084 лева. Парламентарният шеф Огнян Герджиков посъветвал членовете на ЦИКМИ да търсят решение на споменатите вече проблеми, а и на всички бъдещи казуси, свързани с дейността на ЦИКМИ, в правилника за работа на комисията, а не в Закона за местните избори. Но избирателната комисия за местния вот беше създадена специално с поправка в този закон.Освен периодично възникващата необходимост ЦИКМИ да дописва избирателния закон на коляно тя има да върши и още доста друга работа. Досегашната изборна практика у нас показва, че самата комисия понякога също оплита конците. Тепърва ЦИКМИ ще трябва да се произнесе по някои от най-важните пунктове, като например кой ще брои гласовете на изборите. Срокът за подаване на документи за конкурса за преброител е 8 септември. Досега две фирми са заявили участие - Деметра и Информационно обслужване, които традиционно участват в надпреварата. Явно заради горчивия опит от президентските избори през 2001 г. този път участниците ще демонстрират едновременно компютърните си програми и взаимно ще търсят пробиви в тях. За президентския вот Централната избирателна комисия си хареса за преброител фирмата Обединение Избори. Тя обаче забърка сериозна техническа каша и преброяването на гласовете на първия тур на практика се провали. Само заради съществената разлика между двамата кандидат-президенти, които отидоха на втория тур, вотът беше признат за действителен. По-късно преброяването беше поверено на Деметра. А кой ще е сегашният късметлия преброител - ще се разбере скоро.

Facebook logo
Бъдете с нас и във